BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Tüketici çılgın fırsatları KAÇIRMADI!..

Tüketici çılgın fırsatları KAÇIRMADI!..

Kriz, tüketiciye konuttan turizme, otomotivden hazır giyime kadar geniş bir alanda ucuzluk getirdi. Tüketiciler de indirim ve kampanyaları çok iyi değerlendirdi



> İSTANBUL - Mustafa SEZER Krizde maliyetin düşmesi ve satışların azalması, satıcıların fiyatlarını aşağı çekmelerini sağladı. Birçok sektör tarafından kullanılan ve krizle özdeşleşen ‘Krizi fırsata çevirmek’ sözünü en iyi kullanan kesim tüketici oldu. Krizde gerek hükümetin iç pazarı canlandırmak için aldığı tedbirler, gerekse rekabette geri kalmak istemeyen firmaların indirimleri ve kampanyaları müşterilere yaradı. Tüketici birçok sektörde kriz öncesi bile alamadığı fiyatlara ve avantajlara kavuştu. Tüketici birçok alanda ise mevcut alım gücüyle bir üst kategoriden yararlanma imkanına kavuştu. Hükümetin koyduğu ÖTV ve KDV indirimiyle başta otomobil olmak üzere elektronik, mobilya beyaz eşya sektörlerinde müthiş bir sıçrama yaşandı. 2009 yılı ocak - haziran döneminde binek otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 15.36 artarak, 189 bin 696 adede ulaştı. Tüketiciler 2-10 bin TL arasında avantajlı arabaya sahip olma imkanına kavuştu. Beyaz eşyada da KDV ve ÖTV indirimi ile yüzde 20’ler civarında indirimli satışlar yapıldı. YENİ SATIŞ TEKNİKLERİ Bunun yanında konut sektöründe ise ayakta kalmak isteyen ve rekabette öne geçmek isteyen markalı firmalar hiç görülmemiş satış teknikleri geliştirdiler. Peşinatı iki seneye kadar yaymaktan, faiz oranını düşürüp taksiti çok aya yaymaya kadar birçok seçenek tüketicinin önüne konuldu. Turizmde ise firmalar bu sene erken rezervasyona sarılırken müşteriler geçen yılların çok altında fiyatla tatil yaptı ve bir üst kategorideki tatil tesislerine gidebildi. Tur operatörleri gerek yurt içi gerekse yurt dışındaki otel ve ulaşım maliyetlerinin düşmesini fiyatlarına yansıttı. Vatandaş son yılların en ucuz turlarından yararlanabildi. Hazır giyim sektörü de satışlarını arttırmak için sezon indirimin yanı sıra kaçırılmayacak fırsatların olduğu kampanyalar yaptı. Giyimde kampanya bitmiyor Krizde hazır giyim ve tekstil sektörü indirim ve çeşitli kampanyalarda başı çekiyor. Hazır giyim firmalarının mevsimsel indirimlerin yanı sıra yaptıkları kampanyalar, kriz öncesini göre oldukça fazla. YKM her ayın ortası yüzde 50 indirim, Mudo kısa günün kârı, İpekyol uğur böcekli ürünlerde yüzde 50 indirim gibi özel günler oluşturdu. Bu günlerde firmaların satışları müthiş artarken tüketici de ucuza isteği ürünü almanın keyfini yaşadı. Ayrıca, hazır giyim firmalarının bankalarla gerçekleştirdiği taksit artırımları da tüketiciye yaradı. Yabancıların yerine yerli turist geçti Tüketicinin avantaj sağladığı alanlardan birisi de turizm oldu. Yerli turist geçen senelere göre hiç görmediği ucuzlukta tatil yapma imkanı yakaladı. Türkiye’de bu alanda önde gelen tur operatörleinden ETS Tur Başkanı Osman Ersoy, bu sene yerli turistin indirimlere büyük rağbet gösterdiğini anlatarak, “Erken rezervasyonda normalde yüzde 25 olan indirim bu sene yüzde 50’ye kadar çıkarıldı. Ayrıca erken rezervasyon süreleri uzatıldı. Geçen seneye göre cidi ucuzluk oldu. Tüketici de bunu değerlendirdi ve bir üst kategoride tatil yapma imkanı buldu. Yurt dışı turlar da çok ucuzladı” dedi. Peşinat iki seneye uzatıldı maket konutlar bile satıldı Krizle birlikte ağır yara alan konut sektörü de tüketicilere büyük fırsatlar sundu. Satışları düşen markalı konut firmaları kriz boyunca inanılmaz satış teknikleri geliştirdi. Birçok proje daha maket halinde satıldı. Firmaların sıfır faizden sıfır peşinata, uzun vadeden toplu indirime, taksit ertelemeden kuru sabitlemeye kadar farklı kampanyayı devreye sokması, bir anda piyasanın canlanmasını sağladı. Özellikle sektörün öncü isimlerinden Ağaoğlu’yla başlayan ve daha sonra diğer firmalar tarafından uygulanan peşinat erteleme sistemi oldukça tuttu. Birçok firma 6 ay ve ya 1 sene peşinat almazken İhlas Holding ve İhlas Yapı Turizm’in yaptırdığı Bizimevler 2 projesi peşinatı iki sene sonraya attı. Avrupa Konutları TEM’i yapan Artaş-Öztaş Doğu Konsorsiyumu İcra Kurulu Başkanı Süleyman Çetinsaya isteyen müşterilere peşinatın yarısını şimdi, yarısını da bir sene sonra aldıklarını anlatarak, “Bu müşterilerinin hoşuna gidiyor. Ödemelerde de kolaylık sağlıyoruz” dedi. Peşinatı erteleme sistemiyle yapılan projeler tüketiciye hem kriz sonrasına daha iyi şartlarda ödeme imkanı sunuyor, hem de bir şeyleri satarak ev almayı düşünenlerin, elindekini satmayıp bunu krizden sonra daha fazla değere satma imkanı sunuyor. Ayrıca inşaat firmaları taksitlerde de ödemelerinde de oldukça esnek davranıyor. Bu sayede ev almak kolaylaşırken buda firmaların satışlarına yansıyor. EVLİLİKLERE YARADI ÖTV indirimlerinin düğün mevsiminde gerçekleşmesi nedeniyle canlılık da beklentilerin üzerinde gerçekleşti. Evlenenler fırsat bitmeden ihtiyacını alma peşine düştü. Otomobil ucuzladı satışlar sevindirdi Hükümetin krizin etkisini azaltmak ve iç pazarı canlı tutmak gayesiyle mart ayında uygulamaya koyduğu ÖTV ve KDV indirimi oldukça etkili oldu. Tüketici indirimli fiyat fırsatını kaçırmazken bu sektörlere de olumlu yansıdı. Özellikle indirimler otomobil alanında etkili olurken 2009 yılı Ocak-Haziran döneminde toplam binek otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine oranla %15.36 artarak 189.696 adete ulaştı. Otomotiv sektörünün yanı sıra aynı rüzgâr beyaz eşyada da yaşandı. Beyaz eşya ihtiyaçları indirimlerle yapılırken daha sonra evlenmeyi düşünenler bile beyaz eşyalarını önceden aldı.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 98991
    % 0.53
  • 5.5628
    % -2.49
  • 6.4211
    % -2.84
  • 7.3095
    % -2.49
  • 219.503
    % -1.98
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT