BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Şeffaf şirketler...

Şeffaf şirketler...

İş dünyasında, şeffaf şirketlerin gösterdiği performans ve başarı dikkat çekiyor. Yönetim otoritelerine göre 21. yüzyıl “şeffaflık yüzyılı”. Şeffaflık iş yönetiminde gündemin ön sırasına yerleşiyor. Yöneticiler kendilerini ve şirketlerini daha şeffaf hale getirmek için kafa yoruyor.



Zaman “şeffaflık” zamanı. Şeffaf olan; gizlisi-saklısı olmayan, açık ve net şirketlerin zamanı. Yöneticisi ile hesabı-kitabı, vizyonu ve misyonu ile şeffaf olan şirketler sonuçta kazanıyor. Şeffaflık sadece ortaklar için değil aynı zamanda çalışanlar için de önemli. Şeffaflığa dikkat ettiği ölçüde şirket, çalışanlarının kabiliyetlerini ortaya çıkarabiliyor. Kapalı kapılar ardında, alacağı-borcu bilinmeyen, çözüm ortakları ile sır ilişkilere dayanan şirketleri gerçekten zor günler bekliyor. Çalışanlar artık, o şirketin niçin var olduğunu ve ne yapmak istediğini bilmek hakkına sahip olduğunu düşünüyor; çalıştığı şirketin topluma, çevreye, gençliğe, eğitime ve kültüre ne tür katkısı olduğunu da görmek istiyor. Ahlaki, kanuni ve hukuki bakımlardan şirketin tutumunu; çeşitli kültür, anlayış ve insanlara şirketin bakış açısının ne olduğunu bilmek istiyor. Özellikle kalbe endeksli akıllı şirketlerde çalışanlar, yöneticilerin daha çok şeffaf olmalarını bekliyor. Söyleyerek değil yaptıklarıyla örnek olan yöneticiler, sadeliğe ve tabiiliğe dikkat ettikleri ölçüde samimiyet ve yakınlık kurabiliyor ve şeffaf olabiliyorlar. Şirket evlilikleri gündemde bilindiği gibi ve bu dönemde şeffaf olan şirketler ancak başka şirketlerle evlenebiliyor. Şirket evliliğinde de aranan en önemli özellik şeffaflık. Çalışanlarda da şeffaflık aranan unsur oldu. Kendi ile dalga geçebilen, itirafta bulunabilen ve hatalarından ders alabilen yani şeffaf olabilen çalışan seviliyor ve aranıyor. Özellikle, karşısındakini anlamak ve farklı görüşlere açık olmak ve başarılı bir takım üyesi olmak için bu gerekli. Şeffaflığın bir şirkete sağladığı en önemli kazanç, bir futbol takımında olduğu gibi herkesin sonuçtan sorumluluk duyması. Herkes iyi ve kaliteli üretmek ve maliyeti düşürmek sorumluluğunu duyuyor. Böylece çalışanlara “size güveniyorum, size değer veriyorum, muhatap alıyorum ve sizinle bu yolculukta beraberim” mesajını veriyor. Bir şirkette yönetici ve çalışanların şirkete sadakatleri büyük önem taşıyor. Öz saygı, öz güven ve öz inanca sahip olanlar ancak sorumluluk duyuyor. Sorumluluk sahibi insanlar da şirket için inisiyatif kullanabiliyor. Yöneticilerin hem şirket, hem çalışan hem de müşterilerin hak ve menfaatlerini korumada adaletli davranması ise hayati önem taşıyor. Adaletli olanlar ancak sadakatli olabiliyor. Bütün bunların hepsi için olmazsa olmaz şart; şeffaflık. Şeffaflığa dikkat edilmeyen şirketlerde yönetici ve çalışanların vizyonu ile şirket vizyonu farklılık gösteriyor. Misyon ve vizyon paylaşılamıyor. Her yöneticinin karakteristik özelliklerine göre bir şirket kültürü oluşuyor. Yönetici gücünü mevkiinden, koltuğundan almadığı takdirde kişisel olarak insanları etkileme imkânına sahip olup karşısındaki dinleyebiliyor, insanların kalıbını değil kalbini esas alıyor, çalışanlarına inisiyatif tanıyor, yetki ve sorumlulukla güçlendiriyor onları. Şeffaf şirketlerde inkâr yok, itiraf var; korkaklık ve acelecilik yok cesaret ve sabırlı olmak var; tembellik, mazeret üretmek, rol kesmek yok; çalışkanlık, çözüm üretmek ve samimiyet var. İnsanlar bir arada olmaktan keyif aldığı ve eğlendiği kişilerle iş yapmayı tercih ediyor. Bu ise açık ve net olmayı gerektiriyor. Yine şeffaflık olmadan olmuyor. Başarılı şirketlerin gerçekten misyon, vizyon ve stratejileri çok açık. Fakat diğer şirketler aynı şekilde şeffaf şirketleri taklit edemiyor. Çünkü, sadece bir hususta taklit etmek (fiyatta, kalitede, çeşitte, vb.) yetmiyor. Bu bir sistem, bir kültür. Reklamdaki gibi; “anlayış farklı, kültür farklı, felsefe farklı...” Bazı yönetim uzmanları satışta en önemli unsur “karşımızdakine kendimizi sevdirmek” diyor. Bunun için de şeffaflık şart. Bir şirkette şeffaflık kültürünün oluşması için öncelikle o şirkette çalışanların birbirlerine olumlu bir bakış açısına sahip olmaları gerekiyor. Hiç kimse birbirine “sen bu şirkete bir yüksün! Bu da nereden geldi! Ne iş yapıyor ki? Bu işten o anlamaz ki..” gibi bir kanaatte bulunmamalı. Daha sonra çalışanların birbirleri ile ilgili olmaları gerekiyor. Çalışanlar ve yöneticilerin birbirlerini tanıma, güvenme, inanma, paylaşma ve sevmeleri ile bir şeffaflık kültürü o şirkete yerleşiyor. Çünkü bir şirkette yönetici ve çalışanlardan kimin daha önemli olduğunu hiç kimse bilemiyor. Çünkü her iş bütünün bir parçası olup, en az diğerleri kadar önemli. Zincirin gücü en zayıf halkasının gücü kadardır, öyle değil mi? Son elli yıl biz onları sadece matematik ve mantık zekâsı ile değerlendirilmiş olsak da müşteri, çalışan ve yönetici -yani her insan- kendini özel hissetmek istiyor. Çünkü onlar birer duygusal varlık. İşte bu duygusal varlık ancak şeffaflık kültüründe memnun, mutlu ve mesut olabiliyor. Şu husus herkesçe kabul ediliyor ki 21. yüzyıl şirketlerinde güç şeflikte değil, şeffaflıktadır. Şeffaf şirketlere sadakatle bağlı müşteri, çalışan ve yöneticiler ne talihli insanlardır... Ne dersiniz? Sizce öyle değil mi? “Sonuçtan herkes sorumlu” İş dünyasına yönelik eğitimleriyle dünyanın önde gelen kuruluşları arasında yeralan TMI’nin Başkan Yardımcısı Poul-Eric Almsqe, “Bir şirkette çalışan herkes değer üretmekten, katkı sağlamaktan yani sonuçtan sorumluluk duymalıdır” dedi. Türk iş dünyasının önde gelen yönetici ve Bakanlarına verdiği seminer sonrası görüştüğümüz Poul-Eric Almsqe düşüncelerini; “Şirketin ayakta kalmasını ve sürekli bir gelişim göstermesini garanti altına almak için şirket sahiplerinin ve yöneticilerin, işlerine gönülden bağlı olmaları ve birbirlerine kenetlenmiş olmaları yeterli değildir. Bütün çalışanların aynı duyguları paylaşmaları gerekir” diyerek özetledi. Almsqe, “Bir şirkette amacın bütün çalışanların enerjisini şirketin bugün ve geleceğini ilgilendiren konularda aynı yöne bakabilmek, ortak amaç, dil ve kültür birliğini sağlamak için harekete geçirmek” olduğunu söyledi. AJANDA 31 Ocak-1 Şubat, Satış Teknikleri Arthur Andersen, Tel: (212) 232 12 10 31 Ocak-1 Şubat, İşletmelerde Hukuki Açıdan Ücret ORHİM, Tel: (212) 252 71 05 31 Ocak-2 Şubat , Kariyer Yönetimi ve Performans Değerlendirme ORHİM, Tel: (212) 252 71 05 1 Şubat, İş Yaşamında Durumsallık Yaklaşımı LYRA, Tel: (216) 396 37 89 1-2 Şubat, Akıllı Şirket Semineri İDEM, Tel: (212) 875 73 00 1-5 Şubat, Bütünleşik Pazarlama Yönetimi Strata, Tel: (212) 219 63 96 3 Şubat, Takım Çalışması ve Liderlik Semineri İDEM, Tel: (212) 875 73 00 3 Şubat, Doruk Performans LYRA, Tel: (216) 396 37 89 4 Şubat, Öğrenen Organizasyon İDEM, Tel: (212) 875 73 00 4-5 Şubat, Etkileşimli İlkyardım Eğitimi Artı Danışmanlık, Tel: (212) 570 95 51 KİTAP Köşesi 3 sıradışı insan. 3 sıradışı tecrübe. 3 sıradışı başarı ve sonuçta 3 kitap. Evet. Amerikan Kara Kuvvetleri eski Komutanından iş dünyasının öğrenebileceği çok şey ‘Umut Bir Yöntem Olamaz’da. Brezilya’dan Ricardo Semler, Semco’daki şeffaf başarısı “Maverick”te. Son olarak Japonya’nın efsanevi adamı Konsuke Matsushita’nın gerçek bir başarı öyküsü “Matsushita Felsefesi”nde. Bu üç kitap şirketlerin şeffaflık yolcuğuluğunda katedecekleri mesafe için birer kilometre taşı olacak özellikte. Ne demişler? “Bütün iş faaliyetlerimizde ve kişisel davranışlarımızda adil ve dürüst olacağız. Ne kadar yetenekli ya da ne kadar bilgili olursak olalım, kişisel dürüstlük olmaksızın ne başkalarının saygısını kazanabilir ne de özsaygımızı artırabiliriz.” Konsuke Matsushita www.isdunyamiz.com Web sitemizde iş dünyamız forumunun bu haftaki konusu: “Bir şirkette şeffaflık kültürü nasıl gerçekleştirilir?” Mesajlarınızı web sitemiz meraklıları dört gözle beklemekte... İş Dünyamız sayfası; İDEM Danışmanlık ve Eğitim Merkezi tarafından hazırlanmaktadır. Teklif ve katkılarınız için: Türkiye İş Dünyamız Sayfası, 29 Ekim Cad. No: 23 34530 Yenibosna/İstanbul Tel: (212) 875 73 00 Faks: (212) 875 73 01 www.isdunyamiz.com email:idem@ihlas.com.tr
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 91123
    % 1.19
  • 5.3442
    % -0.16
  • 6.0644
    % -0.27
  • 6.7596
    % -0.09
  • 213.645
    % -0.3
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT