Left
Lamba

HAYIRLI RAMAZANLAR

__:__:__
Lamba
Right

Hakem heyetinden kanuna aykırı ret

Hakem heyetinden kanuna aykırı ret

Ekonomi Haberleri

Bir tüketiciye verilen cevap. TÜSODER Başkanı ise "Dilekçe almamak, Türk Ceza Kanunu'na göre suç. Bu sebeple suç duyurusunda bulunuruz" dedi

CANAN ERASLAN

Tüketicilerin haklarını daha kolay savunması, hızlı karar alınması için kurulan tüketici hakem heyetleri iş yükü altında bunalınca, 'kanunsuz' uygulamalar başladı. Son yıllarda tüketici bilinçlenip, dosya masrafını, kayıp kaçak bedelini, kendisinden haksız yere alınan bedelleri talep etmek için başvurusunu artırınca tüketici hakem heyetlerinde dosya dağları oluştu. Önceleri kısa sürede karara bağlanan dosyalar şimdi bir yıldan fazla bekliyor. Hakem heyetlerinde görevli olanlar da 'kanunsuz' olduğuna bakmadan dilekçe reddetmeye başladı. Buna örnek, dün bir tüketicinin başvurusuyla ortaya çıktı. Fatih Gürbüz adlı tüketici, yıllardır elektrik faturasıyla ödediği kayıp kaçak bedelini geriye dönük olarak almak için Maltepe Tüketici Hakem Heyeti'ne dilekçeyle başvurmak istedi. Bu isteği, hakem heyetindeki bir görevli tarafından, "Bakanlık talimatı var, kayıp kaçağa dair dilekçeleri alamıyoruz" diyerek geri çevrildi. Gazetemizi arayan ve şikâyetini ileten tüketicinin "Ne yapabilirim?" sorusunu, Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Başkanı Aydın Ağaoğlu'na yönelttik. Ağaoğlu, uygulamayı 'hukuka ve kanuna aykırı' olarak değerlendirdi ve tüketicinin Cumhuriyet Savcılığı'na, söz konusu hakem heyeti için suç duyurusunda dahi bulunabileceğini söyledi.
Ağaoğlu, "Bu heyetlere hiçbir makam ve mevki talimat veremez. Çünkü hakem heyetleri, kanunla kurulmuştur ve çoğunlukla karar verir. Üstelik, işin esasına gelecek olursak, elektrikte kayıp kaçakla ilgili değişen herhangi bir şey yok. Sadece kısa süre önce Meclis'te komisyondan geçen bir yasa tasarısı var. Bu yasa da, geçmişe dönük haksız bedellerin iadesine yönelik herhangi bir hüküm içermiyor. Sadece gelecekte alınabilecek kayıp kaçak bedellerine yasal altyapı oluşturarak, dağıtım şirketlerinin tüketicilere ödemek zorunda kaldıkları bedelleri, maliyetlerini ekleyerek abonelere yansıtmasına cevaz vermektedir. Maltepe Kaymakamlığı Tüketici Hakem Heyeti'ne kimse talimat veremez. Dilekçe almamak, kanuna aykırıdır, Ceza Kanunu'na göre suç teşkil eder" dedi.
Hakem heyetleri 3 yıla yakın süre vermeye başlayacak
TÜSODER Başkanı Ağaoğlu, Maltepe Tüketici Hakem Heyeti'nin bu hukuksuz davranışının temelinde, iş yükünün bulunduğunu söyledi. Hakem heyetlerinin, özellikle bankacılık sektörünün dosya masrafları ile iletişim şirketlerinin haksız fatura bedellerinin iadesine ilişkin başvurular sebebiyle büyük yoğunluk yaşadığını söyleyen Ağaoğlu, "Ayıplı mal ya da hizmetle karşılaşan tüketiciye heyetler bir yıl sonrasına gün verebiliyor. Örneğin buzdolabı bozulan bir vatandaş bize başvurdu. 2014 yılı mayıs ayındaki başvurusuna 2015 yılı mayıs ayında cevap verilebiliyor. Tüketici, dilekçesinde buzdolabının servis tarafından tamir edilmediğini, ikinci dolap alabilecek maddi gücü olmadığı gibi, bir hayırsever buzdolabı verse dahi bunu koyacak yeri olmadığını, yaklaşan yaz mevsimi sebebiyle, zaten zor aldığı et-süt gibi ürünlerin bozulabileceğinden endişe ediyor" dedi. Tüketici hakem heyetlerinin çok fonksiyonel kurumlar olduğunu, şimdiye kadar hızlı karar verdiğini hatırlatan Ağaoğlu, "Elektrikte 35 milyon civarında abone var. Bankalardan kredi alan, kart kullanan milyonlarca tüketici ve diğer tüketici şikâyetleri yüzünden iş yükleri çok fazlalaştı. Yakında 3 yıla kadar süre verebilirler" diye konuştu.

Banka, mahkemelik olmadan dosya masrafını vermeli nbsp;
Tüketici hakem heyetlerinin yüklerini azaltıp, tüketiciye daha hızlı cevap verebilecek hale getirilmesi için Aydın Ağaoğlu'nun bir tavsiyesi var. TÜSODER Başkanı Ağaoğlu "Tüketici hakem heyetlerinin kararı için başvuru gerekli. Çözüm de kamuoyu ile mümkün. Tüketicinin talebi halinde banka masrafları iade ediliyor. Ziraat Bankası, hakem heyetine gitmeden dosya masrafının iade edileceğini açıkladı. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK), Türkiye Bankalar Birliği (TBB) ve tüketici örgütleri temsilcileri bir araya gelip dosya masrafı sorununu çözmeli. Diğer bankalar da kendilerine başvuran tüketicinin talebini karşılamalı. Böylece hakem heyetlerine milyonlarca başvuru yapılmaz, sistem tıkanmaz" dedi.



UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...