BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Marmaray’dan tarih fışkırıyor!

Marmaray’dan tarih fışkırıyor!

İstanbul’un ulaşımını rahatlatacak olan Marmaray projesi için yapılan kazılarda Osmanlı, Bizans ve Roma dönemine ait yüzlerce tarihî eser gün ışığına çıkarıldı



> Cemil Yıldız İSTANBUL- Ulaşımın öncelikli çözüm bekleyen problem olduğu İstanbul’da hafif raylı sistem, metro ve hızlı tramvay çalışmaları devam ediyor. Hükümetin ajandasında ilk sayfada yer alan bu çalışmaların en önemlisi de Marmaray Tüplü Geçiş Sistemi. Yaklaşık 2.4 milyar dolarlık bir yatırımla 2008 yılında tamamlanması planlanan bu dev proje, tarihi kazılarla eşgüdümlü olarak yürütülüyor. Projenin Üsküdar ve Yenikapı ayaklarında arkeolojik kazılar sürüyor. İstanbul Arkeoloji Müzeleri Müdürlüğü tarafından yapılan kazılarda 2004 yılı kasım ayından bugüne kadar çok önemli tarihi eser ve mekanlar ortaya çıkarıldı. Osmanlı çarşısı Marmaray’ın Üsküdar İstasyonu kazıları sırasında Osmanlı dönemine ait tarihi bir çarşı bulundu. Kazıları, Marmaray Projesi’ni aksatmadan sürdürdüklerini belirten İstanbul Arkeoloji Müzeleri Müdürü Arkeolog Dr. İsmail Karamut, “Burada Geç Osmanlı Dönemi’ne ait Kapalıçarşı’nın benzeri bir çarşı ve bir tabakhaneyi gün yüzüne çıkarıyoruz. Bu kazı başlayalı iki ay oldu. Marmaray Projesi’ni yüklenici firma uygun gördüğü, müsaade ettiği sürece bu kazılara devam edeceğiz. Bu projenin İstanbul halkı ve devletimiz için çok önemli olduğunu biliyoruz. Bu yüzden yüklenici firma ile uzlaşarak çalışmalarına engel olmadan kazılarımızı yapıyoruz” diye konuştu. Bizans limanı Marmaray’ın Avrupa yakasındaki ayağı Yenikapı’daki kazılarda Osmanlı, Bizans ve Roma dönemine ait yüzlerce tarihi eser bulundu. Tamamen Türk arkeologlardan oluşan 7 kişilik ekip, 18. yüzyıla ait Osmanlı iş hanları, Langa Bostanları ve Eski Bizans dönemine ait büyük bir gemiyi ortaya çıkardı. M.S. 4. yüzyılda kurulan ve 1100 tarihine kadar dimdik ayakta kalan Theodosius Limanı ise bu eserler arasında en önemli olanların başında geliyor. İmprarator 1. Theodosius döneminde ülkenin en büyük ticaret alanı olan liman, İstanbul’un tahıl ambarı olarak kullanılmış. 7. yüzyıldan sonra Bayrampaşa Likos Deresi’nin taşıdığı alüvyonlarla dolmaya başlamış. Osmanlı’nın son dönemlerinde ise çoğunlukla Ermeni vatandaşların yaşadığı bu bölge, Lagos Bostanları adı ile tarım maksatlı olarak kullanılmış. Yapılan kazıların 1. merhalesinde limanda toprak altında kalan içi anfora dolu büyük bir gemi, eski Bizans halkının günlük hayatta kullandığı, çanak, çömlek, kandiller, gümüş paralar, tabaklar, vazolar bulundu. İkinci katmanda Lagos Bostanları ve buralardan geriye kalan sulamada kullanılan sarnıçlar, üçüncü katmanda ise Osmanlı’nın son dönemine ait iş hanları, kuyumcu atölyeleri, dökümhaneler ve günlük hayatta kullanılan toprak eşyalar ortaya çıkarıldı. İlk batık bulundu Yenikapı’daki kazıları yürüten 7 kişilik ekibin şefi Arkeolog Sırrı Çömlekçi, içi anfora dolu geminin Bizans ticaret gemilerinden biri olduğunu belirterek, “Bu gerçekten de Türk arkeoloji tarihinde eşi benzeri olmayan bir çalışma. Geminin iskeleti yüzde 30 oranında çürümeden günümüze ulaşmış. Bunu büyük bir titizlikle topraktan çıkardıktan sonra, aslına uygun olarak restore edeceğiz. Yelkenli olarak bildiğimiz bu gemi, ülkemizde karada ortaya çıkarılan ilk batık olarak tarihe geçecek. Bu Türkiye adına, medeniyet adına, insanlık adına çok önemli bir çalışmadır” diye konuştu. Ve yakın tarih... Metronun Cağaloğlu kısmında yapılan kazılarda ise “Erken Cumhuriyet Dönemi” olarak tanımlanan 1900’lü yıllara ait tarihi eserler ortaya çıkarıldı. Bu eserler arasında o dönemde ayakta kalabilen eski iş hanları, kuyumcu atölyeleri, dökümhaneler ve kumaş atölyelerine ait kalıntılar ortaya çıkarıldı. İstanbul Arkeoloji Müzeleri Müdürü Arkeolog Dr. İsmail Karamut, “Buradaki kazılar, birkaç katmandan oluşuyor. İlk katmanda yakın tarihimize ait eserlere rastladık. Kazıyı daha derinlere doğru sürdüreceğiz. Ancak bunu yaparken yine yüklenici firma ile mutabık kalarak kazmaya devam edeceğiz. Çünkü milyar dolarla ifade edilen bu metro çalışmalarının şehrin geleceği için çok önemli olduğunun farkındayız. Biz İstanbul’un tarihi zenginliklerini de ortaya çıkarmak ve korumak zorundayız. Ayrıca ulaşımın yer altına alınması, yer üstündeki tarihi ve kültürel mirasın daha iyi korunmasını sağlayacak” şeklinde konuştu. Sirkeci’de durdu Sirkeci’deki tarihi kazılar ise hızlı tramvayın peronlarından biri engel olduğu için durduruldu. Altında tarihi eser bulunan peronlardan birinin başka bir noktaya tahliye edilmesinin ardından arkeologlar burada tarihi eser çıkarmaya devam edecek. İstanbul Arkeoloji Müzeleri Müdürü Arkeolog Dr. İsmail Karamut, antik kaynakların verdiği bilgilere, toprak üstündeki kültür varlıklarına dayanarak, kazılar yaparak çalışmaları yürüttüklerini kaydetti. Karamut, “Devletin bütün imkanlarını kullanarak bu kazı çalışmalarını en kısa sürede bitirmeyi hedefliyoruz. Her kazı alanında 7’şer kişilik ekipler çalışıyor. Bunlar arasında kadrolu ekiplerimizin yanı sıra sözleşmeli genç arkeologlar da görev yapıyor” dedi.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 109330
    % -0.31
  • 3.867
    % -0.62
  • 4.5554
    % -0.6
  • 5.158
    % -1.19
  • 156.209
    % -0.25
 
 
 
 
 
KAPAT