BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Zincirler çok hızlı büyüyor

Zincirler çok hızlı büyüyor

Türkiye’de 200 civarında marka, franchising yoluyla gelişiyor



İSTANBUL -Tüketim ürünlerinde hızlı gelişen Türkiye, uluslararası zincir markaların da gözdesi oldu. Hem yerli, hem de yabancı tüketim malı zincireleri, Türkiye’de franchising yöntemi ile çok hızlı bir büyüme gerçekleştiriyor. İlk kez ülkemize 1980’li yıllarda fast food sektörü ile giren franchising sistemi, şimdi otomotivden eğitime, sağlığa kadar çeşitli sektörlerde yaygınlaşıyor. Ulusal Franchising Derneği (UFRAD) Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Aydın, kelime anlamı “imtiyaz” olan franchisingin 2000’li yıllarda atağa geçtiğini, bugün ise Türk ekonomisinde kendini hissettirmeye başladığını bildirdi. Bugün, 200 civarında marka franchising veriyor ve sistem içinde 5 bin kurum hizmet veriyor. Aydın, Türk markalarının franchising modeli ile eğitim, gıda, tekstil ve beyaz eşya sektörlerinde dünya pazarlarına açılmak üzere olduklarını da bildirdi. Domino’s Pizza büyüdü Evlere servis konsepti üzerine kurulan Domino’s Pizza Genel Müdürü Aslan Saranga, 1996 yılında Türkiye’de faaliyete başlayan Domino’s Pizza’nın şu anda 41 şubeye ulaştığını ve bunlardan 28’inin franchising şeklinde olduğunu belirterek, şunları söyledi: “Domino’s Pizza’nın en büyük farkı sistemin hantallaşmasını önlemesi. Şu anda 6 franchisingimiz, daha önce merkez ofisimizde çalışan insanlardan oluşuyor. Bakırköy’de motorcu olarak başlayan bir arkadaşımız Yeşilyurt’ta bir şube açtı ve satışlarını yüzde 400 artırdı. Şimdi yeni bir şube açmaya hazırlanıyor” dedi. Saranga, bu yıl sonuna kadar 50, 2 yıl içerisinde ise 100 şubeye ulaşmayı hedeflediklerini söyledi. DiaSA da atağa geçti İndirim marketleri zinciri DiaSA Genel Müdürü Ömer Egesel de, DiaSA’nın franchising vermeye 2004 Mart ayında deneme amaçlı olarak başladığını, ilk açılan 6 mağazanın başarısı gözlendikten sonra franchising modelinin Dia’nın 2005 yılı bütçesine dahil edildiğini söyledi. DiaSA’nın 2005 temmuz ayı itibarıyle 300 mağazası bulunduğunu, yıl sonu hedefinin 330 olarak revize edildiğini, bu rakamın da aşılmasının beklendiğini söyledi. Diyarbakır’dan bile kendilerine talep geldiğini ifade eden Egesel, “Ancak, şu anda sadece Marmara Bölgesi’nde çalıştığımızdan maalesef bu talepleri karşılayamıyoruz. Bugün dünyadaki 5 bini aşkın Dia mağazasının 1000 tanesi franchising modeli ile açıldı. Türkiye’de de aynı başarıyı yakalayacağız” dedi. YKM de yolda YKM Bayiler ve Projeler Koordinatörü Süreyya Bozar da, YKM’nin bayilik formatında ilk mağazasını 1951 yılında hayata geçirdiğini belirterek, “YKM’de bugün işleyen sistem perakende bayilik sistemidir. Çok az farklılıkları ile birlikte franchising sisteminin hemen hemen tüm şart ve uygulamalarını içermektedir. 2005 senesi itibariyle eksik proseslerin de tamamlanması ile birlikte franchising sistemini uygulamaya koyacağız” dedi.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT