BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > OTO DÜNYASI

OTO DÜNYASI

Türkiye otobüs üretiminde koptu gidiyor, yeni modeller çıkaran otobüsçülerimiz dünyanın dört bir yanında bayrağımızı dalgalandırıyor



> MEHMET GEL mehmet.gel@tg.com.tr Otobüs üreten ülkeler İkİye ayrIlIr: Türkler ve diğerleri Türkiye otobüs üretiminde koptu gidiyor, yeni modeller çıkaran otobüsçülerimiz dünyanın dört bir yanında bayrağımızı dalgalandırıyor > İrfan Özfatura Nev-i şahsına münhasır bir ülkeyiz vesselam. Ulaşımın büyük ölçüde otobüsle sağlandığı bir başka memleket yok dünyada. Evet son yıllarda hava, deniz ve demir yollarına ciddi yatırımlar yapıldıysa da henüz otobüsün saltanatı sallanacağa benzemiyor. KIRK YILLIK MACERA Türkiye’de otobüs imalatının 40 yıllık bir mazisi var. 60’lı yıllarda yola çıkan sektör işe elbette montajdan başladı, derken yan sanayi patladı. O zamanlar Magirus ile Mercedes’in tatlı bir rekabeti vardı, 0302’lerle havalı Apollo’lar takışırlardı. Sonra MAN “Sessiz Dünya” ile katıldı yarışa... Bugün Mercedes Benz Türk bir Dünya devi, MAN ise otobüs üretiminin bel kemiği olarak Ankara fabrikasını gösteriyor. TEMSA’nın Avrupa’da ki payı her geçen gün artıyor, Mısır’da ürettiği araçları Afrika’da pazarlamaya hazırlanıyor. Bu arada BMC, Otokar, Otoyol, Anadolu Isuzu yüz ağartıcı işler çıkarıyor. İsotlar Grubu TATA altyapısı üzerine kurduğu midibüslerin alayını ihraç ediyor. Yine Daihatsu şasisi üzerine kurulan midibüsler kuzey Afrika’da yok satıyor. Bursa firmaları Tezeller, Güleryüz istikrarlı bir şekilde büyüyor. BİR FUAR BİN HATIRA Hafta içinde ziyaretçi ağırlayan Busworld Fuarı’nı gezenler ihtimal yıllar evveline gittiler, hatıralara daldılar. Salonda sergilenen birbirinden muhteşem araçlar göğsümüz kabarttı. YILDIZ’ın yıldızları Mercedes Benz Türk şehirler arası otobüs pazarında yüzde 63.8’lik payıyla şüphesiz lider. Belediye otobüsünde ise yüzde 23’lük bir payı var. KÖRÜKLÜ CONECTO Mercedes geçen yıl yurt içinde 705 adet şehirler arası ve 335 adet belediye tipi otobüs satışı gerçekleştirdi ve dünyanın değişik ülkelerine 2.415 otobüs ihraç etti. Mercedes-Benz Türk’ün Hoşdere Fabrikasında üretilen Conecto güvenli, konforlu, ergonomik ve ekonomik bir otobüs. Boyu 18 m olan araç 22.82 m’lik dönme çapı ile kullanıcısına yüksek bir manevra kabiliyeti sunuyor. 42’si oturmak üzere 151 yolcu taşıyabiliyor. Conecto’nun Euro-3 motoru 2000 devir/dakikada 260 kW (354 hp) güç üretiyor. ABS, ASR ve EBS standart. Otomatik şanzımana entegre çalışan retarder, aracın disk fren sistemi ile birlikte sarsıntısız yavaşlamasını sağlıyor, duruş mesafesini kısaltıyor, balata ömrünü uzatıyor. TRAVEGO’YA KLASİK ÇİZGİ Sadece İstanbul’da üretilen Travego, 4 yıllık çalışmayla geliştirilen bir araç. Klasik Mercedes-Benz çizgilerini taşıyan Travego, yeni klima ve aydınlatma sistemleri, ergonomik koltukları, ses ve görüntü sistemiyle, beklentilerin ötesinde bir konfor sunuyor. Otomobillerde kullanılan aktif güvenlik sistemleri ile donatılan Travego, EBS, fren destek sistemi BAS ve savrulmayı önleyen ESP ile sürücüye destek sağlıyor. 3 akslı, Travego 476 BG gücünde, bir motor taşıyor. 9 m. ŞENLENİYOR Isuzu’dan Citimax Ürettiği Urban, İnterurban, Roybus, Turkuaz ve Citibus ile Anadolu yollarını arşınlayan Isuzu şimdi de 9 metrelik halk otobüsü Citimark ile karşınızda. Hareketini Euro 3 Common Rail Turbo Dizel İntercooler motordan alan Citimax ABS, ASR, park freni egsoz freni ile güvenli yol tutuyor. 21’i koltukta 75 yolcu taşıyabiliyor. İstendiğinde klima ve Webasto ısıtıcı ile donatılabilen bu alımlı araç sektöre hareket getireceğe benziyor. Bilindiği üzere Anadolu grubu 1984’ten beri Japon standartlarında araçlar üretiyor. Bu güne kadar 50’den fazla ülkeye 7500’ü aşkın araç sattılar. Doruk’la doruğa On yıllar evvel yaptığı Magirus otobüs ve minibüslerle derin izler bırakan Otokar Sultan serisine devam ederken 9 metrelik Doruk ile sektöre hareket getiriyor. Doruk tutumlu ve bakımı kolay bir araç. Hal böyle olunca dikkatleri üzerine çekiyor. ABS ve ASR standart, 190 LE modeli basamaksız koridoru kaldırım hizasında giriş sağlıyor. Ar-Ge’ye büyük kaynaklar aktaran Otokar bu aracın hibritini de üretti, çevrecilerden talep görmesi bekleniyor. TEMSA’nın mücevherleri > Diamond: İyi yol yoktur, iyi otobüs vardır felsefesi ile üretilen Diamond, Temsa’nın amiral gemisi... Ferah iç mekanı, geniş görüş açısı ve güvenlik donanımları ile hem yolculardan, hem de kaptanlardan tam not aldı. Temsa Otobüs, Midibüs Satış Pazarlama ve Satış Sonrası Hizmetler Direktörü Ayhan Dayoğlu, Diamond Deluxe’u bizzat gezdirerek “Uçak konforunu kara yolu taşımacılığına indirdik. Bu aracı uzun yolculukların konfor anlayışını değiştirmek için yeniden yorumladık” dedi. Diamond “kameralı geri gösterme”, “gece görüş”, “kör nokta ikaz” ve “lastik basınç takibi” gibi yeni teknolojilerle donatılmış. > SAFİR: İç dekorasyonu özel olarak tasarlanan Safir VIP’de koltuk, tavan, yan duvar, halı, perdeler ve ses düzeni elden geçmiş, kablosuz internet bağlantısı var, koltuk aralarındaki 220 V akım bulunan prizle çeşitli cihazlar kullanılabiliyor. > PRESTİJ: 2007 yılında, yenilenen Prestij Super Deluxe 2 metre tavan yüksekliği, düz koridor alanı ve görüş açısını artıran geniş camlarıyla büyük ferahlık sağlıyor. LCD ekran, MP3 çalar, sıcak ve soğuk ikramlar için buzdolabı, mutfağı ve özel yolcu tepsileri, konforu artırıyor. Prestij VIP’de, retarder, egzoz freni güvenli yavaşlamayı, ABS güvenli duruşu sağlıyor. Geri manevralarda park mesafe göstergesi ile geri vites ikaz sesi ekstra güvenlik sağlıyor. İç renkleri, gözü yormuyor, zihni dinlendiriyor. Koltuklar deri kaplama ve emniyet kemeri standart. Otobüs Millî Takımı Şehir içi taşımacılığın lideri BMC doğal gazlı otobüslerle yeni bir çıkışa hazırlanıyor Yüzde 100 yerli sermaye ve işgücü ile üretim yapan BMC 7.5 m. 9 m. 12 m. ve 18 m’lik şehir içi normal ve alçak tabanlı otobüsler üretiyor. Ürün gamında çift katlı ve körüklü seriler de bulunuyor. BMC şimdi CNG yakıt kullanan otobüslerle yeni bir çıkışa hazırlanıyor. CNG (doğal gaz) temiz bir yakıt ve bütün dünyada yayılıyor. Bu otobüsler daha şimdiden Euro 5 emisyon değerlerini karşılıyor. Romanya, İtalya, İngiltere, Hırvatistan, Fransa, İspanya ve Bulgaristan’a yaptığı ihracatlarla tanınan BMC bu yıl 1500 adet otobüs üretmeyi ve bunun % 65’ini ihraç etmeyi hedefliyor ki bu 200 milyon dolar ihracat demek oluyor. BMC sadece ürün değil, teknoloji de satıyor, İran ve Pakistan’da lisans anlaşması ile araç üretiyor. Ancak büyük ölçekli yatırımlar için Anadolu’yu tercih ediyor. Turgutlu’da kuracağı 600 milyon dolarlık dev tesis için hazırlık yapıyor. ARGE’YE YÜZDE 6 BMC şehir içi toplu taşıma araçlarında % 39 pazar payı ile lider. Kasasına giren paranın yaklaşık yüzde 6’sını Ar-Ge’ye ayırıyor. Bu köklü bir firma yaygın servisi, ucuz parçası ile özel bir teveccüh görüyor. BMC Yön. Kur. Bşk. Vekili Mehmet Demirpençe Havayollarındaki yaygınlaşma ortada iken şehirlerarası yolcu otobüsü üretmeyi düşünmediklerini belirterek “Şu an 15 bin parça üretim yapıyoruz, on sene sonra 40 bin, 15 sene sonra 60 bin araç üretmeye hazırlanıyoruz” dedi. HONDA’nın aklı havada Honda Aircraft Company, gözünü Avrupa pazarına dikti. Honda’nın bu kararı almasında ABD’de artan güçlü talep tesirli oldu. Sınıfında lider performans, yakıt ekonomisi, iç kabin alanı ve kargo kapasitesi sunan HondaJet, beş yolcu ve iki mürettebatı 773 km/s hızla taşıyor. RENAULT’ya Oscar ödülü Renault’nun altı yıl önce ilköğretim öğrencilerini yol güvenliği konusunda şuurlandırmak için başlattığı “Sokakta İlk Adımlar eğitim projesi”, Türkiye Halkla İlişkiler Derneği’nin Büyük Ödülü’nü kazandı. Total’in son üç yıldır destek verdiği projeden bugüne kadar 26 ilde 270 bin öğrenci yararlandı... SCUDO doğuştan VIP Bugüne kadar VIP araçlardan hoşlananlar bir panelvan alıyor ve özel atölyelerde kendi isteklerine göre şekillendiriyorlardı. Halbuki Fiat, yeni Scudo’nun VIP versiyonu doğuştan aristokrat. Fiat Scudo VIP’de Alcantara kumaş ve deri kombinasyonlu koltuklar ve tavan, el işçiliğiyle hazırlanmış kısmi ahşap direksiyon ve vites kolu topuzu, sürücü yanına tekli yolcu koltuğu, arkada dört adet yolcu koltuğu, 180 derece dönebilen ikinci sıra tekli yolcu koltuklar, elektrikli yatabilen üçüncü sıra tekli arka koltuklar, açılır kapanır tablet masa, 1200 litre bagaj, tavanda portbagaj bulunuyor. 120 HP’lik 2.0 Multijet dizel motoru 6 ileri vitesle kombine edilen Fiat Scudo VIP’nin satış fiyatı 64.590 YTL. FORMULA 1 tutkunlarına Formula 1 coşkusu Türkiye Grand Prix’si öncesi Shell akaryakıt istasyonlarında başladı. Ferrari pilotu Michael Schumacher’in 2004 sezonunda pistlerde kullandığı araçla birebir aynı olan Ferrari orijinal Formula 1 araçları, 23 Nisan - 11 Mayıs tarihleri arasında Shell akaryakıt istasyonlarında...
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT