BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Meclis

Seçim sonuçlarını görmek için tıklayın.
Anasayfa > Haber > The Globalist Seyr-i Âlem

The Globalist Seyr-i Âlem

Dünya çapında ekonomik güvensizliğin hüküm sürdüğü şu günlerde Hindistanlı araba üreticisi Tata, dünyanın en ucuz arabası olan Tata Nano’yu üreterek tüm dünyada adından söz ettirdi. Arabayı çizim masasından, galeriye taşıyana kadar sayısız sorun yaşansa da Tata, bin kişiden ancak sekizinin araba sahibi olduğu Hindistan’da Nano’nun başarılı olacağından emin. Acaba Tata Nano ile ilgili aşağıdaki özelliklerden kaçı doğru?



1. Küresel Test Tata Nano Hindistan’ı geleceğe taşıyor Dünya çapında ekonomik güvensizliğin hüküm sürdüğü şu günlerde Hindistanlı araba üreticisi Tata, dünyanın en ucuz arabası olan Tata Nano’yu üreterek tüm dünyada adından söz ettirdi. Arabayı çizim masasından, galeriye taşıyana kadar sayısız sorun yaşansa da Tata, bin kişiden ancak sekizinin araba sahibi olduğu Hindistan’da Nano’nun başarılı olacağından emin. Acaba Tata Nano ile ilgili aşağıdaki özelliklerden kaçı doğru? A. Beygir gücü bir çim biçme makinesininkine oldukça yakın B. Model T’den esinlenerek yapıldı C. Nispeten güvenli bir araba D. Yukarıdakilerin hepsi A. Beygir gücü bir çim biçme makinesininkine oldukça yakın. DOĞRU. 100 bin rupi ya da 2 bin dolarlık fiyatı ile dünyanın en ucuz arabası olan Tata Nano için sadece 70 dolar peşinat ödemeniz gerekiyor. Nano, en fazla 105 kilometre-saat hız yapabiliyor. Ancak bu bile Hindistan yollarındaki ortalama hızın iki katına denk geliyor. Bir litre yakıtla 21 kilometre yol gidebilen Nano oldukça tasarruflu. Bu özelliği kısmen, iki silindirli, hafif motoru sağlıyor. Bu motor 35 beygir gücüne yakın, başka bir deyişle birçok çim biçme makinesinin on katı kadar güç üretiyor. B. Model T’den esinlenerek yapıldı. DOĞRU. Tata Nano genellikle Ford’un Model T’si ile eş tutuluyor. Model T bir asır kadar önce orta sınıf Amerikan vatandaşının hayatını tamamen değiştirmişti. Benzer bir etkiyi Nano’nun Hindistan’ın hızla gelişen orta sınıfı üzerinde göstereceği tahmin ediliyor. Tata Yönetim Kurulu Başkanı Ratan Tata ise ticari markasının getirdiği mütevazilikle asıl tutkusunu itiraf ediyor. Hindistan halkına ve dünyaya verdiği, 100 bin rupiden (2 bin dolar) ucuz bir araba üretme sözünü tutmaya çalıştığını söylüyor. C. Nispeten güvenli bir araba. DOĞRU. Nano Hindistan’daki tüm güvenlik standartlarına uyacak şekilde tasarlandı. Ancak, Güney Afrika ve Avrupa’da da lanse edilebilir. Bu durumda ilave güvenlik özellikleri gerekebilir ki bunun da üretim maliyetlerinde artışa sebep olması kaçınılmaz. Bütün bunlara rağmen Nano, beş kişi bir motosiklete binen ve kask gibi güvenlik tedbirlerini kullanmayan Hintli ailelere çok daha güvenli bir ulaşım alternatifi olacak. D. Yukarıdakilerin hepsi. DOĞRU. Tata’nın en büyük endişesi Nano’ya gelecek olan talebe yetişebilmek. Gelmesi beklenen milyonlarca talep içinden şirket bir çekilişle ilk 100 bin aracı kimin satın alacağını belirleyecek. Ne var ki, üretimdeki zorluklar sebebiyle şirket 2009’da sadece 35 bin araç üretebilecek. 2. İlginç Rakamlar 1- AB’nin en yeni üyeleri aynı zamanda birliğin en yoksul ülkeleri konumunda. Birliğin en yoksul ülkesi Bulgaristan, hemen arkasında Romanya yer alıyor. (Businessweek) 2- ABD’de, en ucuz geniş bant hizmetinin 1 Megabit standart birim fiyatı aylık yaklaşık 3 dolar. (Wall Street Journal) 3- Aynı hizmet Japonya’da 13, Fransa’da ise 33 sente veriliyor. (Wall Street Journal) 4- Jeff Bezos, kitap ve diğer ürünlerdeki çeşit sayısının bir seli çağrıştırması için e-ticaret sitesine dünyanın en büyük nehri olan “Amazon” adını verdi. (The Economist) 5- Barack Obama, göreve geldikten sonra yaptığı ilk konuşmasında AB’den bir kere bile söz etmedi. (The Economist) 6- 306 kilometre-saat hıza ulaşabilen Japonya’nın mermi trenleri her gün yaklaşık bir milyon insan taşıyor. (Earth Policy Institute) 7- Perakendeciler, daha ucuz olması sebebiyle kâğıt torbaya karşı plastik torba kullanımını teşvik ediyor. (Washington Post) 8- 1800’lere kadar her köy kendi saat dilimine göre yaşam sürüyordu. Saatler yerel olarak güneşin öğle vaktine ayarlanıyordu. (Discover) 9- Çin Başbakanı Wen Jiabao eklektik (çeşitli fikirler arasından kendisine en uygun geleni seçen) bir okuyucu. Seyahatlerinde, Adam Smith’in ‘The Theory of Moral Sentiments’ kitabını yanında taşıyor. (Financial Times) 10- Sosyal liberalizmin hakim olduğu 1960’lı yıllarda, kısa bir süreliğine Kabil, Doğu’nun Paris’i olarak anılır olmuştu. Ziyaretçiler bütün ülkede serbestçe seyahat edebiliyordu. (F. Times) © 2009 www.theglobalist.com 3. Dudak Okuma Nandan Nilekani ile Hindistan’ın geleceği üzerine Hindistan bilişim devi Infosys’in kurucusu olan Nandan Nilekani, çok kısa sürede yeni küresel ekonominin sembolü haline geldi. Nilekani’nin içinde bulunduğumuz küresel ekonomik daralma, Hindistan üzerindeki etkileri ve kapitalizmin geleceği hakkındaki görüşlerini sunuyoruz. 1- Hindistan’ın kalabalık nüfusu ekonomik olarak bir dezavantaj mı? “Nüfusun külfet değil, varlık olduğu fikri 1970’lerde bilgi teknolojileri, telekomunikasyon ve biyoteknoloji gibi bilgi temelli endüstrilerin gelişmesiyle anlam kazandı.” (Ocak 2008) 2- Bilgi teknolojileri çağında Hintli işçilerin rolü sizce nedir? “Bilişim ekonomisi sanayi devriminin bir neticesidir. Bu da işgücünü verimlilik ve büyümenin esas kaynağı olarak önplana çıkardı.” (Ocak 2008) 3- Küreselleşmenin ekonomik krize etkisi nedir? “Küreselleşmenin bir sonucu olarak bu kriz bütün dünyayı bir anda etkiledi.” (Nisan 2009) 4- Hindistan’ın ekonomik krizden ne zaman çıkacağını düşünüyorsunuz? “İyileşme başladığı zaman Hindistan’ın krizden çıkan ilk ülkelerden biri olacağını varsaymak makul bir düşünce. Hintli iş adamları daha iyimser görünüyor.” (Aralık 2008) 5- Kapitalizmin geleceği konusundaki güncel tartışmalar hakkında ne düşünüyorsunuz? “Sapla samanı birbirine karıştırmamak lazım. Tabii ki bir çok insan aşırı ekonomik liberalleşmenin sonucunun kötü olduğunu, bu sebeple bir daha yapmamız gerektiğini söylüyor.” (Nisan 2009) 6- Hindistan ekonomisinde hükümetin rolünü anlatır mısınız? “Bir çok alanda çok fazla bürokrasi var. Bir işe başlamak ya da kapatmak çok uzun sürüyor. Ayrıca bir çok gümrük problemi de var.” (Nisan 2009) 7- Infosys’in başarısı Hindistan’ın ucuz işgücü ile ilişkilendirilebilir mi? “Maliyet bir piyasaya girmenizi sağlayabilir, ama bir defa girdiniz mi satmak için başka özellikleriniz de olmalı.” (Mayıs 2004) 8- Peki neden Infosys gelişmiş ülkelerdeki rakiplerinden daha üstün? “İşler eski oyunculardan alınıp bize verildi, çünkü biz daha iyiyiz.” (Aralık 2006) 9- Gelişmiş ülkelerin pek çoğunda olan demografik problemleri çözmek için bir öneriniz var mı ? “Yaşlanan bir nüfusunuz varsa ya işçi ithal edersiniz ya da işinizi ihraç edersiniz. Ya göç, ya taşeron. İkisini de yapmazsanız bir sorununuz var demektir.” (Mayıs 2009) 10- Son olarak, neyi hâlâ başarmaya çalışıyorsunuz? “Hayattaki hedefim değişimin bir parçası olmak.” (Mayıs 2004) Editör’ün Notu: “Dudak Okuma”nın her bir bölümü, sorularda belirtilen tarihlerde röportaj yapılan şahıslarca söylenmiş on alıntı içerir. Yalnız, bu sadece sanal bir röportajdır. Mümkün olduğunca, ifade edilen düşüncelere daha iyi bir anlam sağlayacak sorular eklenmiştir.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT