BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Bilmeden abdestsiz namaz kılmak

Bilmeden abdestsiz namaz kılmak

Sual: Tam İlmihal Seadet-i Ebediyye’nin cemaatle namaz bahsinde deniyor ki: (İmam, namazda iken namazı bozan bir şey hasıl olursa, bunu hemen cemaate bildirir. Namazdan sonra anlarsa, o cemaatten olduklarını hatırladığına, söyleyerek, haber göndererek, yazarak bildirir. Haber alan, iade eder. Alamayan affolur. Bir kavle göre de, imamın cemaate haber vermesi, lazım değildir.)



Sual: Tam İlmihal Seadet-i Ebediyye’nin cemaatle namaz bahsinde deniyor ki: (İmam, namazda iken namazı bozan bir şey hasıl olursa, bunu hemen cemaate bildirir. Namazdan sonra anlarsa, o cemaatten olduklarını hatırladığına, söyleyerek, haber göndererek, yazarak bildirir. Haber alan, iade eder. Alamayan affolur. Bir kavle göre de, imamın cemaate haber vermesi, lazım değildir.) Son kavle göre, imam, abdestsiz namaz kıldırsa, cemaate de haber vermese, cemaatin namazı sahih oluyor, değil mi? Bir kimse unutup abdestsiz namaz kılsa, abdestsiz kıldığını hatırlamasa, namazı sahih olur, değil mi? CEVAP: Evet, her ikisi de sahih oluyor. Şafii mezhebinde de böyledir. Yani imamın, abdestsiz kıldırdığını cemaate haber vermesi gerekmez, cemaatin namazları sahih olur. Fakat kendisi, namazını iade eder. Buna benzer konular çoktur. Din kitaplarında deniyor ki: Bir imam, bayram namazını abdestsiz kıldırır da, sonra cemaat dağılmadan bunu anlarsa, abdest alır ve hep beraber namazı tekrar kılarlar. Cemaat dağılmış olursa, tekrar kılmak gerekmez, namazları sahihtir. (Redd-ül muhtar) Elleri ve ayakları kesik olan bir kimsenin, yüzünde yara da varsa, abdest almadan ve teyemmüm etmeden namazlarını kılar; sonra kaza da etmez. (Redd-ül muhtar) Bir beldeye, bir aylığına imam olan bir kimse, bu müddetin sonunda, (Ben Mecusi idim) dese de, onun arkasında kılınan namazlar, sahihtir. (Hindiye) Günlerce namaz kıldıran imam, kendisinin Mecusi olduğunu söylese, Cemaat namazlarını iade etmez. (Redd-ül muhtar) Yine Seadet-i Ebediyye kitabında, (Abdestli olduğunu zannederek, abdestsiz kılınan namaz sahih olmaz) deniyor. Bu, sonradan abdestsiz kıldığını hatırlayanlar içindir. Eğer abdestsiz kıldığını bilmiyorsa, abdestli kılmış sayılır. Gusleden kimse, kuru yer kaldığını sonradan görse, orasını yıkar. Ama kuru yer kaldığını bilmezse, guslü sahih olur. Bir kimse de, araştırıp kıbleden başka istikamete namaz kılsa, namazı sahihtir, ama araştırmadan, kıbleye isabet etse bile, sahih olmaz. Demek ki, dinin emrine uyulunca, yani gerekli araştırma yaptıktan sonra, kıbleden başka yöne de kılınsa, namaz sahih olur. Bunun gibi, normal yıkandığı halde, kuru yer kalmadığını, çok zannetse, buna rağmen, gusülde ve abdestte kuru yer kalsa da, guslü ve abdesti sahih olur. Allahü teâlâ, niye kuru yer kaldığını bilemedin demez, gücümüzün yetmediğini sormaz. Bir kimse, unutup abdestsiz namaz kılsa, sonra abdestsiz kıldığını hatırlamasa, dinimiz, (Niye abdestsiz namaz kıldın) demez ve o namaz sahih olur. Çünkü, unutmak meşru özür olur. Eğer abdestsiz olduğunu sonra anlarsa, o namazı kaza etmesi gerekir. Netice: Bir Müslüman, namazı ister yalnız kılsın, ister imama uyarak cemaatle kılsın, abdestsiz kıldığını sonradan hatırlarsa, bu namazı kaza eder. Hatırlamazsa, unutması özür olur, abdestsiz kılması affedilir. Tel: 0 212 - 454 38 20 Faks: 0 212 - 454 38 29 www.dinimizislam.com
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT