BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Özelleştirmede sıra limanlarda

Özelleştirmede sıra limanlarda

Türk Telekom’la hızlanan özelleştirme çalışmaları kritik limanların satışıyla daha da hareketlenecek.



> Cenk Esen ANKARA- Özelleştirmede 2005 altın yıl olacak. Türk Telekom’la rekora koşan özelleştirme gelirleri, kritik liman özelleştirmeleriyle patlama yapacak. Özelleştirmelerin yolu ise, Rekabet Kurumu’nun Mersin Limanı nihai kararının ardından Danıştay’ın olumlu görüşüyle açılacak. Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi (TCDD) Genel Müdürlüğü’ne ait Mersin, İzmir, Samsun, İzmit-Derince, Bandırma ve İskenderun Limanları’nın özelleştirme çalışmaları aralıksız sürüyor. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı ilk olarak Mersin Limanı’nın 36 yıllık işletme hakkını 755 milyon dolarla en yüksek teklifi veren PSA-Akfen Ortak Girişim Grubu’na verdi. İdare daha sonra İskenderun Limanı için son teklif verme süresini 29 Ağustos olarak açıklamıştı. Rekabet Kurumu, özelleştirme sürecinde İskenderun, Bandırma ve İzmit Derince limanları için hiç bir şart öne sürmezken, Samsun Limanı’nın Ro-Ro işletmecisi bir firmaya verilemeyeceği, Mersin ve İzmir Limanları’nın da bölünerek satılması gerektiğini bildirdi. Blok satış soru işareti Liman özelleştirmeleri açısında kritik aşama da bu noktada ortaya çıkıyor. Rekabet Kurumu, rıhtım sayısına göre İzmir ve Mersin Limanları’nı büyük ve küçük iki parçaya ayrılmasını, Mersin’de büyük parçayı alan firmanın İzmir’de büyük parçayı alamayacağını, en fazla küçük parçayı satın almasını öngördü. Özelleştirme İdaresi’nin Mersin Limanı’nı PSA-Akfen’e blok halinde vermesiyle de, ihalenin Danıştay’da iptal edileceği iddiaları ortaya çıktı. Zira Rekabet Kurumu’na göre Mersin Limanı’nın ikiye bölünerek satılması gerekiyor. Uzmanlar ise, Danıştay’ın kararını Rekabet’in nihai kararını dikkate alarak vereceğini vurguluyor. Ayrıca edinilen bilgilere göre, Özelleştirme İdaresi Mersin Limanı İşletme Hakkı Devir sözleşmesinde özelleştirme sonrası piyasa yapısının kontrolüne ilişkin bir çok tedbir de öngördü. Rekabet Kurumu’nun Mersin Limanı nihai kararını verirken temel kriteri ise, limanı alacak işleticinin gemi işletmecisi firmalar arasında rekabete aykırı bir tavır sergilememesi olacak.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT