BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Meclis

Seçim sonuçlarını görmek için tıklayın.
Anasayfa > Haber > Bu TİM ne timi?

Bu TİM ne timi?

Tim Kanunu’nun çıkması esnasında bir kere daha tartışıldı bu kurum. Türkiye İhracatçılar Merkezi (TİM) gerekli mi? TOBB ve TÜSİAD “gereği yok” diyen taraf oldu. Parlamento ise “gerekli” dedi. Hem de “çok gerekli” gördü ki, TİM Kanunu rekor bir oy çokluğuyla kabul edildi.



Tim Kanunu’nun çıkması esnasında bir kere daha tartışıldı bu kurum. Türkiye İhracatçılar Merkezi (TİM) gerekli mi? TOBB ve TÜSİAD “gereği yok” diyen taraf oldu. Parlamento ise “gerekli” dedi. Hem de “çok gerekli” gördü ki, TİM Kanunu rekor bir oy çokluğuyla kabul edildi. TOBB’un “gerek yok” demesi hepten de yanlış değil esasında. Çünkü, ihracatı yapan kuruluşlar zaten TOBB üyesi ve TOBB da oldukça başarılı. Hâl böyle iken bir de TİM’e ne gerek var? Hele bir de çok başlılık olursa, yandı gülüm keten helva. Da... TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, her şeyden önce sorumluluğunu müdrik bir insan. Gece-gündüz çalışıyor. İhracatçı işletmelerin pazar bulmalarını kolaylaştırıcı faaliyetler sürdürmenin yanı sıra iç pazarda sıkışmış kalmış firmaları ihracatçılığa özendirmek için tedbirler de alıyor. Boşa kürek çekmiyor yani. Türkiye’nin gerçekleştirdiği ihracatın yüzde 73’ünü 500 büyük firma yapıyor. Gerisi boş. Bu şu anlama geliyor esasında: Türkiye’de ihracatçı firma sayısı az, oldukça az hem de. Arttırmak lazım. İşte TİM bunu yapmak istiyor. Artırabilir mi? Neden arttırmasın?!. Yeter ki, iyi niyetli olsun!.. Krizle birlikte Türkiye ihracatı yüzde 33 oranında düştü. ABD ve Avrupa ülkeleri krizden çok etkilenmiş ve dolayısıyla o ülkelerde tüketim düşmüştü. Haliyle Türkiye’nin ihracat pazarları daraldı ve hatta kimini kaybetti. Fakat, burada kritik bir nokta var. Türk ihracatçısı komşu ülkeler başta olmak üzere Asya ve Afrika pazarlarına açıldı. Bu seferberlik ihracatın artması yönünde olumlu sonuçlar da verdi. Şayet, bu yeni pazarlar olmasaydı, Türkiye’nin ihracatı yüzde 33 oranında değil, çok daha fazla düşerdi. Hakeza moral. Bu pazarlar ülkenin moralini yükseltti. Türkiye’nin yeni pazarlar bulmasında TİM, TUSKON gibi kuruluşların katkısı inkâr edilemeyecek kadar fazla oldu. Demek ki, siyasete bulaşmadığı ve koltuk kavgalarının yaşanmadığı yerler olmaya devam ettiği müddetçe TİM ve TİM gibi kuruluşlara ihtiyaç var bu ülkede. TİM’in bugüne kadarki gidişatına bakıldığında bu görevi hakkıyla ifa ettiği görülür. Böyle gittiği müddetçe “TİM faydalı olacağını” söylemek mümkün. TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, “Türkiye’de her ilin en az bir milyar dolar ihracat yapar hale getirileceğini” söyledi. Mardin’de bu projeye start verdi bile. 117 ihracatçı firmanın faaliyet gösterdiği Mardin, 2008 yılında 276 milyon dolar tutarında ihracat gerçekleştirdi. TİM bu rakamın 1 milyar dolara çıkarılması için kolları sıvadı. Hedef ise 2023 yılında 5 milyar dolarlık ihracat. Dedim ya, bu çalışma Mardin’le sınırlı kalacak bir çalışma değil. Bu ay Ordu’ya gidiyor TİM. Ordu Valisi, Ordu Belediye Başkanı, TİM İcra Kurulu Üyeleri, Ordu Sanayi ve Ticaret Odası Yönetim Kurulu Üyeleri ve bölgedeki sivil toplum kuruluşu yetkilileri ile görüşüp ihracatın arttırılması için ne yapacaklarını karara bağlayacaklar. Maksat, ihracatı ve ihracattan elde edilen katma değeri arttırmak. Bu “Tim” ihracat timi yani.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT