BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Merak edin!

Merak edin!

ALLAHAŞKINA merak edin!.. Ama her işi, her gelişmeyi, sonuçları, plânları merak edin. Aydın, merak eden adamdır.



ALLAHAŞKINA merak edin!.. Ama her işi, her gelişmeyi, sonuçları, plânları merak edin. Aydın, merak eden adamdır. İşkilli, şüpheci, öküz altında buzağı arayan, kılı kırk yaran kişidir aydın. Hemen kabullenmez; her hadisenin ve düşüncenin önünü ardını, her yapılanın matematiğini ince eleyip sık dokuyarak sorgular. Kabulcü okumuşlara aydın demezler. *** Seneler senesi Türkiye haritasına her bakışta demiryollarına gözüm takılır. Doğu’ya uzanan güzergâhın eğri büğrülüğüne bir türlü akıl erdiremezdim. Haydarpaşa’dan kalkan bir tren, Siirt Kurtalan’a varacak ya, bir güneye, bir kuzeye acaba niye zigzaglar çiziyor? Bu demiryolu hangi sebeple dümdüz değil de sarhoş yürüyüşü gibi sallana savrula, döne dolana gidiyor da, sözgelimi 750 kilometrelik yol neden 1500 km’ye çıkıyor? Mantık bunun neresindedir? Ve bunca masrafa sebep nedir? *** Nedir, nedir, nedir? Bu yol, Anadolu-Bağdat demiryolunun ilk yarısı. Yolu yapanlar Alman dostlarımız. Almanlar boşa para harcar mı? Hayır. Öyleyse hangi hesapla İstanbul-Kurtalan arası uzun tutulmuş? Zamanında iki günde gidilecekken niçin dört gün boyunca ve takırtılar içinde bir yolculuğa özenilmiş? Acaba, Anadolu’nun güzelim manzaraları tadına vara vara seyredilsin diye mi? Bir türlü cevabını bulamıyordum ki, imdadıma TOBB’nin aylık Forum Dergisi yetişti. *** Derginin 15 Ocak 2000 tarihli sayısında araştırmacı Aydın Engin bilmeceyi tastamam çözmüş. Şaşırmaya hazır olun. Susup kalmaya, ya da “vay be” demeğe, dilinizi yutmağa. Şimdi Aydın Engin’i dinliyorsunuz: “Almanya, Ortadoğu petrollerine ulaşmak için Osmanlı topraklarına göz dikmişti. Anadolu-Bağdat demiryolu için ‘Anadolu-Osmanlı Kumpanyası’ kuruldu. Adından başka her şeyi Almanlar’a aitti. 1894’te padişah fermanıyle demiryolunun sağında ve solunda kalan 100’er kilometrelik şerit içindeki bütün madenleri işletme hakkı Almanlar’a verilmişti. Haydarpaşa’dan başlayıp Kurtalan’a kadar uzanan bu yolun, Anadolu’yu tuhaf dönemeçler yaparak geçmesi işte bu yüzdendir.” *** Neymiş, neymiş? Demiryolunun iki tarafındaki 100’er kilometrelik şeritler içinde kalan madenleri Almanlar işletecekmiş. Yol ondan uzayıp durmuş ve eğrildikçe eğrilmiş, büğrüldükçe büğrülmüş. Bu ne mânâya gelir bilir misiniz? Anadolu maden potansiyelinin dörtte üçü Alman dostlarımıza aittir. *** Enteresan bir cinlik öğrendiniz. Acep?.. Buna benzer başka cinlikler de var mı ki?.. Acep kaç kerre dolduruşa, ketenpereye, dalgaya getirildik? Kaç yüz defa dost pusularına düştük? Artık merak edelim. Merak edelim artık!
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 104390
    % -0.45
  • 5.4778
    % -0.03
  • 6.2168
    % -0.01
  • 7.2503
    % -0.22
  • 229.653
    % -0.17
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT