BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Fanatik sporu F1’i endüstriye çevirdi

Fanatik sporu F1’i endüstriye çevirdi

Hız tutkunlarının sporu Formula 1’in tüm yayın haklarını 1991 yılında 100 yıllığına satın aldıktan sonra adeta bir “Formula 1 İmparatorluğu” kuran 76 yaşındaki Bernie Ecclestone, şimdi 40 bin kişinin ekmek yediği bu sporu 4 milyar dolarlık dev bir endüstri haline getirdi.



>>> Şumi ile tavla oynadık Arkadaşımız Hasan Basri Özaydın’ın sorularını cevaplandıran Ecclestone, sıralama turlarının yapıldığı gece Michael Schumaer ile tavla oynadığını belirtti ve Schumaer’in F1’i bırakacağı spekülasyonlarıyla ilgili soruya, “Sanırım önümüzdeki sezon da takımda kalacak” diye cevap verdi. > Haber: Hasan Basri Özaydın İSTANBUL- Bu yıl Türkiye’nin ikinci defa ev sahipliği yaptığı Formula 1, aslında 15 yıl öncesine kadar sadece bu sporun fanatiklerine heyecan veren bir spor olarak algılanıyordu. 1991’de Bernie Ecclestone Formula 1’in eski başka Fransız Jean Marie Balestre’i adeta ayak oyunlarıyla devirip başa geçene kadar bu böyle devam etti. 76 yaşındaki Bernie Ecclestone (Barni Ekilston diye okunuyor) Formula 1’i sıradan bir otomobil yarışı olmaktan çıkarıp, yayın hakları, markası ve oluşturduğu yan sektörleriyle 4 milyar dolarlık bir endüstri haline getirdi. 40 bin kişiye iş imkanı sağlayan Formula 1 sektörü, her yarışta ortalama 650 milyon kişiye ulaşıyor. Formula 1’in toplam basın gelirleri ise 10 milyar dolara yaklaşıyor. Formula 1 (F1), dünyada en çok izlenen motor sporu organizasyonu unvanını hâlâ elinde bulunduruyor. Sıradan bir araba yarışından daha fazla anlam taşıyan F1’de, Grand Prix kazanmak bir bilim dalı gibi görülüyor. Yüzlerce kişiden oluşan takımlar, milyon dolarlık bütçeler, milyarları ekran başına çeken organizasyonu diğer sporlardan da ayırıyor. Sponsorlar sağolsun Geçen yıl yaklaşık 130 milyon euroluk bir yatırımla İTO ve TOBB ortaklığıyla gerçekleştirilen İstanbul Park, bu yıl ikinci defa Formula 1’e ev sahipliği yaptı. 4 milyar dolarlık bütçe toplamıyla orta çaplı bir endüstri büyüklüğüne ulaşan F1 takımları, giderlerinin önemli bölümünü sponsorlar yoluyla karşılıyor. Sayıları 150’nin üzerinde olan sponsorlar, takımlar için seve seve ödeme yapıyorlar, çünkü yapılan araştırmalar bir spor organizasyonundan çok bir sektör haline gelen F1’in, yapılan sponsor harcamaları açısından geri dönüşü en fazla olan spor olduğunu gösteriyor. Belki de bu nedenle şu anda pistlerin en iyi takımı konumundaki Ferrari, yaklaşık 300 milyon dolarlık bir bütçe yaparken, bunun yaklaşık 250 milyon dolarını sponsorlarından karşılayabiliyor. Araştırmalar, her yarışı, yaklaşık 250 dolar kâr bırakan ortalama 80 binin üzerinde turistin yerinde izlediğini gösteriyor; sektörün çektiği izleyici sayısı, dolayısıyla reklam potansiyeli tüm ülkelerin iştahını kabartıyor. Bu yüzdendir ki son yıllarda Türkiye, Çin ve Katar’ın da eklendiği Formula 1’e, Meksika, Hindistan ve Güney Afrika da katılmak için yoğun çaba sarfediyor. >>> TIR’dan bozma malikanede yaşıyor İnatçılığı ve huysuzluğu ile tanınan milyarder Bernie Ecclestone, yılda 16 defa farklı ülkelerde gerçekleştirilen Formula 1 yarışları dolayısıyla vaktinin çoğunu TIR’dan bozma malikanesinde geçiriyor. F1’in patronu, zaman buldukça İngiltere, Almanya ve İsviçre’de bulunan villalarını 2 jetiyle ziyaret ediyor. Park ettiğinde körükleri sayesinde 2 katlı bir malikaneye dönüşen TIR’ı tamamen kendi zevkine göre döşettiren yaşlı patron özel misafirlerini burada ağırlıyor. Takımlara ayrılan Padok alanındaki TIR’ın önüne gelen misafirleri ya da gazetecileri kameradan gören Bernie Ecclestone, görüşmek istediği zaman dışarıya çıkıyor. Kapıya gelenler çiçekli alanın içine giremediği için bazen Ecclestone’nun kendilerini görmesi için dakikalarca beklemek durumunda kalabiliyorlar. Bernie Ecclestone bazen TIR’dan çıkarak padok alanında yer alan takımları kendi kurallarına uymaları konusunda öğretmen gibi azarlayabiliyor. >>> Darbeyle patron oldu İngiltere’nin en varlıklı iş adamlarından sayılan Bernie Ecclestone, 1930 yılında İngiltere’nin sahil kasabası Suffolk’ta bir balıkçının oğlu olarak dünyaya geldi ve okulu sevmediği için 16 yaşında bir gaz fabrikasında bir kimyagerin asistanı olarak iş hayatına atıldı. Motor sporlarına olan tutkusu öğle tatillerinde motosiklet yedek parçası alıp satmakla başlayan Ecclestone, otomobil yarışlarına da katıldı. Birkaç ciddi kazadan sonra Ecclestone yarışları bırakarak 1951’de ikinci el otomobil alıp satmaya başladı. Ancak içindeki otomobil yarışlarına olan tutkusunu yenemeyen Bernie Ecclestone, 1957 yılında F1 takımı Connaught’nun menajeri olarak yarışlara döndü. 1972 yılında da Brabham takımını satın aldı. Bernie asıl başarısını Grand Prix’in medya haklarını satın alarak kazandı. 1988’de bu takımı satan Bernie, sağ kolu olan avukatı Max Mosley’i bir darbe girişimiyle FIA başkanlığına getirdi ve Formula 1 patronluğunu 1991 yılında Fransız Jean Marie Balestre’in elinden aldı. Bu devrede Formula 1’in tüm yayın haklarını 100 yıllığına satın alan F1 patronu, 15 yıl içinde Formula 1’i ‘astronomik’ seviyelerde gelir getiren bir endüstri haline getirdi. Bernie Ecclestone yayın haklarıyla ilgili ticareti Slovak asıllı eski manken eşi Slavica Ecclestone’nun isim ve soyisminin ilk harflerinden oluşan şirketi SLEC adına gerçekleştirdi. Ecclestone, yayın haklarının yüzde 50’sini çok yüksek bir rakama, Alman medya devi Kirsch’e sattı. >>> Türkiye Shell’in yatırım üssü olacak İSTANBUL- Dünya çapındaki Petrol Ürünleri Organizasyonu’na ilişkin stratejik kararlar alan ve başkanlığı Rob Routs tarafından yürütülen Petrol Ürünleri (Downstream) Liderlik Ekibi, ağustos ayı toplantısını İstanbul’da gerçekleştirdi. Toplantının Türkiye’ye verdikleri önemin bir göstergesi olduğunu belirten Shell Dünya Petrol Ürünleri İcra Başkanı Rob Routs, büyümeyi hedefledikleri 6 pazardan birinin Türkiye olduğunu söyledi. Shell’in stratejisinin arama ve üretim ağırlıklı olduğunu anlatan Routs, petrol ürünleri segmentinde ancak belirli ülkelere yatırım yaptıklarını, bunlardan birinin de Türkiye olduğunu kaydetti. Routs, “Shell Türkiye parlak bir performans gösterdiği gibi büyük bir yatırım atağını gerçekleştirdi. Bu sebeple Dünya Petrol Ürünleri Liderlik Ekibi’mizin Ağustos 2006 toplantısını İstanbul’da yapmaktan dolayı mutluyuz” dedi. Liderlik ekibi toplantısının Formula 1 Istanbul Grand Prix’si ile aynı tarihlere gelmesinin de basit bir rastlantı olmadığına değinen Rob Routs, “Efsanevi Formula 1 Ferrari ekibi ile uzun yıllara dayanan teknik ortaklığımız var. Formula 1 yarış pistleri, yüksek teknoloji ürünü Shell yakıt ve madeni yağlarının pratikte denendiği ve üstün özelliklerinin kanıtlandığı yerdir” diye konuştu.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT