BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Konya’nın çehresi mavi tünel bitince değişecek

Konya’nın çehresi mavi tünel bitince değişecek

Toplam uzunluğu 17 kilometre olan Mavi Tünel tamamlanınca, Konya’nın yanı sıra Karaman, Niğde ve Aksaray, hem içme hem de sulama suyuna kavuşacak



> Muzaffer Çağlıyaner Konya İHA 170 METRELİK TÜNEL KAZMA MAKİNESİ Çalışmalar, yurt dışından getirilen ve boyu 170 metre olan tünel kazma makinesiyle yerin yaklaşık 200 metre altında 24 saat kesintisiz devam ediyor. İnşaata, günde 25 metre tünel kazılarak devam ediliyor. Yaklaşık 400 işçinin çalıştığı Mavi Tünel inşaatının merkezine gitmek için ise küçük raylı bir sistem kullanılıyor. İçeriye hava girişi sağlamak için dev borularla hava taşınan tünelde temmuz ayı itibariyle 3 bin 300 metreye ulaşıldı. Türkiye’nin tahıl ambarı Konya Havzasını suya kavuşturacak projenin ilk çeyreğinde sona gelindi. Havzayı sulu tarıma açacak olan Konya Ovası Projesi’nin (KOP) en önemli ayağı olan Mavi Tünel inşaatında ilk çeyrek tamamlandı. Göksu Nehri’ni Konya Ovası’na akıtacak olan KOP’un en önemli ayağı olan ve Bağbaşı Barajı’nda biriken suyu Çarşamba Çayı’na aktaracak tünel inşaatı, yurt dışından getirilen ve boyu 170 metre olan makine ile gerçekleştiriliyor. Proje kapsamında Bağbaşı Barajı’ndaki su, Mavi Tünel vasıtasıyla Çarşamba Çayı’na aktarılacak. Çarşamba Çayı’na aktarılan su ise Konya’nın içme ve sulama su ihtiyacının karşılayan Apa Barajı’na aktarılarak hem içme, hem de sulama konusunda büyük bir adım atılmış olacak. TÜRKİYE’DE BİR İLK Konya Havzası’ndaki 650 bin hektar ekili tarım arazisini ve Karaman, Niğde, Aksaray gibi çevre illeri de olumlu etkileyecek olan projeyle yılda 100 milyon metreküpü içme, 320 milyonu metreküpü ise sulamada kullanılacak suya kavuşulacak. 17 kilometre uzunluğundaki tünelin dünyada sayılı tüneller arasında olduğunu belirten yetkililer ise bal peteği biçiminde inşa edilen tünelin Türkiye’de bir ilk olduğunu ifade ediyor. 400 işçinin 24 saat aralıksız çalıştığı inşaatta yer yer sıcaklık 40 derecenin üzerine çıkabiliyor. Tünel kazma makinesinin çıkardığı toprak ve kayalar raylı sistem vagonları vasıtasıyla dışarı taşınırken, duvarlar bal peteği formundaki 25 santimetre kalınlığındaki beton duvarla kaplanıyor. Havzada ürün çeşidi artacak Konya ve bölgesindeki 650 bin hektar tarım arazisine su sağlayacak olan KOP ile Konya Havzası’ndaki ürün çeşitliliğinin ve sulu tarıma geçişle mevcut ürünlerdeki verimin artacağı belirtiliyor. Özellikle tahıl ağırlıklı olan ve üreticilerin çoğunluğunun kuru tarım yaptığı Konya Ovası’nda KOP’un tamamlanmasıyla yüzde 50’leri aşacak bir ürün artışı yaşanacağı ve sulu tarıma geçişle birlikte ürün çeşitliliğinin artmasıyla hem Konya, hem de Türkiye ekonomisine büyük bir ekonomik katkı sağlanacağı ifade ediliyor.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT