BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Mimarideki zirvemiz

Mimarideki zirvemiz

Dünyaca ünlü mimarlık tarihçilerimizden Prof. Doğan Kuban’ın yarım yüz yıllık çalışmayla meydana getirdiği kitapta yer alan bine yakın Osmanlı eseri, internet ortamında ziyarete açıldı.



> Tuncay Önür İSTANBUL- Prof. Doğan Kuban’ın yarım yüzyıl süren araştırmalarının belgelendiği, “Osmanlı Mimarisi” kitabı için biraraya gelen fotoğraflardan oluşan “Osmanlı Mimarisi’nden Bir Kesit” sergisi Topkapı Sarayı’ndan sonra, şimdi de www.mimarlikmuzesi.org adresinde sanatseverlerle buluştu. Prof. Doğan Kuban’ın eserinde anlattığı tüm Osmanlı eserlerini, gezerek yerinde görüntüleyen Mimar-fotoğrafçı Cemal Emdem’in 1000’e yakın fotoğrafı internet üzerinden izlenebiliyor. Sergide, Osmanlı mimarisinin birbirini izleyen, fakat birbirlerinden çok belirgin çizgilerle ayrılan abideleşmiş eserleri Doğan Kuban’ın yorumlarıyla sunuluyor. Gülçin İpek’in hazırladığı sergi, Topkapı Sarayı’nda 1 ay süreyle açık kalmış, yerli ve yabancı tüm sanatseverlerden büyük ilgi görmüştü. Kitapta neler var? Dünyaca ünlü mimarlık tarihçilerimizden biri olan Prof. Doğan Kuban’ın “Osmanlı Mimarisi” eseri yüzyıllarca Asya, Avrupa ve Afrika’da hüküm süren Osmanlı’nın inşaat teknolojisi ve mimari uygulamada ulaştığı ileri seviyeyi gözler önüne seriyor. Yazımı ve yayıma hazırlık çalışmaları 5 yıl süren kitabın içinde bini aşkın fotoğraf, çizim, gravür, karşılaştırmalı tablo ve harita bulunuyor. Mimar Sinan öncesi ve sonrası Osmanlı mimarisini referans almak üzere iki ana kategoriye ayrılan kitap, 57 bölümden oluşuyor. Eserde, Osmanlı mimarisinden seçme yaklaşık 300 eserin, yeniden oluşturulan plan, kesit ve rölövesine; 220 eserin de fotoğrafına yer veriliyor. Osmanlı’yı anlamak Sanat eserlerinin kendi kültür ortamlarına özgü değerleri olduğunu söyleyen Prof. Kuban, şunları söylüyor: “Örneğin, Topkapı Sarayı ve Dolmabahçe Sarayı, aynı Osmanlı’ya ait olmasına rağmen başka başka tarihi dönemleri yansıtır. Çin’in, Fransa’nın, Osmanlı’nın sarayları farklıdır. Bu farklılığı gösterirken Osmanlı’yı anlamak ve onu evrensel bir tarihi panoramaya yerleştirmek gerekir.”
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT