BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Mutfakta iyileştim

Mutfakta iyileştim

10 yıl süren ağır rahatsızlığını mutfakta atlatan Hülya Erol, ilerleyen yaşına rağmen Türk mutfağını dünyaya tanıtıyor



> M.Kurtbay Önür kurtbay.onur@tg.com.tr Hülya Erol, eski bir siyasetçi... 10 yıl önce felç olmuştu, fizik tedavi ile sadece elleri çalışmaya başladı... Daha sonra mutfağa girdi ve “yemek yaparak” hayata bağlandı... Yurt dışında eğitim gören kızlarına elektronik posta yoluyla yemek tarifi göndererek başlattığı “Canlı yemek tarifleri” misyonunu bütün zorluklara rağmen ısrarla sürdürüyor... İşini gücünü bırakan kızı Işıl Hanım, annesine destek olabilmek için Anadolu’yu adım adım dolaşıyor. Tabii evin mutfağında hazırlanan yemekler “www.annemmutfakta.tv” adresli internet sitesinde videolarla halka bedelsiz bir şekilde hizmete sunuluyor. Yüzlerce yemek tarifinin yer verildiği sitede, Hülya Erol’un çocukluktan beri sahip olduğu zengin birikim gözler önüne seriliyor. Kızlarıma çilek reçeli tarifi yazarken eşin, dostun isteğiyle bu işin ‘misyona’ dönüştüğünü kaydeden Erol, “Seydişehir’de büyüklerimden öğrendiğim, daha sonra kurslarla ve derneklerle pekiştirdiğim bilgi birikimimi insanlarla paylaşıyorum. Güzel memleketimizin her beldesinden farklı yemekleri arşivimize dahil ettim. Türkiye’de ilk kez böyle bir şey yapılıyor. Amacım kaybolmaya yüz tutan Türk kültürünün en önemli mihenk taşı olan mutfağımızı teknolojiyle gençlere ulaştırmak. Gurbette olanlar, yeni evliler, mutfak meraklıları, aşcı adayları bizi takip ediyor. Tabii ki misyonun devam etmesi için ya devletin ya da sponsorların bize destek olması gerekiyor” diyor. 4-5 YAŞINDA MUTFAKTA Merakının çok küçük yaşlarda başladığını kaydeden Hülya hanımın hikâyesi de oldukça ilginç: “Daha 4-5 yaşlarında, Seydişehir’de çok büyük bir konakta büyüdüm. Eskiden oteller yoktu, küçük yerlerde, dışarıdan gelen kişileri o mahallenin evlerinde ağırlarlardı. Bizim evimizin içinde gelen misafir için ‘hariciye’ diye bir bölüm vardır. Bu ara evin kapı ve penceresi ayrıydı. Aşçımız İsmet Teyze’yi hiç unutmam. Onun peşini bir an bırakmıyor: ‘Teyze onu nereye koydun?. Şimdi ne yapacaksın’ diyerek kadına soluk aldırmıyordum. Azarlanıp, kapıdan kovulsam, arka bahçe penceresinden yine mutfağa girerdim. Bugünkü başarımı çocukluğumdaki meraka borçluyum...” SOFRA DİSİPLİNİ BABADAN Hülya Hanım mutfak bilincine sahip olmasını babasına borçlu olduğunu söyleyerek, hikâyesine şu sözleriyle anlattı; “Babamın sofra düzeni çok önemliydi. Az yemek yemeyi severdi. Masamızda sadece yeterli miktarda yemek olurdu. Ama tadı çok mühimdi. Çünkü her an misafir gelebilirdi. Babam bize; ‘Damak tadı diye bir şey yoktur. Damak tat almaz, tadı alan dildir. Çok yemek uygun değildir. İnsanın kalbini olumsuz etkiler’ dediği için annem çok dikkatli ve ölçülü yemek hazırlardı. Yemeğe özen gösteren bir insandı. Biz o terbiye ile büyüdük. Eskiden mahallede yemekler imece usulüyle yapılırdı. Okutan teyzede yufka eğlenirse, başka bir evde tencere kaynardı. Her evde pişen yemek mahallenin bütün sofralarında görülürdü. Mutfağa böyle hayran oldum” Okul döneminde ki kurslar, dernek çalışmaları ve profesyonel destekle bu noktaya geldim. Bir dönem geçirdiğim hastalığımın etkileri mutfakta meşguliyetim sayesinde azaldı. Bilgisayar sistem mühendisi ve güzel sanatlar mezunu olan kızım Işıl bana destek olmak için işini bırakıp, yöre yöre gezerek, yemek tariflerinin çekimlerini yapmaya başladı”... Ninem yol gösterdi Mutfağa düşkün ve disiplinli bir kadın olmamın sebebi anneannemdir diyen Hülya Erol, şunları söyledi: “Bize bir hanımın nasıl olması gerektiğini daha 4-5 yaşlarındayken anlatırdı. Kış bile olsa sık sık pencereleri açıp evi havalandırırdı. Sabahları çocuklarına mutlaka kahvaltı hazırlardı. Bize geleneklerimizi yaşatırdı. Çocuklarınıza lafla değil davranışlarınızla örnek olun derdi.” Karın düzleştiren beslenme Sebze ve meyve yiyin Kadınların bel çevreleri, beyaz un mamulleri, ekmek, şeker gibi gıdaların yerine şeker içeren sebze ve meyveler yediklerinde zayıflıyor. Diğer taraftan lif içeren besinler, uzun süre tok kalmanızı sağlarken, C vitamini ve beta-karoten gibi yağları yakan zengin antioksidanlar içerir. Özellikle portakal tüketin. Havuç, taze meyve suları, kivi, çilek, böğürtlen türleri de zengin C vitamini kaynaklarından bir kaçı. Taze sebzeler, kırmızı biber, taze meyve suları ve meyveler ise kaloriyi düşük tutuyor. Bol selenyum alın Selenyum kanserle savaşan bir mineral, karın çevresindeki fazla kiloları da engeller. Kandaki selenyum seviyesi ve antioksidan seviyesi düşen insanların bel çevresi normale göre daha geniş. Çoğu yiyecekte bulunan selenyumdan günde 55 mgr almanız önerildiyse, ihtiyacınızı karşılamak için vitamin desteği ve farklı besinlerle beslenin. Bunun yanı sıra doğal olduğundan emin olduğunuz selenyum kaynaklarından tahıllar, peynirler ve çerezlerle beslenebilirsiniz. Protein eklemeyi unutmayın Protein kaynağı bakımından zengin ve enerji deposu yiyecekler, bel çevrenizden kilo vermenizi sağlar. Diğer taraftan ise, fazla protein alımı böbrek sağlığını olumsuz etkileyerek, kalsiyum kaybına neden olabilir. Eğer günde 2000 kalori ile besleniyorsanız bunun 500 kalorisi protein içermeli, yani günlük beslenmenizin % 25’i protein içermesi gerekiyor. Yağsız süt, yağsız yoğurt, balık ve kümes hayvanları ile beslenmeyi tercih edin. KADININ GÜNLÜĞÜ Diş çürümesinden nasıl korunurum? > Bir şeyi yemeden önce kendinize bunun içerisinde neler olduğunu sorun. Şeker deposu mu? Öyleyse bir daha düşünün. Başka bir seçim dişleriniz açısından daha iyi olacaktır. Ve unutmayın ki belli şeker çeşitleri diğerlerinden daha zararlı olabilir. Lastik gibi ya da çiğnenen şekerler dişlerin üzerine daha fazla yapışırlar. > Ne zaman ve ne kadar sıklıkta abur cubur tükettiğinizi düşünün. Gün içerisinde birçok kez şekerli abur cuburlara dadanıyor musunuz yoksa sadece yemekten sonra bir tatlı mı yiyorsunuz? Her şekerli bir şey tükettiğinizde ağzınızda oluşan zararlı asitler nötralize edilmeden 20 dakika öncesine kadar dişlere zarar vermeye devam ederler. > Tatlıları yemekten sonra yeyin. Tatlı yiyecek olursanız en iyisi günde çeşitli zamanlarda yemek yerine ana yemekten sonra yemektir. Her tatlı yediğinizde dişlerinizi iyice fırçalayın. > Zevkli anlara bir dalış yapmadan önce kendinize şunları sorun: Günde kaç kez tatlı tüketiyorsunuz? Şekerli yiyecek ağzınızda ne kadar kalıyor? Şekerli yiyecek hemen yutuluyor mu yoksa yapışkan mı? > Etiketlerini kontrol edin. Tek suçlu şekerlemeler değildir. Pizza, hamburger gibi yiyecekler de şeker içerir. Artık ürün paketleri içerdikleri ürünün içinde ne kadar şeker ve yağ olduğunu belirtiyor. Unutmayın ki kahverengi şeker, bal, şuruplar da rafine şeker kadar bakterilerle iyi anlaşıyor. Bu yiyecekler de dişler için potansiyel zarar. MARKET Oriflame’dan Petal Quartz Oriflame’in Gem Collection parfüm serisinin ikinci parfümü olan Petal Quartz, bayanların beğenisine sunuldu. Parfüm dünyasının ünlü ustası Bernard Ellena tarafından Oriflame için özel olarak tasarlanan bu özel parfüm, bayanları koku dünyasında bambaşka bir yolculuğa çıkarmaya hazırlanıyor. Parfüm dünyasının ünlü tasarımcılarından biri olan ve gerçek sanatçı kişiliği ile parfümlere hayat veren Bernard Ellena, Petal Quartz’ta Bulgar Gülü ve Kuvars taşından ilham almış... GÜNÜN YEMEĞİ Pancarlı Patlıcan Salatası Malzemeler > 2 adet bostan patlıcanı > 2 adet kırmızı biber > 4-5 adet kırmızı biber > 1 su bardağı pancar turşusu > 2 diş sarımsak > Limon, zeytinyağı Hazırlanışı > Patlıcan ve biberleri ocakta közleyin. Kabuklarını soyduktan sonra küp küp doğrayın. Pancarları da küpler halinde doğrayın. Geniş bir kaba tüm malzemeleri koyup sarımsak, tuz, limon ve zeytinyağı ilavesi ile tatlandırıp servise hazırlayın. ...afiyet olsun... PÜF NOKTASI > Yumurtanın sarısını akından ayırmanın kolay yolu, yumurtayı dar ağızlı bir huni içine kırmaktır. Yumurtanın beyazı huninin içinden geçerek altına tutacağınız kaba akacaktır. Dikkat edilmesi gereken nokta ise yumurtanın taze olmasıdır. Bayat yumurta olması durumunda sarısı patlayabilir. > Ciğer tava yapmadan önce ciğerleri batıracağınız una bir miktar karbonat ekleyebilirsiniz. Ayrıca yağı iyice kızdırırsanız, arnavut ciğerinizin tadı çok daha lezzetli olur. Ciğerleri yarım saat kadar süt içinde de bekletebilirsiniz. UZMAN GÖRÜŞÜ Çocukların yanında tartışmayın Eşler karşılıklı ilişkiler içerisinde saygıyı elden bırakmamalıdır. Anne ve baba, çocuklarının yanında yüksek sesle tartışmamalıdır. Bu durumda çocuklarda ‘annem ve babam boşanacak’ korkusu yaşanır. Bu korku çocuğun hayattan uzaklaşmasına neden olur. Çocuklara bir arkadaş gibi yaklaşın. O zaman göreceksiniz size neler söyleyecekler. Çocuklarınızı dinleyin. Dinlediğiniz zaman gerginlikler azalacaktır. Aile içerisinde sağlıklı bir iletişim yaşanacaktır. Güçlü birey güçlü aileyi, güçlü aile ise güçlü toplumu meydana getirir. Aileye ayrılan saatlere mümkün olduğunca uyulmalıdır. Bu konuda denge sağlanmalıdır... (...Eğitim ve Danışmanlık Merkezi Kurucusu Ünal Yılmaz) İNCİ “-Ölümü çok düşünüyorum ama korkmuyorum, alnımıza yazılmış... Hayat bir sahne, bizler de oyuncuyuz... Üzerimize düşeni yerine getiriyoruz... Ama maneviyat denince çok fakirimiz, mağdurumuz var... Kadere inanan insan için ölüm bir son değildir...” (...Seda Sayan - Sanatçı) SİZDEN GELENLER Tavsiyeniz (...Özlem Eser’in tavsiyesi) Gıda alışverişi yaparken dikkat etmenizi tavsiye edeceğim önemli bir konu var; Katkı maddeleri... İçeriğini okumadan, uzun zaman dayanabilen gıdaları almayın... Süt, yoğurt, meyve suyu, dondurulmuş gıdalar, ısıtılıp yenilebilen hazır gıdalar ya da kaynar suya karıştırılarak hazırlanabilen gıdalar, reçeller, hazır kek ve kurabiyeler, hazır bebek mamaları ve daha aklıma gelmeyen bir çokları... İçeriğindeki katkı maddelerine ve son kullanma tarihine bakmadan bu tarz gıda ürünlerini almamanızı tavsiye ederim... Albümünüz (...Zeynep Çiftçi’nin albümünden) TÜRKİYE HATIRASI IRMAK ÇİFTÇİ Bakmayın böyle pasaklı göründüğüne... O bakımlı haliyle tam bir prenses... Mesajınız (...Serra Hacıoğlu’nun mesajı) Size yeni köşeniz için bir şiir gönderiyorum... Kızım bu sabah okula gitmeden önce yazmış bana... Bir orkide kadar güzelsin, Bir dalga kadar zarif... En güzeli sensin, Güzel annem, canım annem... BİZE ULAŞIN: e-posta: omer.soztutan@tg.com.tr telefon: (0212) 454 30 00 faks: (0212) 454 31 00 adres: türkiye gazetesi ihlas medya plaza 29 ekim caddesi, 34197 yenibosna/istanbul
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT