BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Bilgiyi yöneten KAZANIYOR

Bilgiyi yöneten KAZANIYOR

Bilgiyi üreten, derleyen, dağıtan ve paylaşan şirketler başarılı oluyor. Kısaca, bilgiyi yöneten şirketler yeni yüzyılda, yeni teknolojilere ayak uyduruyor ve rekabette öne geçiyor.



İş yönetimi gözlüğü ile baktığımızda ülkemizde neler oluyor? Muhteşem Ekenler liderliğinde Berdan Tekstil, dünyanın en büyük 10 tekstil üreticisinden biri olan 30 milyar cirolu DuPont ile lisans anlaşmasını imzalıyor. 10 milyar dolar cirosuyla (Türkiye Milli Geliri’nin 20’de 1’i), 30 bin çalışanına yıllık 600 milyon dolar ödeme yapan Sabancı Grubu, Amerika kıtasında yatırım yapıyor. Koç Grubu, Orta Asya ve Doğu Avrupa ülkelerinde ciddi yatırımlara girişiyor. Ali Emre liderliğinde PDR danışmanlık grubu yurdışına eğitim hizmeti satıyor. Çukurova grubuna bağlı Mehmet Demirpençe liderliğinde BMC, %100 Türk Malı olarak ürettiği kamyonları İngiltere’den sonra şimdi de İspanya’ya satıyor. Ayrıca Malezya’ya lisans satışından 500 bin dolar gelir elde ediyor. Otomotiv Sanayii’nin duayeni İnan Kıraç’ın liderliğinde KARSAN, iç piyasadaki durgunluğa rağmen satışlarını %33 arttırıyor. Osmanlı Bankası, Aclan Acar’ın liderliğinde, insan kaynaklarına 15 milyon dolar yatırım yaparak, yani eğiterek, geliştirerek bankacılık sisteminde 27. sıradan 12. sıraya yükseliyor (özel sektör bankaları arasında 7. sırada). Beyaz Saray’da, Paris’te; Türk havluları, Türk kravat, eşarp ve mayoları kullanılıyor. İntel Türkiye Genel Müdürü Müge Tanık, Intel’in genel merkezine üst düzey yönetici olarak seçiliyor. Cem Kozlu, Coca Cola’da elde ettiği başarılara bir yenisini ekliyor. 35 ülkeyi yönetecek olan Kozlu, Orta Avrupa ve Avrasya Grubu Başkanı oluyor. Emre Berkin, Microsoft’un Afrika ve Orta Doğu operasyonunu yönetiyor. Alper Utku Management Centre Europe’nin Ortadoğu ve Asya bölgesinin başında. 1.7 milyar mark cirosu, 8 ülkede 35 farklı ulustan çalışanı bulunan Şahinler Holding; Kemal Şahin’in liderliğinde hızla ilerliyor (Avrupa’nın 30. büyük hazır giyim firması). Peki bütün bu başarıların sırrı ne? Bu ve diğer başarılı örnekleri diğerlerinden ayıran ne? Kendileri ile konuştuğumuzda, satır aralarına baktığımızda gördüğümüz sonuç şu. Bilgiye değer veren, bilgiyi yöneten ve bilgiyi üreten lider ve şirketler başarılı oluyor. Bütün bu gelişmeler, milli gelirde ülkemizin, dünyada 17. sıradan daha iyi ön sıralara gelebileceğinin sinyalini veriyor. Fakat bir şey var ki, anlamakta güçlük çekiyoruz. Milli gelirde 17. sırada olan ülkemiz milli bilgide (yani bilginin üretilmesinde) dünyada 48. sırada. Bunu kabul etmek gerçekten zor. Yukarıdaki başarılı örnekler de, olduğu gibi topyekün bilgiye önem vermemiz halinde bu durumdan kurtulabiliriz ancak. Bilgi, şirketler için 21. yüzyılda da en hayati girdi oldu. Geleceğin şirketleri, ham bilgiyi alıp bunu işleyerek şirketin hafızasına yerleştiren ve bunu fikir üretimine, fikir üretimini de girişimciliğe dönüştürebilen şirketler. Bu noktada bilginin toplanması, işlenmesi ve nasıl değerlendirileceği çok önemli. Yani iş; tasarımda, bilginin yönetiminde. Eğer yönetici ve şirket bilgiyi paylaşamazsa, sonuçta ikisi de kaybetmekte. Bilgi; değer oluşturmak, rekabet gücünü yükseltmek, iş geliştirmek için de en önemli unsur. Bunun için de yönetici ve şirketlerin saydam yani şeffaf, (daha doğrusu, bir tarafından bakılınca diğer tarafından görülmesi gibi) olmaları gerekir. Artık sahip olduğumuz bina, makine, teçhizat değil, sahip olduğumuz bilgi ve bunu kullanma hızı başarıyı getirmektedir. Bilgiyi yönetmek için bilgi işçilerini yakından tanımamız gerekir. Bilgi işçilerine kendilerini yönetme fırsatı, sorumluluk ve özerklik vermemiz gerekir. Yöneticiler bilgi teknolojisinin kendileri için ne anlama geldiğini kavramalı ve şirketlerinde gerekli alt yapıyı kurmalıdırlar. Bilgiye ve insana değer veren şirketler, geleceğin şirketleridir... Bilgi çağında bilgiyi iyi yöneten şirketler fark oluşturuyor. Bilgi en önemli zenginlik kaynağı oldu. Bilgiyi üretmek ve yönetmek isteyen şirketlerin öğrenen ve akıllı şirket olması ise bir zorunluluk. İşte bu üç kitap, bilgiyi üretmek ve en iyi şekilde yönetmek isteyen lider ve şirketlerin zihin haritalarını oluşturmalarına yardımcı olacak özellikte. AJANDA 24-25 Ocak, Sunum Teknikleri Arthur Andersan, Tel: (212) 232 12 10 24-26 Ocak, Eğitici Eğitimi Bureau Veritas, Tel: (212) 275 51 61 24-26 Ocak, Tam Zamanında Üretim Sistemi ORHİM, Tel: (212) 252 71 05 25 Ocak, Yöneticilikte Farklı Bir Boyut “Mentoring” Prometheus, Tel: (216) 411 79 36 25 Ocak, Yasa Çerçevesinde Çalışma Mevzuatı ve İş Hukuku Uygulamaları Prometheus, Tel: (216) 411 79 36 25-26 Ocak, Akıllı Şirket Semineri İDEM, Tel: (212) 875 73 00 26-27 Ocak, Bölüm Sekteretleri İçin Şirketiçi İletişim Yönetimi Prometheus, Tel: (216) 411 79 36 27 Ocak, Takım Çalışması ve Liderlik Semineri İDEM, Tel: (212) 875 73 00 28-29 Ocak, Müşterilerle İletişimde Mükemmellik Prometheus, Tel: (216) 411 79 36 29 Ocak, Öğrenen Organizasyon İDEM, Tel: (212) 875 73 00 Ne demişler? “Bilgi insanları gönüllüdür. Gönüllerini çekmek için berrak bir vizyon gerekir. Ayrıca, insanlar kendi organizasyonlarının neyi temsil ettiğini ve neyi gerçekleştirmeye çalıştığını bilmek ister.” Peter F. Drucker www.isdunyamiz.com Web sitemizde iş dünyamız forumunun bu haftaki konusu: “Şirketler Bilgiyi Nasıl Yönetmelidir?” Mesajlarınızı web sitemiz meraklıları dört gözle beklemekte...
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT