BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Turizmcinin gözü kır saçlıda

Turizmcinin gözü kır saçlıda

Özellikle Avrupa ülkelerinde yaşlı nüfusun artması, turizmcileri bu kesime yöneltti. Daha çok kültür, sağlık, spor ve kruvaziyer turizmine rağbet eden yaş grubu için, “Altın Çember”, “Genç Kalpler”, “Altın Zamanlar”, “Altın Yıllar” gibi kampanyalı turlar düzenleniyor



ANTALYA - Turizmde yıldızı her geçen yıl parlayan Türkiye, şimdi de “kır saçlıların” gözdesi olma yolunda hızla ilerliyor. Dünya nüfusunun yaşlanması, gelişmiş ülkelerde insan ömrünün uzaması, turizmcileri “ikinci baharını yaşayan” ve bazı ülkelerde “kır saçlılar” ya da “üçüncü yaş grubu”, “altın dönemdekiler” gibi sıfatlarla tanımlanan yaşlılara yöneltti. Türkiye’de “Üçüncü Yaş Turizmi” üzerine araştırma yapan Akdeniz Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. İsmail Tufan, son dönemlerde dünyanın çeşitli ülkelerinde 55 yaş üzeri üçüncü yaş grubu turistler için paket turlar düzenlendiğini, bu turların “Altın Zamanlar”, “Altın Yıllar”, “Altın Çember”, “Genç Kalpler” gibi kampanya isimleriyle pazarlandığını bildirdi. Avrupa’da 100 milyon yaşlı var Yrd. Doç. Dr. Tufan, konuyla ilgili olarak hazırladığı ve Antalya Turizm Tanıtma Konseyi’nin bilgisine sunduğu raporda, 2000 yılında yapılan araştırmalarda, dünya nüfusunun yüzde 20’sinin, 60 yaş grubu insanlardan oluştuğunun belirlendiğini ifade etti. Yrd. Doç. Dr. Tufan, Avrupa’da bu yaş grubunun 100 milyon kişiyi bulduğunu belirterek, şu bilgileri verdi: “2010 yılına yönelik tahminler, yaşlı nüfusun toplam nüfusa oranının ciddi biçimde artacağını ortaya koymakta. Üçüncü yaş turizmi, 60 yaş ve üzeri kişileri, turizm içine katarak, bunların ekonomiye katkıda bulunmalarını sağlayan turizm şeklidir. Bu yaş grubundaki kişiler, psikolojik yapıları gereği, harekete, maceraya ve değişime açık değildir.” Yrd. Doç. Dr. Tufan, yaşlılar için seyahatin, günlük hayatın gerilimlerinden kurtulmak için bir araç olduğunu ve derin anlam içerdiğini belirterek, sözlerini şöyle sürdürdü: “Üçüncü yaş turizm pazarını oluşturan tüketicilerin davranışsal özellikleri, birbirine çok benzemekte. Almanya’da yapılan bir araştırmaya göre, bu yaştakilerin plansız tatile çıkmadıklarını, gittikleri yerde rahatlığa ve temizliğe dikkat gösterdiklerini, gruplar halinde seyahat yapmayı tercih ettiklerini ve güvenliğe aşırı önem verdiklerini ortaya koymuştur. Bu turistlerin çoğu emeklidir, benzer yerlere gitmeyi ve az hareketli eğlenceleri tercih ederler.” Tarihi eser ve termaller Üçüncü yaş grubundaki turistlerin en çok kültür, sağlık, spor ve kruvaziyer turizme yöneldiğini anlatan Yrd. Doç. Dr. İsmail Tufan, kültürel amaçlı hareket eden turistin dini amaçlı müze, kilise ve arkeolojik yerleri gezmeyi tercih ettiğine değinerek, “Bu turistler, özellikle dini liderlerin doğduğu, büyüdüğü, yaşadığı yerleri de görmek ister. Bu inançla kutsal yerleri, mabetleri ziyaret etmeyi kutsal bir görev gibi kabul eder” dedi. Türkiye’ye yılda yaklaşık olarak 1,5 milyon civarında üçüncü yaş grubu turistin geldiğini kaydeden Yrd. Doç. Dr. Tufan, ancak Türkiye’de zengin doğal ve kültürel çeşitliliği tanıtmayı amaçlayan program ve projelerin yeterince hayata geçirilmediğini belirtti. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın üçüncü yaş grubu turistlerinin tercih ettiği mekanlar hakkında envanter çalışması yaptığını bildiren Yrd. Doç. Dr. Tufan, bu çalışmaya göre, Almanya’dan gelen en az 100 bin Protestan’ın, Ege Bölgesi’ndeki antik kiliseleri ve Meryem Ana Evi’ni ziyaret ettiğinin ortaya çıktığını kaydetti.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT