BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Meclis

Seçim sonuçlarını görmek için tıklayın.
Anasayfa > Haber > Hurda ve KDV indirimi ticari araç sektörünü AYAĞA KALDIRIR

Hurda ve KDV indirimi ticari araç sektörünü AYAĞA KALDIRIR

Türkiye’nin yüzde 100 yerli otomotiv firması BMC’nin Yönetim Kurulu Başkanvekili ve CEO’su Mehmet Demirpençe, destek sırasının şimdi ticari otomotiv sektörüne geldiğini söyledi. Demirpençe, “ÖTV indiriminin ticari araç sektörüne faydası olmadı. KDV yüzde 18’den 8’e iner, hurda indirimiyle desteklenirse sektör kurtulur. Yollardaki eski kamyonlar da biter” dedi



> Adil KÜÇÜK BMC CEO’su ve Yönetim Kurulu Başkanvekili Mehmet Demirpençe, gazetemizin sorularını cevaplandırdı. Türkiye’nin yüzde 100 yerli otomotiv firması BMC’nin Yönetim Kurulu Başkanvekili ve CEO’su Mehmet Demirpençe, destek sırasının şimdi ticari otomotiv sektörüne geldiğini söyledi. Demirpençe, “ÖTV indiriminin ticari araç sektörüne faydası olmadı. KDV yüzde 18’den 8’e iner, hurda indirimiyle desteklenirse sektör kurtulur. Yollardaki eski kamyonlar da biter” dedi İzmir’deki tesislerinde 3200 kişi çalıştıran ve Turgutlu’da 3000 kişilik dev bir tesisin daha temellerini atmaya hazırlanan BMC’nin CEO’su ve Yönetim Kurulu Başkanvekili Mehmet Demirpençe ile, savunma sanayiinden kamyona, otobüsten küçük ticari araca kadar her alanda Türkiye’nin gururu olmayı başaran bir şirketi konuşmak üzere buluşuyoruz. İtalya’ya bile otobüs satan, müttefik ülkelere lastik tekerlekli zırhlı araç temin eden, doğalgazlı otobüsleriyle çevreye uyumlu belediye otobüsleri üreten BMC’nin bu başarısının otomotiv sektörüne getirilen vergi indirimiyle çok da ilgisi olmadığını görüyoruz. Binlerce insanın ağırlığını bir yıla yakın süreder üzerinde taşıyan Demirpençe, yükün gittikçe ağırlaştığını söylüyor. BİR TAŞ DA BİZİM İÇİN Demirpençe, sadece kendilerinin değil tüm sektörün aynı durumda olduğuna vurgu yapıyor ve iki hareketle kurtulacaklarını anlatıyor: “ÖTV indirimi ağır ticari araç sektörüne fayda getirmedi. Otobüsün yüzde 1 olan ÖTV’si yüzde sıfıra, kamyonun yüzde 4 olan ÖTV’si ise yüzde 1’e indi. Hiç farkeden bir şey olmadı. Eğer, yüzde 18 olan KDV 10 puan indirilir yüzde 8 yapılır ve hurda indirimi de devreye alınırsa bizim sektör de kanatlanır. Devletimiz iki hareketle sektörü bu sıkıntıdan kurtarır. Geceleri ‘Bu insanları nasıl işsiz bırakmam’ diye düşünmekten uyuyamıyorum.” Sektör olarak isteklerinin yerine getirilmesinin sadece kendilerine değil, devletin vergi gelirine de fayda sağlayacağını somut rakamlarla anlatıyor Demirpence. Otomotive yapılan indirimle birlikte hem piyasanın nasıl canlandığını, hem de ÖTV’nin indirilmesine rağmen toplamda ÖTV gelirinin arttığına vurgu yaparak, “Dükkanlar bile maliyetine satış diyor. Fiyatı indiriyor malını satıyor. Hükümetin ÖTV’yi düşürmesi de aynı oldu. Hükümet ÖTV’yi düşürdü, piyasa canlandı. Devlet bir taşla iki kuş vurdu. Bir taş da bizim için atsın” çağrısı yaptı. Turgutlu’da yatırım etap etap bitecek Mehmet Demirpençe ile Turgutlu’da kurulacak fabrikanın durumunu da konuşuyoruz. Bu yatırım için yola çıktıklarında ‘Kriz olmayacak’ varsayımıyla plan yaptıklarını, ancak bu planların krizle alt üst olduğunu söylüyor. Turgutlu yatırımının etap etap bitirileceğini de belirten Mehmet Demirpençe şunları söylüyor: “Kriz bittiğinde önce rakiplerimize bakarız. Belki oradaki yatırımı daha da büyütmemiz gerekir. Dünya genelinde kim ayakta kalmış, hangi rakibimiz sektörden çekilmiş bunları göz önüne alırız. Belki de benim daha fazla üretmem lazım. Belki de bunun tersi olacak. Ama bu demek değildir ki; biz yatırım yapmayacağız. Yatırıma başlıyoruz. Yatırım yavaş yavaş olacak. Ar-Ge faaliyetlerine yönelik yatırım olacak önce. Test pistleri ve test parkurları yapıyoruz. Askeri savunma sanayine yönelik. Bunları yapmak zorundayız. Bu ay içinde orada temel atma töreni olacak. Üç tane değişik fabrika düşünüyoruz. ‘Kriz bize avantaj sağlayabilir’ diyen var. Sanayi batıdan doğuya kayıyor. Tesisler batıdaydı. aradan 30 sene geçti bu üretimlerin bir kısmı Türkiye’ye Hindistan’a Çin’e, Doğu Avrupa’ya kaydı. Otomobil firmaları da günün birinde kayacak. Hep düşüncem şu: Otomobil Çin ve Hindistan’da, kamyon da Türkiye de olacak.” Taşımacılık canlanırsa kriz biter Taşımacılık sektörünün krize ilk giren ve son çıkan sektör olduğunu söyleyen BMC CEO’su ve Yönetim Kurulu Başkanvekili Mehmet Demirpençe, “Krizin bittiğini nasıl anlayacağız?” sorumuza verdiği anlamlı cevapla aslında her şeyi özetliyor: “ Kriz başladığında mal ticareti azalır. Ticaret olmayınca taşıma işi de azalır. Böyle olunca yeni kamyonlara ihtiyaç duyulmaz. Piyasada çalışan kamyonlar bu iş için yeter de artar bile. Bu nedenle ticari araç sektörü krizden ilk etkilenen sektörlerden biri olur. Buna karşın krizden son çıkan da bizim sektördür. Önce ticaret artmaya başlayacak. Parklarda duran eski kamyonlar çalışacak. Onlar da artık mal taşıma talebine yetişememeye başlayınca yeni kamyon ihtiyacı olacak. İşte biz ve bizim gibi firmalar için kriz o zaman bitecek. Sektörde işler ne zaman rayına girer, kriz de sona erer.” İnsan taşıyan araçların yük taşıyan araçlara göre daha az etkilendiğini de söyleyen Demirpençe’ye göre, insanlar işi olmasa bile hareket etmek ve yer değiştirmek zorunda. İşte bunun için krizden daha az etkilendiler. KREDİ YOLU AÇILMALI Piyasanın tıkanmasında bankaların fazla temkinli olmasının da payı bulunduğunu ifade eden Mehmet Demirpençe, kriz öncesinde 100 müracatın 80’inin sonuçlandığını, ancak şimdi bu oranın yüzde 5-10’a gerilediğini söyledi. Bir şekilde banka kredilerinin cazip hale getirilmesi gerektiğinin altını çizen Demirpençe, “Bankaların tekrar uygun kredi vermeye başlaması gerekiyor” diye konuştu. Müşterilerinin çoğunun nakliyeci, inşaatçı olduğunu ve mal alırken banka kredisine ihtiyaç duyduğunu sözlerine ekleyen Mehmet Demirpençe, hükümetin ve BDDK’nın da bankalara bazı yapısal kolaylıklarda bulunması gerektiğinin altını çizdi. Başbakanımız da ‘Bence BMC’ dedi Yaklaşık 15 yıl önce İbrahim Tatlıses’in oynadığı BMC reklamına geliyor söz. Dün gibi hafızalarımızda taze olan “Bence BMC” sözünü tekrarlıyoruz birlikte. Mehmet Demirpençe, Kayseri Belediyesi’ne satılan doğalgazlı otobüslerin tesliminde Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın da “Bence BMC” dediğini hatırlatıyor ve bir gün tüm dünyada insanların “Bence BMC” demesinin en büyük hayali olduğunu söylüyor. Yeni reklam filmlerinin hazır olduğunu, ancak krizin biraz daha uzaklaşmasını beklediklerini dile getiren BMC Yönetim Kurulu Başkanvekili Mehmet Demirpençe, yeni reklam filminde kimin oynayacağını ‘sürpriz olsun’ diye açıklamıyor. BMC, bir süre önce Avrupa’nın kalbi İtalya’nın Siena kenti belediyesine 6 adet belediye otobüsü, İngiltere’nin Eastriding Belediyesi’ne de 18 adet çöp kamyonu satmayı başardı. BMC, geçen yıl Türk Silahlı Kuvvetleri’ne de 1859 adet zırhlı araç ve taktik tekerlekli araç üretme görevi almıştı. Demirpençe, özellikle savunma sanayiinde yüzde 100 yerli bir milli firmanın olmasının güvenlik açısından da çok önemli olduğunu belirtiyor. YILDA 21 BİN 500 ARAÇ ÜRETİYOR İzmir Pınarbaşı’nda, 200 bin metrekarelik alan üzerinde yılda 21 bin 500 araç üreten BMC’nin lokomotifi olarak kamyon ve otobüs üretimi gösteriliyor. BMC fabrikalarında çekici, kamyonet, minibüs, panelvan, askeri araç üretimi de yapılıyor. 3200 çalışanı bulunan şirketin yeni fabrikalarının devreye girmesiyle bu sayı daha da yukarı çıkacak. Profesyonel de krizde doğmuştu Ekonomik krizlerin fırsatları da beraberinde getirebileceğini söyleyen Demirpençe, “Ar-Ge yatırımına devam ediyoruz” dedi BMC’nin 1988 yılında Çukurova Grubu tarafından satın alındığını söyleyen Demirpençe, 20 yıl önce şirketin bütün yol haritasının çizildiğini ve dünya ölçeğinde bir şirket olunması hedefi konulduğunu hatırlatarak, “Bu işler Ar-Ge yatırımı olmadan yapılmaz. Bunun bilincindeyiz. 1994 krizinde de satışlar düştü. Kriz döneminde sessiz sessiz ‘Profosyonel’ kamyonun üzerinde çalışmıştık. 1997’de de profosyonel kamyon devreye girdi ve hâlâ başarıyla üretiliyor. Şimdi de bir sürü proje var” diyor. BMC’nin ilerleyen yıllarda küçük araç üretiminin planlarının arasında olup olmadığına ise BMC CEO’su Mehmet Demirpençe çok net cevap veriyor: “BMC küçük ticari aracın dışında asla otomobil üretimine girmeyecek. Bunda kesinlikle kararlıyız.” Demirpençe, yüzde 100 Türk sermayesi ile kurulan şirkette üretilen motorlarla ilgili ise, “Motorları başkasının patentiyle burada üretiyoruz. Motor işinde sürekli seri üretim yapılmaması durumunda yatırım anlamlı değil. Bu nedenle motor işine girmiyoruz” dedi.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT