BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Kamyoncu esnafı: Sahibimiz yok!

Kamyoncu esnafı: Sahibimiz yok!

Kamyoncular 25 Şubat’ta ciddi bir virajdan geçiyor. Hükümet, söz konusu tarihte yürürlüğe girecek olan Karayolu Taşıma Kanunu’yla “kim kamyoncu kim değil” onu netleştirmek istiyor. Bunun yolu da tahdit uygulamaktan ve belge vermekten geçiyor. Kamyoncu esnafı ise lisanstan ziyade diğer problemleri çözüme kavuşturacak bir kurum arıyor.



> İrfan Özfatura İSTANBUL- Karayolu Taşıma Kanunu bu ayın 25’inde yürürlüğe giriyor. Kanunla kamyoncuların lisans almaları gerekiyor. Söz konusu gelişmeyle alakalı olarak bazı gazetelerde “kontak kapatılacak, kapatıldı” haberleri çıkmasına rağmen, Türkiye’nin en büyüğü olan Topkapı Zeytinburnu Nakliye ambarlarında sıradan günler yaşanıyor. Yükler alınıyor, kamyonlar yola uğurlanıyor. Biz neler olup bittiğini bizzat kamyonculara soruyoruz, onlar da bize samimiyetle içlerini açıyor. Türkiye’de 650 bin kamyon ve en az bir milyon kamyoncu bulunuyor. Ancak bu kadar yaygın olmalarına rağmen sahipsizlikten yakınıyorlar. Aslında Türkiye’de “Şoförler Federasyonu” gibi güçlü bir örgüt var ama kamyoncuları dinlerseniz burası sadece minibüsçülere ve taksicilere çalışıyor. Bu arada birlik olamadıklarını da saklamıyorlar; “Bu yüzden yönetimi yerinden oynatamıyoruz, oy versek de vermesek de imparatorluk yıkılmıyor. Cemiyete üye olmak kolay, ayda 10 YTL de para değil. İcabında 50 YTL aidat verelim haklarımızı savunsunlar” diyorlar. Kamyon mezarlığı Doğrusunu isterseniz bu ülkenin ne bu kadar otobüse, ne de bu kadar kamyona ihtiyacı var. Bir kasabada 9 ayrı firma yolcu çekip, mazot parasına sefer yaparken, kırık dökük kamyonlarla yollara çıkıyor. Yük sahibi 60 model arabaya da 2006 model arabaya da aynı parayı veriyor. Ancak eskiler yükün altında eziliyor, rampalarda inlemeleri bir yana, yorgun araçlar ne durdan ne başka birşeyden anlıyor, kazalara davetiye çıkarıyorlar. Kamyon yürütmek kolay değil, sadece lastikleri yenileyen 3-5 milyarı gözden çıkarıyor, kimse “eski” arabasına “yeni” lastik takmıyor, çıkmalar, kaplamalar yollarda paralanıyor. Şu anda Türkiye’deki kamyonların ancak altıda biri yurtdışına çıkabilecek belgelere sahip. Zaten bir çoğu yabancı yollarda yürüyecek evsafta değil. Neredeyse üçte biri 35 yaşını aşmış durumda, hoş kamyoncular da getirilen “22 yaş sınırını” mâkul buluyorlar. Paramız olsa.. Kamyoncular 25 Şubat’ta ciddi bir virajdan geçecek. Hükümet düzenlemeler yapmadan evvel “kim kamyoncu, kim değil” netleştirmek istiyor. Bunun yolu tahdit uygulamaktan ve belge vermekten geçiyor. Belge için bildirilen rakam 1.300 YTL’den 300’e düşürüldü. Ancak günübirlik yaşayan esnaf onu bile yüksek buluyor. Kulağımıza eğilenler “pek yakında sahteleri Sirkeci piyasasına düşer, 50 milyondan alınır” diye fısıldıyor. Kamyoncunun tek derdi belge değil, vergi ve sigorta onlara göre ciddi bir meblağ tutuyor. Sadece pul parası 1400 YTL vergi 1500- 3 bin YTL arasında değişiyor. Bu rakamı 10 kamyonu olan şirketler bile vermiyor. Mazot çok pahalı (2.05 YTL) Doğulular kaçak mazot (50 YKr) kullanırken Batılılar Biodizelle (1.65 YTL) boğuşuyor. Onu da balık yağına benzetiyor, “mazot aynı para olsa depomuza mı koyarız” diyorlar. Uyanıklar yolunu bulmuş balıkçılardan denizcilerden mazot alıyor, onlara sağlanan haklardan sebeplenmeye bakıyorlar. Düzenlemeye itirazı olan şoförler bu maddeler hep mal sahibini arkalıyor, iyi de yıllarını veren şoförler n’olacak diye soruyorlar ki 20 yıl direksiyon salladıktan sonra araba sahibi olmaya niyetlenenleri zor günler bekliyor. Hiç yoktan iyidir Yine de “en kötü kanun kanunsuzluktan iyidir” sözünün altını çizen şoförler “maddeler lastikli olmasın, her şey net ve açık yazılsın. 25 Şubat’ta ne olacaksa olsun mühlet uzatılmasın” diyorlar. Rüşvetten bıkmışlar, “tonaja yolda bakılmasın, yük veren fabrika da mesul olsun, bizi zorlamasın” teklifinde bulunuyorlar. Masraflar başa baş gittiği için kamyoncu ancak tonajı aşarak para kazanıyor. Onlar her ne kadar “15 tonluk arabayı 25 tonla da yürütüp durdururuz” diyorlarsa da fizik kuralları maharet, mazeret dinlemiyor. Bir kere fazla tonaj yolları duman ediyor. Her ay makasçıya 500 milyon kaptırıyorlar, fatura yine onlara çıkıyor. Bir zamanlar iş yok diye ağlayan kamyoncular şimdi “iş arttı ama para nerdee” diyor. Faizden hepsi bizar, Mersinli İsa Pınar “40 milyar borcum vardı 26 aydır ödüyorum, borcum 45 milyara çıktı” derken, hemşehrisi Ömer Altun “ucuz krediler mesleği perişan etti. Anlayan anlamayan kamyonculuğa kalktı, eskaza ehliyeti olan araba aldı” diye dert yanıyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 102459
    % 0.88
  • 5.6399
    % -0.71
  • 6.3294
    % -0.71
  • 7.0547
    % 0.08
  • 260.991
    % -0.06
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT