Otomobilde ÖTV çıkmazı

Düzenleyen:
Otomobilde ÖTV çıkmazı

Ekonomi Haberleri

Bakan Ağbal, “Biri lüks, biri mütevazı iki aracın ÖTV’si, sadece motor hacminden dolayı aynı olmamalı, değiştireceğiz” deyince, düşük gelirliler alımı erteledi. Yıl sonuna stokla girenler ise “Satışlar durdu” diye telaşta...

Canan ERASLAN İSTANBUL

Maliye Bakanı Naci Ağbal, fiyatları arasında uçurum olan iki aracın, sırf motor hacmi dolayısıyla aynı oranda vergi ödediği sistemin değişeceğini açıklaması, sektörü telaşlandırdı. Geliri düşük olup, ‘orta halli’ otomobil almayı planlayan tüketiciler “ÖTV düşecek” beklentisiyle alımlarını erteleyince, yüksek satış bekledikleri son çeyreğe ellerinde 150 bin stokla giren otomotiv bayilerinde işler durma noktasına geldi. Konu hakkında  kendilerine çok sayıda soru geldiğini söyleyen Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu, “Vergiye ilişkin kararlar, önceden ilan edilerek alınmamalı” dedi. Çok lüks araçların, teknoloji sayesinde düşük motor hacmiyle donatıldığını, bu yolla düşük vergiyle yurda girdiğini ifade eden Ağaoğlu, “Bu da orta ve alt gelir grubu için üretilen araçlarda dezavantaja sebep oluyor. Yani yüzbinlerce liralık araç da, mütevazı araç da 1600 cc olduğu için aynı oranda vergi ödüyor. Yeni düzenlemede motor hacminin yanı sıra kullanım amacı ve satış fiyatı da vergiye esas olacak. Bu tür düzenlemeler aslında her alanda yapılmalıdır. Anayasa’mızın 73. maddesi, herkesin kamu giderlerini karşılamak üzere, malî gücüne göre, vergi ödemekle yükümlü olduğunu, vergi yükünün adaletli ve dengeli dağılımının esas olacağını öngörmesine rağmen, Maliyenin en büyük girdiyi dolaylı vergilerden sağlaması çelişkidir” dedi. 

Benzinde de gelire göre vergi uygulansın

Verginin her alanda detaylandırılarak düzenlenmesi gerektiğini söyleyen Aydın Ağaoğlu, “Elinde 20 lirası olup benzin istasyonuna yanaşarak ayağını yerden kesmeye çalışan vatandaşla, yüz binlerce liralık aracıyla pompa önünde duran kişi benzine aynı vergiyi, aynı bedeli ödüyor. Herkesin gelir durumuna göre vergi vermesi Anayasal haktır. Buna riayet edilmeli” diye konuştu.

Sıkıntı ikinci ele de yansır

Sıfır aracın vergisi düşürüldüğünde sadece ilk alımda sıkıntı olmayacağını, ikinci ele de yansıyacağını söyleyen Başkan Ağaoğlu, “ÖTV’si düşürülmüş motor hacminde aracı daha önce alıp şimdi ikinci elde satışa çıkarmış olan kişiler, talep ettikleri bedele ulaşamayacağı için ikinci el piyasası duracak, olumsuz etkilenecek. Elinde stok bulunduranlar ya da gümrükte ÖTV’sini ödeyip malı çekmiş olanlar tüketiciden bu fiyatı talep etse de kabul görmeyecek. Çok yönlü problem var. Karar çok ayrıntılı düşünülerek verilmeli, kesinlikle geriye dönük olmamalı ve makul bir geçiş süresi öngörülmeli” ifadesini kullandı. 

50 bin liralık araba ile 150 binlik aynı olmasın

Maliye Bakanı Ağbal, geçtiğimiz günlerde otomotiv sektöründeki Özel Tüketim Vergisi düzenlemesi ile ilgili olarak Bakanlar Kurulunun yetki aldığını ifade etmişti. Bugün itibarıyla 1600 cc’ye kadar olan araçlardan yüzde 45, 1601-2000 arası araçlarda yüzde 90 ve onun üzerindeki araçlarda yüzde 135 ÖTV alındığını hatırlatan Bakan Ağbal, şöyle demişti: “Biz burada yetki alıyoruz. Vergi oranlarını fiyat aralıklarına göre farklılaştırma yetkisi. Örnek veriyorum, 50 bin ile 70 bin lira arasındaki gruptaki otomobiller için bir vergi, alttakiler için farklı vergi oranı.Yani 50 bin liralık bir araçla 150 bin liralık bir araç aynı motor silindir hacmine sahip diye aynı oranda mı vergilendirilmeli? Hayır, daha farklı oranda vergilendirilmeli. Yani düşük fiyat segmentinin vergi oranı da düşük olmalı. Teknik çalışma yapıp ona göre karar vereceğiz.”
ZAM SÖZ KONUSU DEĞİL
Otomobillere 50 bin lira zam geleceğine dair iddiaların gerçeği yansıtmadığını söyleyen Ağbal, burada yaptıkları değişiklikle aracın cinsi, sınıfı, üst yapı ve gövde tanımı, istiap haddi  yolcu ve yük kapasitesini vergileme ölçütü olarak sisteme ilave ettiklerini dile getirdi. Ağbal, “Burada vergilemede adaleti sağlamak, vergilemede ödeme gücü ilkesini hayata geçirmek veya bunu daha görünür hale getirmek ve vergilemede özellikle teknolojide meydana gelen değişimi dikkate almak üzere değişiklik yapıyoruz. Piyasada ifade edildiği gibi bir artış planımız söz konusu değil. Otomotiv  sektörü Türkiye için önemli. Dolayısıyla bu konuda son derece dikkatli yaklaşım içerisindeyiz fakat mevcut sistem de sürdürülebilir değil” dedi.

 

 

 

Düzenleyen:  - Ekonomi
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...