BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > OTO DÜNYASI

OTO DÜNYASI

1967’den 2007’ye, 302’den Travego’ya, Otomarsan’dan Mercedes Benz Türk’e, 40 yıllık hikaye...



İrfan ÖZFATURA irfanozfatura@tg.com.tr - 0 212 454 30 14 Bir zamanlar 302 vardı... 1967’den 2007’ye, 302’den Travego’ya, Otomarsan’dan Mercedes Benz Türk’e, 40 yıllık hikaye... Yaşı elliyi aşanlar 0302’lerin kontak kapatmadan çalıştığı, geceli gündüzlü Anadolu yollarını arşınladığı yılları iyi hatırlar. Şimdi yanılıp da 0302’leri, hava yastıkları üzerinde serin, sessiz yol alan yeni nesil otobüslerle kıyaslamaya kalkmayın sakın. Kaldı ki o yılların yolları da günümüzün otobanları ile aşık atamazlardı. Evet, 0302’ler makaslı arabalardı, haliyle serttiler ve iyi sallarlardı. Hele tekerlek üstüne düşen yayıktaki ayrana döner, içi dışına çıkardı. Elbette klima bulunmazdı, bunalırsanız muavin tavandan kapak kaldırır, ya da camın üstünden bir sürgü açardı. Şimdiki gibi uyku odası nerede? Şoförler motorun üzerindeki iki karışlık set üstünde kestirir, bir tarafları pişer, öbür yanları donardı. Sıcak ikramı geçin, soğuk ikram gibi bir şansınız da olmazdı. Buz dolabına atılan kalıp buzlar üç beş saat sonra erir, akardı. O yıllarda otobüse binenin sigara yakma mecburiyeti vardı, tütün kullanmayanlar bile bir Bafra tedarikler, Ege ve Karadeniz tütünlerinden harmanlanmış tok içimli dumanı istifadenize sunarlardı. Otobüsten inenin saçı başı, kazakları kül tablosuna döner, kulağınızda kasetler dolusu arabesk çınlardı. Havalandırma zayıftı, çorap kokusunu bolca boca edilen limon kolonyası ile bastırırlardı. Cefakârdılar 0302’ler konforlu değildi ama kalender arabalardı, hoş bize de o lazımdı. Zira otobüsçü sadece insan değil, soğan çuvalı, elma kasası, peynir bidonu da yüklenmek zorundaydı. Mercedes’ler toz toprak, iniş yokuş, yağmur çamur dinlemez, taşlardan seker, çukurlara dalar, pek de arıza yapmazlardı. El freni gacırdıya gacırdıya çekilir, boşaltılınca “çat” diye bir ses çıkarırdı. Viteste takviye mandalı, topuğunuzun altında ekzost freni vardı. Bizim neslin çocuklarına sorarsanız, alayı “büyüyünce kaptan pilot olacam” diye mırıldanırlardı. Kaptan deyince aklınıza tanker şilep, pilot deyince helikopter tayyare gelmesin, hepimizin gönlünde bir üçyüzikinin direksiyonuna oturmak yatardı. Kaptanlar ulaşılmaz adamlardı. Mercedes amblemli rozet ve şövalye yüzük takar, lacileri çekip maça yaparlardı. Saçlarını limonla tarar, ayakkabının sivri burunlusunda karar kılarlardı. Gömleklerinde apolet olurdu ve kravatlarında firma isimleri parlardı. Ünlü firmaların “öz”leri, “as”ları vardı ve hepsinin de arka camında “Rakibim Hava Yolları” yazardı. Hayatın içinde Zaman zaman MAN, Magirus atağa kalksa da 0302’nin saltanatı sallanmazdı. Bursa sanayinde kamyon şasisine otobüs karoseri oturtan ustalar Mercedes’ten vazgeçmez, “ancak erbabına mâlum” taklitler yaparlardı. Yıllarca aynı arabalara bindiğimizden olacak ufacık değişiklikler mesela yan çıtalar, çamurluktaki çıkıntılar, ya da muavin lambaları bizi pek heyecanlandırırlardı. Havalı kapı, yekpare cam, Sütrak klima bunlar “büyük” olaylardı. Aradan yıllar geçti, Mercedes 0302’nin S’ini, turbosunu, V6’sını çıkardı. 303, 304, çift turbolar, derken ortalıkta 403’ler dolanmaya başladı ve ipin ucu kaçtı. Conecto’lar, Tourismo’lar, İntouro’lar, Travego’lar... Her yeni model kendini aştı, ABS, ASR, EBD gibi harfli sistemler kataloglardan taştı. Bizim gibi meraklılar yenilikleri takipte zorlanmaya başladı. Ancak şunu biliyoruz, “Mercedes Benz Türk” 40 yıldır otobüste lider ve sadece Türkiye’de değil bütün dünyada tanınıyor. Şimdi yurt dışındasınız diyelim. Kulaklarınız, o V8’e has gevrek motor sesini (ve ellendiği için gürleyen) ekzost ıslığını yakalıyor. “Ben bu sesi hatırlıyorum ama nerden” diyorsunuz, dönüp bakıyorsunuz: Aaaa Mercedes! Alımlı otobüsümüz tısıldaya tısıldaya seyran ediyor. Gurbet elde tanıdıkla karşılaşmışa dönüyorsunuz, içiniz bir hoş oluyor. Acı kahvenin hatırı Mercedes Benz Türk 500 milyon euroyu aşan yatırım hacmiyle bir dev. Halen 4250 eleman çalıştırıyor. 1986 yılında Aksaray’da açılan kamyon, çekici fabrikası da yüz ağartıcı işler çıkarıyor. Yollarda dolanan üç kamyondan biri üç kollu yıldız taşıyor ve firma her geçen gün hedef büyütüyor. Mercedes Benz Türk A.Ş., başta Batı Avrupa ülkeleri olmak üzere 70’i aşkın ülkeye otobüs ve 56 ülkeye kamyon (Atego, Axor, Unimog) ihraç ediyor. İşin en hoş yanı da yerli tedarikçilerle çalışıyor ve onların kalitesini yükseltiyor. Hoşdere Fabrikası’nda hava yastığı teknolojisi kullanan Mercedes-Benz Türk, bu alanda dünyada ilk olmanın gururunu yaşıyor. DaimlerChrysler AG Yönetim Kurulu Başkanı Dieter Zestche yurdumuzda bulunmaktan memnun olduğunu saklamıyor. Asya’ya açılmak isteyenlerin Anadolu’da üstlenmesi gerektiğine inanıyor. “Bütün bunlar 40 yıl evvel içtiğimiz bir fincan acı kahvenin hatırı” diyor. ------------------------------ Yeşil lastik Michelin görülmedik bir gösteri yapıyor. Düşük yuvarlanma direncine sahip Michelin lastiklerinin, piyasaya çıktığı günden (1992’den) beri sağladığı yakıt ekonomisi ve karbondioksit (CO2) emisyonlarındaki azalma, dünyanın dört bir yanına yerleştirilen dev sayaçlarla ilan ediliyor. Modern dünyanın dört büyük şehri Berlin, New York, Paris ve Şanghay’a yerleştirilen sayaçlar, Michelin lastiklerinin sağladığı enerji tasarrufunu rakamsal değerlerle ve gerçek zamanlı olarak aksettiriyor. Son on beş yılda, dünya çapında 570 milyon adet yeşil Michelin enerji tasarruf lastiği satıldı, böylece 9 milyar litre yakıt tasarrufu ve CO2 emisyonunda 22 milyon ton azalma sağlandı. Bu rakam, bir yılda 880 milyon ağaç tarafından emilen CO2 miktarına eşit. Aynı zamanda her saniye 43.9 litre yakıt tasarruf edildi demek oluyor. Michelin net satışlarının yaklaşık % 4’ünü Araştırma ve Geliştirmeye ayırıyor. Rüya Garajı GM. ses getirecek bir tanıtıma imza atıyor. Birçok Avrupa ülkesi ile eş zamanlı olarak başlayacak olan “Chevrolet Rüya Garajı” adlı kampanyanın 50 milyon kişiye ulaşması bekleniyor. 18 Aralığa kadar bu faaliyete iştirak edenler Chevrolet markası ve modellerini daha yakından tanıma imkanı bulacak ve kampanya sonunda yapılacak çekiliş ile 3 kişi en beğendikleri Chevrolet modelini kazanma hakkına sahip olacaklar. Ticarinin kalbi CNR’de atacak Bu yıl 7’si düzenlenecek olan Ticari Araçlar ve Aksesuarları Fuarı 8 Kasım 2007 Perşembe günü kapılarını açıyor. 11 Kasım 2007 tarihine kadar devam edecek olan Fuar’da yerli ve yabancı firmalar yer alacak. Lamborghini rekora koşuyor 2004 yılında “en kârlı” otomobil imalatçıları arasına giren Lamborghini, ABD ve AB’den sonra Asya Pasifik hattında da patlama yaptı. Müşteri odaklı hareket eden firma Gallardo Superleggera ile gençleri yakaladı. Piyasaya yeni sunulan Reventon, Gallardo ve Murcielago’dan da coşkulu talepler bekleniyor. Lamborghini, 2007’de önceki yıla nazaran % 15 artışla 2 bin 400 teslimatı hedefliyor Valfler Bosch’tan Bosch, Bursa tesislerinde benzin püskürtme valflerinin üretimine başlıyor. 2009 yılı sonuna kadar 28 milyon Euro yatırım ile gerçekleştirilecek yüksek basınçlı benzin püskürtme valfi imalatında, hali hazırda çalışan 200 personel görev alacak. Bu valfler; Bosch’ un ikinci jenerasyon benzinli motorlarda kullanılan püskürtme enjektör sistemlerinin önemli bir bileşeni. Bu sistemler yanmayı daha etkin hale getirerek, motorun verimini artırıyor. Firma şimdiden, yeni müşteriler temin etti. Bosch bu yıl, yaklaşık 900 bin direkt püskürtme sistemi teslimatı gerçekleştirmeyi planlarken, 2010 yılında bu rakamın iki milyon adedi aşması bekleniyor. 5000’den fazla çalışanın istihdam edildiği Bosch Bursa fabrikaları; bugün, dünyada Bosch dizel sistemleri kullanılan yolcu araçlarındaki enjektörlerin üçte birini üretiyor. MAN ve Neoplan Busworld fuarında MAN Ticari Araçlar bünyesinde yer alan NEOMAN, yeni ve yenilediği modelleriyle Belçika Busworld Fuarı’nda görücüye çıktı. Dünyanın en itibarlı otobüs fuarı olarak kabul edilen Busworld’de yer alan MAN Ticari Araçlar, 2008 model şehir içi ve seyahat otobüslerinin yanı sıra yeni motor teknolojilerini de tanıttı. MAN Lion’s City, Lion’s City T, Lion’s Coach Supreme, Lion’s Regio ve NEOPLAN Starliner, Cityliner, Tourliner, Skyliner ve Trendliner modellerini ziyaretçilerin beğenisine sunulurken çevreye duyarlı doğalgaz ve dizel motorlarıyla da dikkat çekti. İyilerin en iyisi 2008’de Türkiye lansmanı gerçekleştirilecek olan Cityliner, Türkiye şartlarına uygun olacak. İki akslı olarak satışa sunulacak araç, Türkiye’deki seyahat otobüsü segmentine yeni bir soluk aldıracak. NEOPLAN markasının üstün tasarım özelliklerini kendine has hatlarıyla ve farklı bir yorumla sunan Cityliner, 2007 yılında tasarım alanında en saygın ödül olarak kabul edilen “iyilerin en iyisi” ödülünü aldı. Milyonuncu ihraç Mitsubishi Motors Tayland (MMT), 1 milyonuncu L200’ün ihraç edildiğini açıkladı. Dünyanın 140 ülkesine pick up yollayan MMT, 2006 yılında 133,109 adet L200 ihraç etti. Bu yıl ise 140,000 adete ulaşmayı hedefliyor. Türkiye’de Mitsubishi L200, 2007 yılının ilk 9 ayında 1,989 adetlik satış ile 1 tonluk pickup segmentinin lideri durumunda. 07 EuroCarBody Minik Efsane’ye Dünyanın önde gelen 600 otomobil gövdesi uzmanının gerçekleştirdiği oylama sonucunda Fiat 500, 2007 EuroCarBody ödülünü kazandı. Franfurtta yapılan yarışmada Fiat 500, toplam 23 kriter üzerinden aldığı puan ile Japonya, Amerika, Avrupa ve Rusya’dan katılan 12 adayın arasından sıyrılmayı başardı. Sadece 3,5 metre uzunluğundaki inovatif gövdesi ile EuroNCAP güvenlik testlerinden 5 yıldız alan Fiat 500, “sınıfının güvenlisi” olduğunu ispatladı. Hayat Boyu Fiat Koç Holding-Fiat Auto’nun hayata geçirdiği “Hayat Boyu Fiat” kulübü yeni bir kampanya başlatıyor. www.hayatboyufiat.com internet sitesi üzerinden üye olarak mini anketteki soruları cevaplayan internet kullanıcıları birbirinden değerli hediyelere sahip olacak. Çekilişe FIAT araç sahibi olsun olmasın, internet sitesini ziyaret eden tüm kullanıcılar katılabiliyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 106785
    % -0.69
  • 5.696
    % -0.32
  • 6.3069
    % -0.37
  • 7.3615
    % -0.05
  • 269.137
    % -0.21
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT