BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > ‘Ali topu tut’ devri bitti!

‘Ali topu tut’ devri bitti!

Milli Eğitim Bakanlığı 37 yıl sonra eğitimde büyük bir reforma imza atıyor. Bu yıldan itibaren bütün ilköğretim okullarında minik öğrenciler okuma-yazmaya önce harfleri öğrenerek başlayacak ve el yazısı kullanacak



ADANA - Yeni İlköğretim Müfredatı’nın yurt genelinde uygulanacağı bu eğitim-öğretim döneminde ilköğretim okuluna yeni başlayanlara okuma-yazma tümdengelim yerine tümevarım metoduyla öğretilecek. “Ali okula gel”, “Tut Ali Tut” yerine önce harfleri öğrenecek olan birinci sınıf öğrencileri, yazıda da ‘el yazısı’ olarak bilinen bitişik eğik yazıyı kullanacak. Milli Eğitim’de 1968 yılından beri uygulanan tümdengelim metodunu sona erdirmek için geçen eğitim-öğretim döneminde 6 ildeki 100 pilot okulda uygulanan tümevarım metoduyla eğitime yeni eğitim-öğretim döneminde bütün okullar geçecek. Klasiğin sonu Yeni sistemle ilköğretim birinci sınıflar, okuma-yazmayı klasikleşen “Ali topu at” gibi yazı tahtasına asılan cümlelerden öğrenmeyecek, önce sesleri kullanarak harfleri kavrayacak. Ezberci sistem yerine yoruma dayalı eğitimi öngören yeni müfredatta, okula ilk adımı atarken başlanmış olacak. Yazı yeteneğini de geliştirmeyi hedefleyen yeni müfredatta minik öğrenciler, ayrık yazı grupları yerine el yazısı olarak bilinen bitişik eğik yazı yazacak. Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Genel Müdürlüğü Eğitim-Öğretim Daire Başkanı Ali Durmuş, yeni müfredatla ilgili uzun ve yoğun bir çalışma yapıldığını, geçen eğitim-öğretim yılında bu uygulamaya geçen 6 ildeki 100 pilot okuldan çok olumlu sonuç aldıklarını bildirdi. Durmuş, ‘öğrenci merkezli’ yeni müfredatın en önemli özelliklerinden birinin öğrencileri ezbere dayalı eğitimden kurtaracak olması olduğunu, tümevarım metoduyla okuma-yazmaya başlamanın bile öğrencinin yorum kabiliyetini artıracağını, serbest, özgür şekilde kendini geliştireceğini kaydetti. Ezbercilik bitecek Durmuş, yaz döneminde okul idarecileri, öğretmenleri konuyla ilgili eğitimden geçirerek, sıkıntıları şimdiden en aza indirmeye çalıştıklarını belirterek, “Ezbercilikten kurtarıp, yorum yeteneği kazandıracak yeni müfredatta bu yıl belki sıkıntılar, sancılar olabilir. Okul idarecileri, öğretmenler, öğrenciler hatta veliler bile zorluk yaşayabilir. Mesela, yazıda bitişik eğik yazıyı kullanmayan öğretmen, doğal olarak zorluk yaşayacak. Ancak, bunların tamamı zamanla aşılacak ve eğitimin kalitesi artacak” dedi. Kalite artacak Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekan Yardımcısı Yrd. Doç. Dr. Oğuz Kutlu, okuma-yazma öğreniminde her iki metodun da etkili olduğunu, ancak tümevarım metodunun ezberciliği yok etmenin yanında parçadan bütüne gittiği için konunun ayrıntılı öğrenimini de sağladığını belirterek, yeni müfredatı olumlu karşıladıklarını söyledi. Kutlu, özellikle yazıdaki stil değişikliğinin büyük önem taşıdığını kaydederek, “Japonya’da bir insanın karakterini öğrenmek için (yazısına bakın) derler. Gelişmiş batı ülkelerinde de el yazısı kullanılmakta, güzel yazı teknikleri konusunda bilimsel çalışmalar yapılmakta. Oysa ülkemizde yazı kalitesi çok düşük. Birçoğunun yazısı bile okunmuyor. Doğal olarak yazılı iletişimde problem yaşanıyor. İlköğretimde bu yönde yeterli eğitim ne yazık ki verilemedi. Sonuçta bir çocuğun yazısını daha sonra değiştirmek yapılan binayı söküp yenisini yapmak gibi zor olduğu için yazı, dolayısıyla iletişim zayıf kaldı. Yazımız bilinçaltımızı yansıttığı için insanların psikolojik sağlıklarının da bir göstergesidir. Okula yeni başlayan bir çocuğa kaliteli yazı yazma öğretilirse toplumun eğitim kalitesi artar, iletişim güçlenir. Milli Eğitim Bakanlığı’nın bu konuda attığı adım gerçekte çok önemli bir adım” dedi.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT