BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > OTO DÜNYASI

OTO DÜNYASI

Dünyanın en küçük “4 kişilik” aracı “Toyota IQ” Paris Otomobil Fuarı’nda ilgi odağı oldu



OTO DÜNYASI İNAN ARVAS inan.arvas@tg.com.tr Büyümüş de küçülmüş Toyota IQ Boyu 298.5 cm eni 168 cm yüksekliği 150 cm olan Toyota IQ küçük fakat ferah bir araç. Adındaki “i”; individuality-farklılık, innovation-yenilik ve intelligence-zeka’yı anlatıyor. “Q” ise (quality) kaliteyi temsil ediyor. Ön tekerleklerinin daha önde ve yanda konumlandırılması sayesinde aracın uzunluğu azaltılırken iç hacimde yaşanacak bir daralmanın da önüne geçilmiş. Böylece aracın yol tutuşu ve manevra kabiliyeti artırılmış. Motor kaputunun kısaltılabilmesi için şanzıman sistemi ortaya yerleştirilmiş. 32 litrelik benzin deposu ise 12 cm alt zemine yayılmış. HIZLI VE ÇEVİK Havalandırma/klima ünitesi, yüzde 20 küçültülerek konsolun tam ortasına yerleştirilmiş. Asimetrik ön konsol sayesinde öndeki yolcular için ek bacak mesafesi kazanılmış. Böylece 190 cm boyunda yolcuların dahi rahatlıkla seyahat edebileceği bir alan sağlanmış. IQ, 1.0lt VVT-i 5 vitesli ve 1.4lt D-4D dizel 6 vitesli olmak üzere iki motorla sunuluyor. ‘2008 Yılın Motoru Ödülü’nü alan 1.0 lt’lik üç silindirli benzinli motoru, üstün performansının yanı sıra yakıt sarfiyatındaki cimriliği ve 99g/km karbondioksit salımıyla dikkat çekiyor. 1.4 lt D-4D dizel AWD modeli ise en yeni common-rail teknolojisi ile donatılmış intercooler’lı turboşarjlı dizel motorla oldukça iddialı. 90 beygir güç üreten bu motor 3.000 devirde 190 Nm gibi bir tork sağlıyor. Aracın 100 km’de ortalama yakıt sarfiyatı 4.1 litre, karbondioksit salımı ise 103g/km. IQ, 360 derece koruma felsefesi ile güvenli bir araç ABS, ani fren ikazı, stabilite programı VSC, çekiş kontrol sistemi TRC, elektronik fren dağılımı EBD destekli ABS ve elektrikli güç kontrol sistemi EPS bulunuyor. Toplam 9 hava yastığıyla (arka cam perde hava yastığı dünyada ilk) Euro NCAP testlerinde 5 yıldız alması bekleniyor. PARİS’TE 90 YENİ MODEL 110 yıldır tekrarlanan Paris Otomobil Fuarı’nda global krize rağmen birbirinden şık 90 model ilk defa görücüye çıktı. 15 Ekime kadar kapılarını ziyaretçilere açık tutacak fuara 25 ülkeden 362 firma katıldı Son günlerde dünyayı kasıp kavuran global krize rağmen otomobil üreticileri Paris Otomobil Fuarı’nda şov yaptı. 25 ülkeden 362 firmanın katıldığı fuarda bu yıl 90 yeni model görücüye çıktı. Geçen 50 modelin sergilendiği fuarda bu yıl birbirinden çekici farklı konsept modeller ile daralan otomobil pazarının canlandırılması da hedefleniyor. ELEKTRİKLİLER GÖZDE Otomobil üreticilerinin üzerinde en çok durduğu çevreci “elektrikli arabalar” bu yıl Paris Oto Fuarı’nın gözde otomobilleri oldu. Yüksek performanslı piller ile çalışan bu elektrikli otomobiller sayesinde çevreye zehirli gazlar salınmayarak benzin, mazot, yağ değiştirme, buji, akü, debriyaç gibi kavramları tarihe karışıyor. Saatte 90 ila 100 km arası hız yapabilen bu araçlar şarj edildiğinde 2-3 saat gidebiliyor. Fuarda sergilenen hibrid arabalardan Nissan Pixo, Honda Insight, Peugeot 908 Hybrid, Renault Ondelios Dizel Hibrid ile Citroen Hypnos en çok ilgi çeken araçlar oldu. GELECEĞİN ÇİZGİLERİYLE Megane fuarda en çok konuşulan araçlar arasında. Ailenin yeni üyesi olan Megane Coupe Consept, Yeni Laguna’dan sonra, Renault tasarım stilinin daha akıcı ve sportif çizgilere doğru değişim gösterdiğini gözler önüne sermiş. Megane Coupe Concept aynı zamanda geleceğin çizgilerinden ipuçları veriyor. Birbirinden iddialı... Uzun bir süredir merakla beklenen fuarda standlarda göz kamaştıran birbirinden iddialı yeni araçlar şunlar; Yeni Toyota Avensis, Porsche 911, Ford KA, Peugeot 308 CC, Renault Laguna Coupe, Maserati Quattroporte, Kia Soul, Ferrari California, Hyundai I20, Toyota Mini SUV, Honda Accord, Nissan Pixo ve Nuvu, Audi A1, Land Rover Freelander 2, Infinity FX 37, Citroen Hypnos, Renault Nepta, Dodge Avenger, Hyundai Arjens, VW İroc, Saab Aero, Mercedes Fascination, Mini Crossover, BMW X1, Toyota Plug-in Hybrid (PHV) ve Megane Coupe. Volvo Cars’tan çevreci XC60 Volvo Cars, 2009’un ilk yarısında piyasaya süreceği XC60’ın önden çekişli bir araç Euro 5 uyumlu 2.4 litre dizel motoru 175 bg güç ve 420 Nm tork üretiyor. Bu motorun düz şanzımanla CO2 salımı 170 g/km’nin altında, yakıt tüketimi ise yaklaşık 6.4 l/100 km. Bu rakamlar, otomatik şanzımanla 7.3 l/100 km ve 193 g/km oluyor. Volvo Cars motor uzmanları bunu sağlayabilmek için dizel motordaki iç sürtünme ve pompa kayıplarını azalttılar. Emme ve egzoz sistemindeki basınç düşüşü azaltıldı ve piezo esaslı püskürtücülerle yakıt püskürtme stratejisi geliştirildi. Bunun yanında, motorun sıkıştırma oranı düşürüldü, yanma verimliliği arttırıldı ve turbo, daha düşük devirlerde yüksek tork üretecek şekilde geliştirildi. Formula heyecanı Autoshow’da Shell, Autoshow 2008’de Formula 1 yarışlarında yarışan Ferrari’yi fuar boyunca sergileyecek ve düzenleyeceği Pit Stop aktivitesi ile ziyaretçilere saniyelerle yarışmanın heyecanını yaşatacak. Bilindiği üzere yakıt ekonomisi konusunda her yıl yarım milyar dolar yatırım yapan Shell sürücüleri bilinçlendirmeye çalışıyor. Bu amaçla geliştirdiği ve bir süredir İstanbul’daki çeşitli alışveriş merkezlerinde sergilediği Yakıt Ekonomisi Simülatörü’nü ziyaretçilerin hizmetine sunacak. Volkswagen Pick-up’da da var Avrupalı bir otomotiv markasının ilk pick-up aracı olma özelliğine sahip olan Volkswagen Pick-up aynı zamanda bu sınıfta standartları yükseltecek bir araç olacak. Almanya Hannover’de sergilenen konsept aracın 5.18 metre uzunluğundaki kurtarma aracı versiyonu güçlü görüntüsünün yanı sıra iç ve dış donanımı ile modern teknoloji unsurlarını barındırıyor. Volkswagen Pick-up yeni geliştirilen tasarımına rağmen markanın genlerini taşıyor. Emre Yazıcı ikinci oldu Çevreye saygı, interaktif hareket kabiliyeti, toplumsal uyum ve ekonomik verimlilik olmak üzere dört farklı tema üzerinde oluşturulan 5. Peugeot Tasarım Yarışması’nın 3 finalisti açıklandı. 2 bin 500 projenin katıldığı 5. Peugeot Tasarım Yarışması için 132 bin adetin üzerinde oy kullanıldı. Belirlenen 10 finalist arasında yer alan 2 Türk tasarımcıdan Emre Yazıcı’nın EGO adlı projesi 2. olarak seçildi. Samand’ın ardından Soren geliyor Kısa bir süre önce Samand modeli ile yollara çıkan İranlı IKCO, şimdi de ‘Soren’ ile Türkiye pazarında. Yaklaşık bir yıldır yollarımızda gördüğümüz Samand’e yeni bir kardeş geldi. MYS otomotiv ‘Soren’ ile pazar payını arttırmayı hedefliyor. 2008 Autoshow’da lansmanı yapılacak olan ‘Sarir’ limuzin hem benzin hem de garantili LPG’li motoru ile iktisattan hoşlananlara göz kırpacak.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT