BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Meclis

Seçim sonuçlarını görmek için tıklayın.
Anasayfa > Haber > The Globalist Seyr-i Âlem

The Globalist Seyr-i Âlem

Uluslararası ticaret, son on yılın genelinde küresel ekonomik büyümenin itici gücü olduysa da, yaşanan büyük ekonomik kriz ihracat rakamlarının bütün dünyada düşmesine yol açtı. Acaba son on yılda dünya ihracat pastasından en büyük payı hangi ülke aldı?



1. Küresel Test Son on yılın ihracat şampiyonu Uluslararası ticaret, son on yılın genelinde küresel ekonomik büyümenin itici gücü olduysa da, yaşanan büyük ekonomik kriz ihracat rakamlarının bütün dünyada düşmesine yol açtı. Acaba son on yılda dünya ihracat pastasından en büyük payı hangi ülke aldı? A. Çin B. Almanya C. Japonya D. ABD A. Çin. YANLIŞ. 1999’dan, en son verilerin alındığı 2008’e kadar olan on yıllık dönemde Çin’in ihracatı, dünya ihracatının yüzde 6.8’ini oluşturdu. Çin bu oranla dünyada üçüncü sırayı aldı. Son on yılda Çin’in ihracatta gösterdiği hızlı büyüme dikkat çekici. 1999 senesinde Çin, 195 milyar dolarla dünya ihracatının yüzde 3.5’ini gerçekleştirmişti. 2007’ye gelindiğinde ise 1.22 trilyon doları bulan ihracatı dünya ihracatının yüzde 8.8’ine karşılık geliyordu. B. Almanya. YANLIŞ. Almanya, gerçek bir ihracat devi olduğunu onlarca yıldır gösteriyor. Almanya, son on yılda 89.78 trilyon dolar olan dünya ihracatının 8.53 trilyon dolarını, başka bir deyişle yüzde 9.5’ini gerçekleştirdi. Bu da onu dünyada ikinci sıraya taşıdı. 2003’te Almanya ABD’yi geride bırakarak dünya ihracatında liderliğe yükselmişti. Ne var ki bu liderlik fazla sürmemiş ve 2008’in üçüncü çeyreğinde Çin koltuğu devralmıştı. İhracatı, GSYİH’sının yüzde 45’ini teşkil eden Almanya ihracata ciddi oranda bağımlı. Bu sebeple dünya çapında düşen talep Avrupa’nın bu en büyük ekonomisini ciddi şekilde etkiliyor. C. Japonya. YANLIŞ. Son on yılda Japonya 5.31 trilyon dolar değerinde mal ihraç etti. Dünya ihracatının yüzde 5.9’una eşit olan bu rakamla Japonya, dünyada dördüncü sırayı aldı. Öte yandan dünya ihracatındaki payı 1999’da yüzde 7.4 iken 2007’de yüzde 5’e geriledi. Ekonomistler yavaşlayan küresel ekonomi sebebiyle dünya ticaret hacminin 2009’da daralacağını tahmin ediyor. IMF’nin yüzde 2.8 olarak tahmin ettiği bu küçülme 1982’den bu yana yaşanan ilk düşüş olacak. D. ABD. DOĞRU. Son on yıl boyunca ABD ihracatta liderliği kimseye kaptırmadı. On yıllık ihracatı 8.55 trilyon dolar olan ABD, küresel ihracattaki yüzde 9.53’lük payı ile Almanya’nın hemen önünde ilk sırayı aldı. Ne var ki gelecek yıllar ABD için pek de umut vaat etmiyor. 2008 sonu itibariyle ABD, dünya ihracatında Çin ve Almanya’nın arkasında kaldı. Ekonomik kriz sebebiyle güçlenen dolar yüzünden yakın gelecekte de eski konumunu geri kazanması pek kolay görünmüyor. 2. İlginç Rakamlar 1- Beynin yaklaşık yüzde 70’i yağdan oluşur. (Discover) 2- Bir çay kaşığı tuz 2.3 gram, başka bir deyişle, sağlıklı bir yetişkinin günlük alması gereken maksimum miktarda sodyum ihtiva eder. (TopHealth) 3- Hindistan’ın Mumbai ve Yeni Delhi gibi büyük şehirlerinde cep telefonu kullanım oranı yüzde 80’lere yaklaştı. (Financial Times) 4- Çin’de araç satışları, 2009 Ocak ayında ulaşılan 790 bin adet ile tarihte ilk defa Amerika Birleşik Devletleri’ni geride bıraktı. (Autodata Corp.) 5- Spam olarak adlandırılan istenmeyen e-postaların 12.500 tanesinden ancak 1 tanesi geri dönüş alabiliyor. (TechRadar.com) 6- Dünyada kullanılan elektriğin yaklaşık beşte biri yenilenebilir enerjiden sağlanıyor. (Worldwatch Institute) 7- Dünyada kullanılan elektriğin yaklaşık beşte biri yenilenebilir enerjiden sağlanıyor. (Worldwatch Institute) 8- Ortalama bir sigara tiryakisi sigarayı ancak sekiz ilâ on denemeden sonra kesin olarak bırakabiliyor. (University of California at San Francisco) 9- Bilinen eski tezlerin aksine dil farklı tatları algılayan kısımlardan oluşmaz. Dil üzerindeki tat alma tomurcukları tüm tatları algılayabilirler. (Scientific American) © 2009 www.theglobalist.com 3. Dudak Okuma Shai Agassi ile elektrikli araçların vaat ettikleri üzerine... İş ortaklarının bir kısmı Shai Agassi’ye “temiz enerjinin Steve Jobs’u” diyorlar. Esasen bilgisayar mühendisi olan Agassi şimdilerde elektrikli arabaları dünya çapında daha popüler hale getirmeye çalışan Better Place şirketinin CEO’luğunu yapıyor. Agassi daha iyi bir çevre ve ekonomi için bu araçların neler vaat edebileceğini araştırıyor. 1- Enerji bağımlılığı en büyük problemimiz mi? “Herkes bir enerji bağımlılığı problemimiz olduğunu söylüyor. Bu doğru değil. Bizim petrol bağımlılığı problemimiz var. Petrol üretemiyoruz. Fakat geri kalan bütün enerji çeşitlerini üretmeyi biliyoruz.” (Nisan 2009) 2- Peki ne yapılmalı? “Bir fotonu (ışını) alıp elektrona çevirmek ve onu da harekete çevirmekten daha iyi bir şey yok. Fiziken bunu yenmek mümkün değil. Enerjinin korunumu kanunlarına göre enerjiyi bir moleküle (petrole) çevirdiğiniz anda kaybedersiniz.” (Nisan 2009) 3- Petrol olmadan bir ülkeyi nasıl çalıştırabilirsiniz? “O noktaya gelebilmek için piyasaya çıkan elektrikli araç sayısının petrolle çalışan araç sayısını geçmesi lazım.” (Şubat 2009) 4- Elektrikli araçların bugüne kadar popüler olamamasının sebebi nedir? “Nasıl cep telefonlarının işe yaramasını sağlayan baz istasyonları kurulmadan önce kimse cep telefonu almadıysa, elektrikli araçların yolda kalmamalarını temin edecek şarj ve akü değişim noktaları kurulmadan da insanların elektrikli araba kuyruğuna girmesi beklenemez. “ (Şubat 2009) 5- Bu ağı kurmayı bu kadar önemli kılan başka hangi sebep var? “Bu ağı bir defa kurduğunuz zaman sistemi daha kullanışlı hale getiren yenilikler de bu ağa yakın yerlerde ortaya çıkacaktır. “ (Kasım 2008) 6- Temel iş prensibiniz nedir? “Pil, şarj noktaları ve istasyonlarla birlikte altyapının bir parçası olarak görülmeli, aracın parçası olarak değil. Mülkiyetinin de araç sahibinde değil bir üçüncü şahısta, örneğin Better Place gibi bir işletmecide olduğu kabul edilmeli.” (Şubat 2009) 7- Bu konuda en büyük engel ne? “Akünüzü, benzin deponuzu doldurduğunuzdan daha kısa bir sürede şarj edemezsek, bütün emeklerimiz çöpe gider.” (Nisan 2009) 8- Niye artık elektrikli araçlara geçiş yapılmalı? “Üretim kapasitesi fazlanız ve de gereksiz birçok markanız var. Bu durum aynı düşmekte olan bir bıçağa benzer. Kimse yere düşmeden yakalamak istemez. İki seçeneğiniz olduğunu bilirsiniz. Yere düşmesini mi geciktirirsiniz, yoksa havada mı yakalarsınız? Biz yeni nesil bir araba tasarlayarak havada yakalamayı tercih ettik. Bence artık yeni nesil bir araba tasarlamanın ve elimizdeki Amerikan işçileri kullanmanın zamanı geldi. Biraz daha beklersek, herkes plazma TV üretirken tüplü televizyonu ayakta tutmaya çalışanlar gibi oluruz.” (Aralık 2008) 9- Peki maliyeti ne olacak? “Bugün Avrupa’da aylık benzin masrafı 600 dolar. Bizim elektrikli aracımızın da aylık kullanım maliyeti 600 dolar.” (Temmuz 2008) 10- Son olarak, karakterinizin hangi özelliği size faydalı oldu? “Bazıları korku genimin olmadığını söylüyor.” (Nisan 2009) Editör’ün Notu: “Dudak Okuma”nın her bir bölümü, sorularda belirtilen tarihlerde röportaj yapılan şahıslarca söylenmiş on alıntı içerir. Yalnız, bu sadece sanal bir röportajdır. Mümkün olduğunca, ifade edilen düşüncelere daha iyi bir anlam sağlayacak sorular eklenmiştir.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT