BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Zammı surede sıra

Zammı surede sıra

Sual: S. Ebediyye kitabında, (İmamın birinci rekatta, ikinci rekatta okuduğunun iki misli uzun okuması sünnettir) deniyor. Mesela imam, birinci rekatta 5 âyet olan Fil suresini, ikinci rekatta 4 âyet olan Kureyş suresini okusa mekruh mu olur? Birinci rekatta 3 âyet olan Nasr, ikinci rekatta 4 âyet olan Tebbet’i okusa mekruh mu olur? Mekruh ve sünnet olana birer örnek verir misiniz?



Sual: S. Ebediyye kitabında, (İmamın birinci rekatta, ikinci rekatta okuduğunun iki misli uzun okuması sünnettir) deniyor. Mesela imam, birinci rekatta 5 âyet olan Fil suresini, ikinci rekatta 4 âyet olan Kureyş suresini okusa mekruh mu olur? Birinci rekatta 3 âyet olan Nasr, ikinci rekatta 4 âyet olan Tebbet’i okusa mekruh mu olur? Mekruh ve sünnet olana birer örnek verir misiniz? CEVAP: Hiçbirisi mekruh olmaz. İkinci rekatta okunan sure, birinci rekatta okunanla aynı âyet miktarı olsa, hatta ondan iki âyet fazla olsa yine mekruh olmaz. Üç âyet fazla olursa mekruh olur. Yani, ikinci rekatta, birinciden üç âyet uzun okumak mekruhtur. Birkaç örnek verelim: Kureyş’ten sonra Maun suresini, Kevser’den sonra Kâfirun’u okumak, mekruh olur. Kevser’den sonra Nas okumak da, mekruh olur. Çünkü ikinci okunanlar, birinci sureden üç âyet fazladır. İhlas’tan sonra Felak suresini okumak veya Felak’tan sonra Nas suresini okumak, mekruh olmaz. Çünkü ikinci okunanlar, birinci okunanlardan sadece bir âyet uzun. Üç âyet uzun olursa, mekruh olur. Bu kaide, kısa sure ve âyetler içindir. Uzun bir âyetten sonra, üç veya daha fazla âyet okumak, mekruh olmaz. Mesela birinci rekatta, Âyet-el kürsi, ikinci rekatta, 6 âyet olan Kâfirun suresi okunursa mekruh olmaz. İmamın, önce Maun sonra Kevser, önce Kâfirun sonra Nasr suresini okuması, sünnet olur. Çünkü birinci rekatta, ikinci rekatta okuyacağının iki misli uzun okumuş oluyor. Bunun gibi önce, Alak suresini, sonra Kadir suresini okuması da sünnet olur. Çünkü Alak suresi, Kadir suresinin iki mislinden daha büyüktür. İmamın sağ tarafa selam verirken, sol tarafa verdiği selamdan daha yüksek sesle söylemesi de, sünnettir. İki tarafa da, aynı tonda selam verirse, mekruh olmaz ise de, sünnete uymamış olur. Gece, mekruh vakit yoktur Sual: Yatsıyı geciktirip, gece yarısından sonra, yani mekruh vakte girince kılarken, mekruh vakitte sünnet kılınmadığı için sünnetlerini kılmamak mı gerekir? CEVAP: Mekruh vakitte sünnet kılınmaz; ancak akşamdan sabaha kadar mekruh vakit yoktur. Nafile veya sünnet kılınır. Mekruh olan, sünnet veya nafile kılmak değil, yatsının farzını gece yarısına kadar tehir etmektir. Yatsıyı geciktirerek farzı mekruh olarak kılınsa da, sünnetler yine terk edilmemeli, ilk sünneti de, son sünneti de kılmalı. Vitir, zaten gece namazıdır, imsak vaktine kadar kılınır. Sabahın sünneti ile ikindinin sünneti, farzdan sonra kılınmaz. Bunları farzdan sonra kılmak mekruhtur. Akşama 40 dakika kalınca, artık mekruh vakit girdiği için, o günün ikindisinin farzı kılınmamışsa, sadece farzı kılınır, sünneti kılınmaz. Zarar veren gıdalar Sual: Zeytinyağı, benim mideme dokunuyor. Ama bazı arkadaşlar, (Zeytinyağında şifa var, yemekte mahzur yoktur) diyorlar. Zeytinyağı yemem uygun olur mu? CEVAP: Hastalığınızın ne olduğunu bilmiyoruz. Bunu doktora sormak gerekir. Gerçekten midenize zarar veriyorsa, yememek gerekir. Zeytinyağı, normal mideler için iyidir. Bal da öyledir. Balın şifa oluşu, Kur’an-ı kerimde ve hadis-i şeriflerde bildiriliyor. Ancak şeker hastasının, zarar verecek kadar çok bal yemesi, haramdır. Zeytinyağı birisine zarar verirse, onun yemesi de, caiz olmaz. Bunun gibi balık, çilek, bazı kimselerde alerji yapar. Alerji yapan gıdaları yemek, bu kimselere caiz olmaz. > Tel: 0 212 - 454 38 20 Faks: 0 212 - 454 38 29 www.dinimizislam.com
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT