BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Asırlık marka SKODA

Asırlık marka SKODA

Sektöre 1905 yılında L&K adıyla giren firma bugüne kadar 10 milyon otomobil imal etti



> OTOMOBİL > Hazırlayan: İrfan Özfatura - İrfan.ozfatura@tg.com.tr Yaşı yüzü bulan kaç otomobil markası var ki? Güya işin içindeyiz say deseler üç beş tane çıkmaz. Bunlardan biri Çekoslovakyalı Skoda. Firmanın hikayesi 1800’lü yıllara uzanıyor. İki köklü Slovak ailesinin (Laurinler ve Klementler) kurduğu L&K şirketi dahili ve harici ticaret ile iştigal ediyor. İşin bu kısmı bizi ilgilendirmiyor, ancak 1895 yılında iki genç Vaclav (teknisyen Vaclav Laurin ile muhasebeci Vaclav Klement) oturup bir bisiklet yapıyor, adını da “Slavia” koyuyorlar. Milli heyecana bakın zikrolunan bisiklet fevkalade alaka topluyor. Satışlar beklenenin de üzerinde seyredince motosiklet işine el atıyorlar (1889). Sadece on yıl içinde hayli mesafe alıyor, artık otomobil yapmaktan ürkmüyorlar. Yıl 1905... Mlada Boleslav fabrikasından ilk L&K (Voiturette) çıkıyor ve yolları arşınlamaya başlıyor. Avusturya Macaristan Monarşi’sinin en güçlü endüstriyel bölgesinde filizlenen firma sadece Çek ve Slovaklara hitap etmiyor, Avrupa dışında da organize oluyor. Derken dünyanın ilk sekiz silindirli motorunu kullanıyor ve uluslararası yarışlarda dikkate değer dereceler alıyor. L&K hızlı gelişiyor ve gün geliyor aile malı olmaktan çıkıyor. 1907’de anonim olan şirket yeni modeli (Faeton) ile konuşulan bir çıkış yapıyor. Başka sularda Cihan Harbi arefesinde Avrupa’da ipler geriliyor. Diğer otomobilciler gibi onlar da silah sektörüne adım atıyorlar (1914). Ancak daha büyük işler, hani kamyonlar otobüsler tayyareler için güçlü bir ortak bulmaları gerekiyor. L&K ülkenin endüstri devlerinden Skoda Pilsen ile birleşiyor. Artık araçlar “Skoda” markası ile çıkıyor. İşte başarılı bir model olan “Popular” o günlerde (1934) doğuyor. Ancak ülke Cihan harbinden çok etkileniyor. Skoda, Naziler devrinde Alman sanayinin bir parçası haline geliyor. Bugün bile bir çok orduda kullanılan obüs namluları yapıyor. Ancak otomotivden de kopmuyor “Superb” gibi ciddi bir araba üretiyor. Derken dengeler alt üst oluyor, memleket bu kez Ruslar tarafından işgal ediliyor. Komünist idareciler endüstriyi kafalarına göre planlıyor, şirkete “AZNP Skoda” adını takıyorlar. AZNP Skoda, tek tüfek çalışıyor, tabiri caizse tekel haline geliyor. Skoda bacak Skoda ülkemizde iyi tanınan bir marka. Bizim nesil onu İETT’de çalışan otobüslerinden hatırlıyor. Bir ara Çelik Motor tarafından 1202 kamyonetler (bu arada Jawa ve CZ motosikletleri) üretiliyor. O yıllarda Skodalarda körüklü diferansiyel kullanılıyor. Arabanın tekerlekleri raşitik çocukların bacakları gibi içe bakıyor. Ama yükünü aldı mı (ve hızlandı mı) açılıyor, dengeli yol tutuyor. Aslında bu pahalı bir sistem, Skoda haricinde sadece Mercedes ve BMW kullanıyor. Ama Anadolu’da arabaya istiap haddinin fevkinde yük vuruluyor, aks kestimi de “Skoda bacak, n’olcak” deniliyor. Evet Skoda çok satıyor ama marka imajı yara alıyor. Bir zamanlar kalburüstü insanlar için zarif ve albenili arabalar yapan firma Komünizmin soğuk çehresinden kurtulamıyor. Rakipsizlik hızlarını kesiyor. Eh, başarının ödüllendirilmediği bir sistemde atılım da olmuyor, devletçi yapı değişime karşı çıkıyor. Kaldı ki dış dünya ile irtibat kopuyor, eleman yetişmiyor, bilgi akmıyor. Batı hamle üstüne hamle yaparken onlar yerlerinde sayıyor. Batı rüzgârına Skoda her ne kadar çıkardığı Tudor, Spartak, Octavia gibi modellerle Doğu Blokunun lideri olmakta zorlanmasa da bunlar dünya çapında yankı uyandırmıyor. 1976’dan itibaren 105, 120, Rapid, Garde ve 130 modellerinden 2 milyon adet yapıyor, elini öpene satıyor. Kimse onlardan yenilik filan beklemiyor ama yine de dayanamıyor çelik kabin ve alüminyum motor gibi farklı arayışlar içine giriyorlar. Derken Favorit’le (1889) bir çıkış yapılıyor. Duvarlar yıkıldıktan sonra (1991) Skoda Alman Konzern’in kanatları altında giriyor ve VW, Audi ve Seat ile kardeş oluyor. Neticede global rekabete karşı koyabilen bir model (Felicia) doğuyor. Onu Octavia, Fabia ve şirketin gururu olan Superb izliyor. Skoda, şu an yılda 170 bin araç üreten ve 30 ülkeye ihracat yapan bir firma.. Bosna, Ukrayna, Hindistan ve Kazakistan’da üretim tesisleri bulunuyor. Rusya ve Çin ise gün sayıyor. Unutmadan söyleyeyim bisiklet işinden de kopmadılar, ikiteker sevdası devam ediyor... > İlk sürüşte aşk * Yeni Skoda Fabia, farklı tavan renkleri ile gençleri ve kadınları yakalayacak. İlk olarak 1999 yılında Frankfurt Otomobil Fuarı’nda tanıtılan ve bugüne kadar 1.6 milyon (Türkiye’de 25 bin) adet satan Fabia’nın ikinci nesli yüzünü gösterdi. Yeni Fabia, “Classic, Ambiante, Sport ve Elegance” olmak üzere 4 farklı donanım ve üçü benzinli, ikisi dizel 5 motor tercih imkanı ile sunuluyor. Skoda’nın marka kimliğini açıkça ortaya koyan Fabialar Ağustos ayından itibaren Anadolu yollarında dolanacaklar. Zengin donanım Yeni Skoda Fabia’nın en ucuz modelinde bile climatic, yükseklik ve derinlik ayarlı hidrolik direksiyon, elektrikli ön camlar, fasılalı ayarlanabilir silecekler, yükseklik ayarlı sürücü koltuğu, Radyo /CD/MP3 çalar, bagaj aydınlatması, immobilizer, uzaktan kumandalı merkezi kilit, sürücü hava yastığı, kapı içi çelik koruma barları, aktif gergili ön emniyet kemerleri, darbe anında katlanabilen direksiyon, ISOFIX çocuk koltuğu bağlantısı, gövde rengi tamponlar, 15 inc’lik çelik jantlar, 3. stop lambası, halojen farlar, elektrikli ve ısıtmalı yan aynalar, arka sis lambaları ve renkli camlar standart olarak yer alıyor. Bir kaza durumunda motor kaputu, motor bölümünün sabit parçaları ve ön tampon yayanın şansını artırıcı özellikler sergiliyor. Bu arada 4’lü flaşörler ve iç kabin ışıkları yanıyor, merkezi kilit açılıyor, muhtemel bir yangın riskine karşı yakıt pompası kapanıyor. Ve merakla beklenen cümle: Yeni Fabia’nın fiyatı 24.237 YTL ile 36.401 YTL arasında değişiyor. > 2000’inci Krone Doğuş Otomotiv tarafından pazarlanan ithal treyler Krone Türkiye pazarına girdiği günden (2003) bu yana ağırlığını hissettiriyor. Nitekim 2000’inci treyler, Krone Marka Genel Müdürü Tolga Senyücel tarafından Mobydick Taşımacılık Yönetim Kurulu Başkanı Neşat Salih Akgün’e teslim edildi. Krone Cool Liner, donmuş gıda taşımacılığı için geliştirilmiş olup, KTL (kataforez kaplama ve toz boyama) sayesinde 10 yıl paslanmazlık garantisiyle sunuluyor. > Yeni neslin Ford’u “Verve!” 2007 Frankfurt Otomobil Fuarı’nda sergilenecek olan Ford Verve Concept, geleceğin küçük otomobilleri hakkında ipuçlarını veriyor. Uzmanlar tarafından cesur, çarpıcı hatta radikal olarak değerlendirilen dinamik tasarım, ilhamını moda ve kozmetik dünyasından alıyor. Farklı malzemeleri ile dikkat çeken Verve (Coşku) daha derin bir parlaklık için renkli cilanın altına atılan koyu magenta kırmızı boyası ve zarif bir coupe hissi veren aerodinamik tavanı ile gençlere göz kırpıyor. B sütunu bulunmayan araç “kaslı ve atletik duruyor. Lâkin yenilenen hatlarına rağmen Ford DNA’sı taşıdığını inkar etmiyor. İçeride zıd ama uyumlu, yumuşak ama yoğun renkler... Eldiven derisi gibi hoş bir dokunuşa sahip malzemeler... Cep telefonu mantığıyla yerleştirilen düğmeler... Bütün bunlar yeni nesli cezbedeceğe benziyor. > Elektrikli Nissan Mixim Nissan, Frankfurt Motor Show’da; elektrikle çalışan konsept otomobil Mixim’i tanıtacak. Zamanının çoğunu bilgisayar ve internet kullanarak geçiren genç sürücüler için tasarlanan Mixim’de direksiyon ve kontrol düğmeleri bilgisayar oyuncularının yakından tanıdığı ara birimlere benzetilerek hazırlandı. Elektrik motor/jeneratörünün ve kompakt lityum iyon pillerinin kullanıldığı Mixim, elektrikli araçlardan beklenmeyecek bir performansa sahip. Bir Süper Motor, ön dingile güç verirken, ikincisi arka dingili hareket ettiriyor. Yani Mixim tüm tekerleklerini kullanabiliyor. > Sadece 777 tane Porsche’nin karakteristik özelliklerini en iyi şekilde aksettiren spor otomobil Cayman S’in sınırlı sayıda üretilecek olan versiyonu “Edition 1” Aralık ayından itibaren Türkiye’de vitrine çıkacak. Adını küçük ama çevik bir timsah türünden alan Cayman siyah gövde rengiyle sunulacak ve 295 HP’lik bir motor taşıyacak. Bu otomobili satın alan, içinde Flat Six marka kronometreli saat, cep çakısı, dolma kalem, bir çift güneş gözlüğü ve anahtarlık bulunan şık bir çantanın da sahibi olacak. > Bridgestone kazandı Dünkü yarışlarda çizgiyi hangi araç geçerse geçsin kazanan yine Bridgestone olacaktı. Zira Bridgestone Formula 1’in “tek” lastik tedarikçisi olarak zor bir işe imza atıyor. * Firma, Formula 1 için her yıl (süper yumuşak, yumuşak, orta ve sert olmak üzere) 60.000 lastik üretiyor. * Her F1 yarışında, ortalama 2.200 adet, 22 ton (pilot başına 23 takım) lastik bulunduruyor. * Uçakla gidilen yarışlar için 5 konteynır kullanılıyor. Nakliye 4 adet taşıyıcı ve 2 adet servis TIR’ı ile gerçekleştiriliyor. * Her yarışta yaklaşık 60 kişilik Bridgestone ekibi görev yapıyor. * Bir yarışta tekerlek yaklaşık 150 bin devir yapıyor. Bir F1 aracı son sürat giderken lastik saniyede 50 kez dönüyor. * 300 km/saat hızla giden yarış aracının lastik olukları ıslak zeminde saniyede 34 ila 61 litre su tahliye ediyor.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT