BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > İsotlar Romanya’da “tecrübe” satıyor

İsotlar Romanya’da “tecrübe” satıyor

Birçok otomobil ve ticari araç markasının bayiliğini 1965’ten bu yana yürüten Tata Distribütörü İsotlar elde ettiği tecrübeleri Romanya’da da satmaya başladı. Gold and Platin firması ile ortaklık kuran İsotlar’ın 20 bayi ve servisi var. Şimdilik...



RÖPORTAJ: Metiner Sezer İSOTLAR’IN TÜRKİYE’DEKİ UZUN VADELİ HEDEFLERİNİ DE ANLATTI İsotlar Grup Pazarlama Koordinatörü Banu Eresen arkadaşımız Metiner Sezer’e otomotiv sektörünün içinde bulunduğu son durum hakkında bilgi verdi ve Tata’nın hangi projelerle nereye gittiğini anlattı. İsotlar Grup’un tek işi otomotiv değil... Grup, Hatay Dörtyol ve Tarsus’ta meyve fidancılığı da yapıyor. Geleceğin sektörü tarımda da hızla ilerleyen şirketin vizyonunun da geniş olduğunu söyleyen Eresen, şirketin faaliyet alanını da geliştirdiğini dile getirdi. Sunuş Tata Distribütörü İsotlar Grup 1965 yılından bu yana otomotiv sektöründe faaliyet gösteriyor ve birçok markanın bayisi. Ayrıca, başta Tata olmak üzere belli başlı markaların distribütörlüğünü de yapıyor. 40 küsur senede elde edilen tecrübe elbette ki küçümsenemeyecek kadar büyük oluyor. İsotlar şimdi bu tecrübeyi satmaya başladı. İlk müşterisi Romanya. Gold and Platin firması ile ortak olan İsotlar Romanya’da daha şimdiden 20 bayi ve servis kurdu ve Romenlere servislerin nasıl olacağını, bayilerin hangi sisteme göre çalışırsa başarılı olacağını öğretiyor. İsotlar Grup Pazarlama Koordinatörü Banu Eresen, “Romanya’da Tata pick-up satıyoruz. Gold and Platin Romanya’da otomotiv sektöründe önemli yatırımları olan bir firma. Biz onların altyapısından, onlar da bizim bilgi ve tecrübemizden yararlanıyor” dedi. Eresen, bu bilgi ve tecrübe transferinin Romanya ile sınırlı olmadığını, henüz netleşen bir işbirliği yoksa da başka ülkelerle de görüşmeler yaptıklarını söyledi. Türkiye’nin hizmet sektöründe ne kadar ileri gittiğini dost düşman herkes kabul ediyor. İster otomotiv... İster beyaz eşya... İster mobilya... İster kahverengi eşya... bu sektörlerin olmazsa olmazı bayilik sistemi. Sistem işlemiyorsa, istediğin kadar otomobilin veya beyaz eşyan olsun. Satamazsın. Hele rekabetçi ortamlarda iyi bir bayi o markanın vazgeçilmkezi. Türkiye bayilik sistemini başarıyla uygulayan ülkelerin başında geliyor. İsotlar Grup da Türkiye’nin başarılı örneklerinden biri. Ama tek değil; onun yaptığını birçok firma daha yapabilir aslında. İsotlar’ın başarısını Grup’un Pazarlama Koordinatörü Banu Eresen’e sordum. Bakın ne cevap verdi: İsotlar’ı bugüne getiren süreci anlatır mısınız bize? Eresen: İsotlar 1965 yılında Adana’da otomotiv alanında faaliyete başladı. BMC, Dodge, Scania, Audi, Reault, Volkswagen, Dodge... bayilikleri var ve halen devam ediyor. Son derece başarılı. Vosvogen Show Room ödülü aldı. Renault Servisi’nin Müşteri Hizmetleri Ödülü var. Binek, ticari, ağır vasıta... hepsi var. Hepsinin satış tekniği farklı. TATA distribütörlüğü ne zaman başladı peki? Eresen: Bundan 11 yıl önce, 1997’de. O tarihte distribütörlük olarak değerlendirilmeye başlıyor bu tecrübe. Önce pick-up (pikap) var. 2005 yılında da binek araçlar Türkiye’de satılmaya başlıyor. Pek tanınmayan bir markanın distribütörü olmak cesaret ister. Bravo yani. Eresen: Doğru, TATA ticari araç dışında pek tanınan bir marka değil o günlerde Türkiye’de. İsotlar Grup arayış içinde. Otomotivde bir şey yapma isteği çok güçlü. O dönem birçok görüşme yapılıyor. Tata ürün damının Türkiye’nin ihtiyacına müsait olduğu tespit ediliyor. Ve gerçekten patlama oluyor. Seçim doğru yapılmış. Öyle mi? Eresen: Aynen öyle. İsotlar Tata binek otomotivleri getirdiğinde pick-up’ta beşinci marka. Türkiye, Tata’nın hafif ticarisiyle tanışmış. Ardından binek otomotiv. Binek pazarı ticariden farklı tabii. Fakat, o tarihte otomotive gimek ne olursa olsun avantaj. Nasıl oluyor o? Eresen: Sene 2004. Türkiye’de otomotiv piyasası canlanıyor ve distribütör sayısında yüzde 40 artış oluyor. Çok ciddi bir artış bu. İsotlar açısından da bu dönemde piyasaya girmiş olmak çok önemli. Talebin patladığı bir dönemde siz piyasadasınız. Doğru zamanda doğru karar... Eresen: Kesinlikle öyle. 2004 piyasaya girmek için en uygun dönem. İsotlar distribütörlük almakla doğru karar vermiş oluyor tabii. Bir de o tarihte Karsan C9 minibüsleri ekleniyor grubun bünyesine. Bunun için ayrı operasyon. Yanılmıyorsam TATA otobüsleri de üretiyor İsotlar... Eresen: Doğru. TATA Ortadoğu pazarını İsotlar’a devrediyor ve Adana’da otobüs üretimi başlıyor. Adana’da üretip Ortadoğu’ya satış. 2005 oluyor bütün bunlar. Tata ile iş birliği... Otobüs üretimi... Baş döndürücü bir dönem. Bu kadar şeyi kontrol etmek gerçekten zor. Eresen: Dedim ya, tecrübe. Tecrübeniz olunca, paniklemiyor ve bütün işinizi soğukkanlı bir şekilde yapıyorsunuz. Aynı tarihlerde Hindistan’da da hızlı bir değişim var, yanılmıyorsam. TATA büyüyor. Eresen: Haklısınız. Tata Motors 2004’te Kore’nin ikinci büyük kamyon üreticisi Daewoo Commercial Vehicles Company şirketini satın alıyor. 2005’te ise İspanyol otobüs firması Hispano Carrocera’nın yüzde 21 hissesini satın alıyor. 2006’da da Brezilya menşeli Marcopolo ile ortak bir girişim kurup şehir içi ve şehirler arası otobüs gövdesi imalatında işbirliği yapıyor. Ooo. Tata tahminlerin üstünde bir hızla hareket ediyormuş da bizim haberimiz yokmuş. Eresen: Kesinlikle öyle. Tata dünyanın dördüncü büyük kamyon ve ikinci büyük otobüs üreticisi. 2008 senesi için hedeflenen ciro 62 milyar 500 milyon dolar. 8 milyar 800 milyon dolar kâr bekleniyor bu cirodan. Bu kadar büyük hacimli olduğunu bilmiyordum doğrusu. Eresen: Hindistan yollarında 4 milyon Tata aracı seyahat ediyor. 2007’de 582 bin 401 araç üretti bu firma. 23 bin çalışanı var. Yedek parça ve servis ağı çok mükemmel. 3 bin 500 nokta. Benim şahsen Jaguar ve Land Rover’i satın alınca haberim oldu Tata’dan. Eresen: Jaguar ve Land Rover çok yeni. 2008 de satın aldı bu iki markayı. Fiat Group Automobiles ile 2005 yılında stratejik ortaklık yapan Tata, New York Borsası’na kote oldu. Ki... bu Tata Motors’u uluslararası bir otomobil şirketi düzeyine taşıdı. Tata’nın Nano’su vardı bir de. Dünyanın en ucuz otomobili. Türkiye’ye getirecek misiniz bu otomobilleri? Eresen: Evet. 2 bin 500 dolara satılacak olan otomobil. Nano projesi Hindistan’daki dar gelirli halk için yapılan bir proje. Bu proje 4 senede hazırlandı ve çok büyük yatırım yapıldı. Henüz seri üretim başlamadı. Hedef Hindistan’ın fakir halkı. O piyasa doyduktan sonra dış pazara sürülecek. Uzun süreli bir proje yani.” Renault ile bir projeniz daha vardı, ne oldu o? Eresen: Evet Renault’un Dacia ile ortak ürettiği otomobil. 2009’un nisan veya mayıs ayında üretime geçeceğiz. Yine Adana Organize Sanayi Bölgesi’ndeki yerimizde olacak bu üretim. İlk önce yüzde 70’ini ihraç edeceğiz. İlk üç sene 3 bin üretim. Daha sonra 10 bin üretim ve bunun yüzde 70’i iç piyasa. Hedef bu.” Bize biraz da İsotlar Grup’u anlatır mısınız? Eresen: Mennuniyetle. Adanalı bir aile ve şirket merkezi Adana’da. Ailenin otomotivin yanı sıra tarımla da ilgisi var. Hatay Dörtyol ve Tarsus’ta toplam 7 bin 600 hektarlık bir arazide narenciye ve organik tarım yapılıyor. Fidancılık da önemli bir iş kolu. Sert çekirdekli meyve fidancılığı. Ayrıca hayvancılık da yapılıyor. Şirketin kurucusu Osman İsot. İsotlar Grup gelişmeyi seven bir şirket yapısına sahip. Daima faaliyet alanını genişletiyor.” Teşekkür ederim. Eresen: “Ben de size teşekkür ederim.” HER KATEGORİDE İDDİALI Türk halkının Tata ile tanışması önce pick-up’larla başlıyor. 2005’te binek araçlar geliyor... Sonra J-9’larla tanışma başlıyor... Şimdi ise İsotlar, Adana’da Tata’nın otobüslerini üretmeye devam ediyor. 2500 DOLARLIK ARAÇ Tata’nın dünyada büyük yankı uyandıran, ucuz otomobili Tata Nano’nun mutlaka üretileceği ifade ediliyor. Hedef önce Hindistan, sonra dünya... Land Rover ve Jaguar’ı 2.3 milyar dolara aldı Hintli otomotiv devi Tata, İngiltere’nin lüks markaları Jaguar ve Land Rover’ı bu yılın ilk aylarında 2.3 milyar dolara satın almıştı. Şirket, Jaguar ve Land Rover’daki iş gücünde herhangi bir değişikliğe gidilmeyeceğini de yine aynı dönemde açıklamıştı. Ford, Jaguar’ı 1989’da 2.5 milyar dolara ve Land Rover’ı ise 2000’de 2.7 milyar dolara satın almıştı. Önceki yıl 12.6 milyar dolar ve geçen yıl da 2.7 milyar zarar eden Ford’un, bu iki markayı satarak, Kuzey Amerika’da zarar ettiği faaliyetlerine yoğunlaşacağı açıklanmıştı. Çelik, enerji, bilgisayar yazılımı, iletişim, araç üretimi ve kimyasal ürünler gibi çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren 98 şirketten oluşan Tata Group bünyesindeki Tata Motors’un piyasa değerinin 6.5 milyar dolar olduğu belirtiliyor Tata, pick-up’larla satışını artırıyor Ticari, gezi ve hobi gibi çok geniş kullanım imkanlarını tek bir araçta birleştiren pick-up modeli, Tata bu segmentte XENON ile atakta. İsotlar tarafından ilkbaharda satışa sunulan 4x4 XENON, 2000 cc’lik motoru, turbo dizel teknolojisi ve düşük yakıt tüketimiyle rakiplerine göre büyük avantaj sağladığı, yedek parça fiyatlarıyla da daha önce geçtiği belirtiliyor. İsotlar, ülke geneline yayılmış yetkili servis, yedek parça ve bayi ağıyla da yükselen bir satış grafiği izlediğini ifade ediyor...
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 103124
    % 0.84
  • 3.5354
    % -0.37
  • 4.1689
    % -0.82
  • 4.748
    % -0.64
  • 147.673
    % -1.27
 
 
 
 
 
KAPAT