BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Kara bulutlar dağılıyor

Kara bulutlar dağılıyor

1997’den beri ihracatta ‘fiyat’ sıkıntısı yaşayan Türk tekstilcileri ilk kez fiyatlarına zam yapmaya başladı. Dünyanın en büyük tekstil gruplarından Zorlu’nun patronu Ahmet N. Zorlu, grup olarak 2000 yılında 250 milyon dolarlık tekstil ihraç edeceklerini söyledi.



Global mali krizin başladığı 1997’den beri süren fiyat istikrarsızlığı sebebiyle ihracatta zorlanan Türk tekstili nihayet eski günlerine dönüyor. Frankfurt’ta 30.’su yapılan dünyanın en büyük ev tekstili fuarı Heimtextil’e katılan Türk firmaları geçen yıllara göre daha büyük ilgi gördü. Türkler, uzakdoğunun fiyat baskısından da kurtularak ürünlerine zam yapabilme imkanı buldu. İTKİB verileri göre 1998 ve 1999’da Türk tekstil ürünleri ihracatı geriledi. İTKİB üzerinden 1998’de 1 milyar 565 milyon dolarlık tekstil ihracatı yapılırken bu rakam 1999’da 1 milyar 393 milyon dolara gerilemişti. Gerileme trendi büyük ölçüde global krizle bozulan tekstil ürünleri fiyat dengesinden kaynaklandı. Ancak iki yıl boyunca Türkiye’nin gerçek tekstilci grupları pes etmediler, hatta üretim tesislerine dönük yatırımlarını da sürdürdüler. Dünya genelinde fiyatların yeniden istikrar kazanması ile birlikte tekstil ihracatımızın da yeniden artış trendine girmesi bekleniyor. ZORLU YATIRIMLAR.. Zorlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Nazif Zorlu, grup olarak 2 yıl içinde 600 milyon dolarlık yatırım yaptıklarını belirterek, “Kriz ortamında bazı kişiler (Türkiye için tekstil bitti, artık bu sektörü bırakalım) gibi sözler söyledi. Böyle konuşmak bence büyük gaf. Çünkü Türkiye daha uzun yıllar tekstilden ekmek yiyecek. Şu anda pamuk üretiminde dünya ligindeyiz. GAP tamamlanınca bu açıdan çok daha önemli olacağız. Öyleyse hammaddesine sahip olduğumuz bir sektörün şu anda yararlandığmız katma değerlerinden vazgeçmek yerine yeni katma değerlerinin peşinde olmalıyız” dedi. Tekstilde asıl kâr marjının “marka” da gizli olduğunu vurgulayan Zorlu, “Eğer markanız ile varsanız yüzde 3-5 olan kâr marjı bir anda yüzde 30’a kadar çıkabilir” dedi. Öte yandan, gelişmiş ülkelerin firmalarından Türk şirketlerine ticaret tekliflerinin yanısıra ortak yatırım teklifleri geldi. Heimtextil Fuarı’nda Türk şirketlerinin standlarına uğrayan Japon, ABD’li ve Avrupalı firma temsilcilerinin ortak girişim istedikleri bununda büyük ölçüde Türkiye’de son 3 ayda yaşanan değişimden kaynaklandığı bildiriliyor. ABD Başkanı Bill Clinton’un Türkiye’nin 21. yüzyılda oynayacağı rolü önemsemesi ve bunu bizzat dile getirmesi, Avrupa Birliği’nin Türkiye’yi tam üye adayı yapması ve IMF ile stand by yabancıların Türkiye’de yatırımı ciddi olarak gündemlerine almalarını sağladı. 3 Zorlu bir arada Zorlu Grubu’nun zirvesindeki 3 önemli isim de Frankfurt’taydı. Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Nazif Zorlu (sağda), Yönetim Kurulu üyeleri Zeki Zorlu (solda) ve Olgun Zorlu, müşterilerle birebir iş görüşmeleri yürüttüler. Henüz kesinleşmemesine rağmen yüklü ihracat bağlantıları gerçekleştirdiler. Zorlu Holding Tekstil Grubu, Taç markasıyla yurt içi perdelik kumaş pazarının yüzde 35’ine sahip. Bu konudaki Türkiye ihracatının ise yüzde 30’unu tek başına gerçekleştiriyor. Grubun tekstil alanında Türkiye, Fransa, Almanya ve Güney Afrika’da 14 imalat ve pazarlama şirketi bulunuyor. Grup yılda 600 milyon metrekare tekstil üretiyor, bunun 250 milyon metrekaresi perdelik kumaş.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT