BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Transporter’da 4 kuşak - Otomobil Dünyası-

Transporter’da 4 kuşak - Otomobil Dünyası-

Volkswagen’in ‘vosvos’ gibi efsane olan ticari aracı Transporter, ilk kez firmanın Hollanda bayisi tarafından tasarlanır. Nasıl mı? Hollanda’da gösterdiği başarıyı Amerika’da sürdüremeyen Ben Pon isimli bayi, kara kara düşünüp dolanırken, fabrikada getir-götür işleri yapan şekilsiz aracı görür. İşte o an kafasında bir ampul yanar. Ve ilk Transporter o gün doğar...



>> Ahmet Enes Demiray Volkswagen armasına bakarsanız bir şato bir dere ve bir köpek resmi görürsünüz ki bunu “kale gibi sağlam, su gibi akıcı ve köpek kadar sadık” şeklinde açıklarlar. Volkswagen yönetimi efsane otomobil “Kaplumbağa”yı (VW Beetle) Hollanda’da tanıtan ve büyük cirolar yapan başarılı bayii Ben Pon’u aynı iş için Amerika’ya yollar. Türkiye’de de büyük bir hayran kitlesi olan ‘vosvos’ Amerika’da allanır pullanır ama araca dönüp bakan bile olmaz. Ben Pon çalmadık kapı, aşındırmadık eşik bırakmaz ama bir netice alamaz. Garibin açlıktan nefesi kokar, arabayı haraç mezat satar da otel masraflarını karşılar. Ben Pon işle ilgili problemlerle bocaladığı bir dönemde (1947) fabrikada getir götür işleri yapan şekilsiz bir taşıyıcı görür ve ona öyle bir şekil verir ki, yarım asır üretilecek bir modele imza atar. Transporter ismi verilen ‘1. kuşak’ model, tıpkı VW’in ‘tosbağası’ gibi şöhrete oynar. Microbuslar... Hollandalı Ben Pon Amerikalılara “tospa” pazarlama işinde çuvallasa da VW minibüs üretme fikrini ortaya atarak firmaya büyük bir ufuk açar. Amerika’da “Microbus” ismiyle tanınan bu araçlar ayrı bir efsane olur, rekora koşarlar. Microbus Transporter, kasası büyük baş hayvanları bile taşıyabilecek kadar geniş ve yüksektir, zaten bu modellere Öküz, Boğa gibi hayvan isimleri yakıştırırlar. Herkese göre Volkswagen firması gelen talepleri değerlendirir ve 5 yıl içinde dondurmacı arabasından itfaiye aracına, ambulanstan polis aracına kadar 90 farklı modelini yapar. Amerika’da 50’li yıllarda satışa sunulan yine aynı ailenin üyesi Camper’lar ayrılmış camlarından dolayı “Splitty” adıyla anılır. Aynen Beetle modellerindeki gibi hava soğutmalı motor taşırlar. Haddi zatında bunlar zor hızlanan ve zor duran bir arabalardır ama şirinliği ile prim yapar. Kuyu zincirini andıran farklı sesi ve otobüsü andıran sürüş zevki ile sadece Amerika’da 325 bin 200 adet satarlar. Gelelim ikinci kuşağa... 1967 yılında ayrılmış camlar ortadan kalkar ama sürgülü kapı çok tutar. Derken motorları 2 litreye kadar çıkarır ve 1975 yılına kadar 4 milyon rakamına ulaşırlar. Ve nihayet... Yıl 1979’a vardığında 3. nesil Transporterlar (Camper’lar) yollara çıkar. Nispeten aerodinamik olan araç Syncro (tüm tekerlerden çekiş sistemiyle) ün yapar. 1983’den itibaren su soğutmalı motorlara geçer ve nispeten güç kazanırlar. Aradan 9 yıl geçer, radikal bir çıkış daha yapar, 4. nesil Transporter’larda alışılmışın aksine önden çekiş sistemine geçer. Hava yastığı, klima, turbomotor, ABS, EBD gibi sistemleri de kullanırlar. Zaten son yıllarda üretilen ticari araçlar otomobil sürücülerini bile cezbetmeye başlar. Hasılı yarım asırı aşkın bir süredir üretilen Transporter’lar sadece serüven seven kampçıların tercihi olarak kalmaz, ticari araç piyasasında da iyice bir yer tutarlar. >> İrfan Özfatura ContiTech’e çevre korumada tam not Nilüfer Organize Sanayi Bölgesi’nde (NOSAB) ticari araçlar için hava süspansiyon körüğü üreten ContiTech, IFU-CERT Belgelendirme Kuruluşu tarafından yapılan ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi denetiminden tam not aldı. Geçtiğimiz ay gerçekleşen denetimin ardından, yapılan kapanış toplantısında denetçilerin, motivasyonu yüksek, sistemi özümsemiş ve güzel uygulamaları olan bir firma ile karşılaştıklarını açıkladıklarını söyleyen ContiTech Türkiye Genel Müdürü Sedat Akyol, “Bu sözleri firmamıza ilk defa gelen uzman kişilerden duymak, doğru yolda olduğumuzu gösteren önemli bir kriterdir, ContiTech olarak çevre koruma bilinci ile yıllardır sürdürdüğümüz çalışmaları, sistem belgesi alarak ispatladık” dedi. Akyol, 2006 yılı başında çevre koruma faaliyetlerini yeniden planlayacaklarını ve bu konudaki eğitimlere önem vereceklerini ifade ederek, “Eğitim faaliyetlerimiz hem çalışanlarımız hem de onların ailelerini kapsayacak. Temel hedefimiz çalışanlarımız sayesinde çevre koruma bilincini topluma yaymak olacak” dedi. Artık model otomobilleri de ihraç ediyoruz İSTANBUL - Dünyada ilk defa gerçeğinin beşte biri boyutunda dört tekerlekten çekiş özelliğine sahip, uzaktan kumandalı ve benzin motorlu, model ralli otomobillerini üretmeyi başaran Model Car Design (MDC) şirketi, çok sayıda ülkeye ihracat yapıyor. Türkiye Off-Road şampiyonlarından Mehmet Becce ve elektronik mühendisi Sinan Sunalı’ya ait MDC şirketi tarafından üretilen, gerçeğinden ayırt edilemeyecek görünümdeki ünlü ralli markaların otomobillerinin modelleri, yurt dışında 1.000-2.000 euro arasında satılıyor. Model otomobiller konusuna yaklaşık 10 yıl önce ilgi duymaya başladığını belirten Mehmet Becce, o dönemde çeşitli üreticilerin model otomobillerini satın alıp incelediğini anlattı. Konuyla ilgili bilgi birikimi artınca bu ithal modellerin daha iyisinin yapılabileceğine karar verdiklerini ifade eden Becce, özellikle gerçek otomobile çok yakın tepkiler veren 1/5 ölçekli modeller konusunda üretime geçme kararı aldıklarını söyledi. İkitelli’deki üretim merkezinde ürettikleri modellerinin büyük bir bölümünü Almanya, Avusturya, Birleşik Arap Emirlikleri, Hollanda, İngiltere, İspanya, İsveç ve Macaristan’a ihraç ettiklerini anlatan Mehmet Becce, işe ilk başladıklarında çok fazla destek göremediklerini, hatta bazı ithalatçılardan bu işi başaramayacaklarına ilişkin tepkiler de aldıklarını, ancak, geldikleri aşamanın bu eleştirilere en iyi bir cevap olduğunu ifade etti. Becce, üretimlerinin yaklaşık yüzde 10’unun yurt içinde satıldığını belirterek, Tofaş, Doğuş Grubu gibi şirketler için de özel model otomobil çalışmaları yaptıklarını kaydetti. MCD’nin ortağı ve Müdürü olan Sinan Sunalı ise en son bu alanda dünya çapındaki bir üretici firmanın sahibinin, özel model otomobili için kendilerine tekerlek siparişi verdiğini kaydederek, bunun da kendileri için mutluluk verici olduğunu ifade etti.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 102670
    % 1.56
  • 5.6832
    % -0.04
  • 6.3433
    % -0.54
  • 7.0838
    % 0.02
  • 261.058
    % 0.32
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT