BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Fırsat ve tehditler

Fırsat ve tehditler

Dünyaca ünlü yönetim otoritesi Bruce J. Wright yaptığı konuşmada iş dünyasına “İleri bakın, dinamik olun ve değişimi yönetin” diyor.



Management Centre Türkiye, gelenekselleştirdiği Focus Toplantıları’nın üçüncüsünü düzenledi. Bu yılın ilk Focus Toplantısı’nda uluslararası yönetim otoritesi Bruce J. Wright, 2000’li yıllarda yönetim ve iş dünyasının gideceği yön, yapılması gereken hazırlıklar konusunda iş dünyasının önde gelen yöneticilerini bilgilendirdi. Bruce J. Wright, yurtdışında Fortune 500 şirketlerine, Türkiye’de ise Garanti Bankası, Philip Morris ve Doğuş Holding gibi şirketlere eğitim ve danışmanlık hizmeti veriyor. Bugüne kadar Amerika’nın önde gelen şirketlerinde finans ve bilgi işlem alanlarında üst düzey yöneticilik yapan Bruce Wright, yalnız iş dünyasındaki başarılarıyla değil, kalemiyle de ünlü. Özellikle teknik yazılarıyla ilgi toplayan ünlü uzman, mesleki ustalığının yanısıra sempatik ve sıcak kişiliğiyle de seminer ve konferansların aranan ismi olma özelliği taşıyor. Üyesi bulunduğu American Management Association tarafından en beğenilen konuşmacı ve seminer yöneticisi olarak Gümüş Plaket’le ödüllendirilen Wright’ın işletme alanında yüksek lisansı bulunuyor. Avon Company, Percy Wilson Mortgage and Finance, Armour Dial Inc. kurumlarında üst düzey yöneticilik yapan Bruce Wright, şu anda kurucusu olduğu Wright & Associates şirketinin başkanlığını sürdürüyor. Alper Utku ve takımının başarıyla gerçekleştirdiği toplantıdan, önce aldığımız notları sonra Bruce J. Wright’la yaptığımız röportajı burada sizlerle paylaşıyoruz. * 2000’li yıllarda yöneticileri bekleyen fırsatlar nelerdir? Çok büyük fırsatlar var. İnsanlara yapmak istediği şeyleri yaptırmalı. Yöneticiler insanların beklentilerini (hükümet, çalışan, tedarikçi, hissedar, bayii, servis vb.) karşıladığı takdirde daha iyi sonuç alır. Eskiden yap sat dönemi vardı. Şimdi yönetim, müşteri ne istiyorsa ona göre karar veriyor. Artık müşterileri, çalışanları, tedarikçileri hepsini dinlemek zorunda. Ayrıca yöneticiler beklentiler arasında dengeyi bulmalı. * 2000’li yıllarda yöneticileri bekleyen tehditler nelerdir? Birincisi iletişim. Başkalarını çok iyi anlamamız gerekir. Yönetici gelişmelerde önceden öngörüsü ile müdahalede bulunabilmeli. İşleri yaparken aynen kendisine söylendiği gibi değil kendisinden de bir şeyler katarak yapmalı. İkincisi risk almak. Risk alması ve bunu kabul etmesi gerekir. Üçünçüsü yenilikçi olmaktır. * 2000’li yılların yöneticisinin özellikleri nelerdir? Yöneticinin yüksek derecede algılama yeteneğinin olması lazım. Resmin tamamını görebilmesi gerekir. Çok geniş bir bakış açısına sahip olan yöneticiler daha başarılı olabiliyor. En önemlisi farklı disiplinlerden gelen yöneticiler yenilikçi olabiliyor ve yeni fikirleri ortaya çıkarabiliyor. Yönetim dışındaki şeylere bakmaları gerekir. Ancak böylece daha geniş bir vizyonu kavrayabilirler. Daha geniş perspektiften bakabilmek gerekir. Mesela Citybank pazarlama yöneticisi olarak bankacılık tecrübesi olmayanları işe alıyor. Microsoft ise müzisyenleri işe almakta. Çünkü farklı disiplinlerden yaklaşım insanı daha yenilikçi kılıyor. * 2000’li yıllarda şirketler hayatta ve ayakta kalmak için neler yapmaları gerekir? Şurdan şuraya atlamaya çalışmayın. Değişim, çok net, belirli ve sürekli olmalıdır. Yöneticiler gidecekleri yer hakkında vizyonlarını belirlemelidir. Bu vizyona iyi bir zamanlama ile gitmelidirler. Kısa vadeli düşünmemelidirler. İstikrarlı ve sürekli bir süreçte değişim yönetilmelidir. Bu, bugünden yarına olacak bir iş değildir. Uzun vadeli bir perspektifle, sabırlı, özenli, tutarlı bir çabayı gerektirir. * Hizmet sektöründe bir bilgi şirketinin fikir üretimi süreci ne şekilde ve nasıl gerçekleşmesi gerekir? Hizmet ve bilgi işi en çok gelişen sektör. ABD’de sürekli bütçe açığından bahsedilir. Ayda 1 milyar dolar sadece mallar gözönüne alındığı için gerçekte bu yanlış. Çünkü bilgi işi de var. Bazıları en yakındaki elmaları kapmaya çalışıyor. Senden sonra gelenler ne toplayacak. Sadece bunlar toplanmamalı, ağacın tepesindekileri de düşünmeli. Gerçek bir liderle, kendisine verilmiş durumun nimetlerinden faydalanan kişi arasındaki fark şudur. Kısa dönemdeki yönetici yakındaki meyveleri toplar. Yani diktatör gibidir. Bir diktatör ülkeyi terketse ülke batar. Gelecek için hiçbir şey yapmaz. Yöneticilerin de diktatör tarzından katılımcı liderliğe geçmesi gerekir. Enformasyon bir nehir akışı gibidir. Aktıkça hızı değişir. Eğer bu değişimi kontrol etmiyorsak başkaları kontrol eder. Bilgi de böyle akar. Bilgi tek başına yeterli değil. Pratik de olmalı. Bilgi ve pratik birleştiğinde bilgeliğe sahip olunur. Aynen elinde her türlü bilgiye sahip olduğu halde daha önce kaptanlık yapmamış bir insan gemiyi boğazdan belki geçirebilir ama boğazı göremez. Daha önceden tecrübesi olan kaptan hem boğazı görür hem de gemiyi sağ salim geçirir. * Küçük ve Orta büyüklükteki Türk işletmeleri için 2000’li yıllar ile ilgili en önemli tavsiyeniz nedir? İnternet, internet, internet. Sadece e-mail için değil. İşinizi geliştirmek için nasıl kullanacağınızı bilmeniz gerekir. Küçük veya büyük olması hiç önemli değil. Mesela Güney Fransa’daki küçük bir beldede yüzlerce yıldır şarap üretiliyor. Bir yerde yapıp hep aynı kişilere satıyorlar. Kendilerinden de hoşnutlar. Fakat internete girip, reklam yaptıktan sonra, birçok ülkeden insan oraya geldi. Bunun sonucunda ürünlerinin fiyatı ikiye katlandı ve talebi karşılayamadılar. * Son olarak “2000’li Yıllarda Yöneticileri Bekleyen Fırsatlar ve Tehditler” konusundaki ana mesajınız nedir? Birincisi daima ileri bakın geri bakmayın. İkincisi dinamik olun, durağan değil. Üçüncüsü değişimi seyretmeyin. Değişimi beklemeyin. Değişimin parçası olun. Değişimin içinde olun ve değişimi planlayın. Geleceğe sadece bir rakamla (bütçeyle) bakmayın. Bütçe hiçbir zaman tutmaz. Birçok fırsat olduğunu unutmayın. Yöneticilerinizi buna göre yetişirin. Sonuç olarak, fırsatlar kollayın ve riski yönetin. Riskten kaçmaktansa, fırsatlara odaklanın. Her şeyin standart olmasını beklemeyin. Bilginin birçok kaynağı olabileceğini düşünün. Kavramsal düşünün. Bilgiyi standartlaştırın, herkes ondan faydalansın. Şirketteki bilgileri birleştirerek oluşturduğunuz bilgi deposundan herkes yararlanabilsin. Daima gelişmeyi hedefleyin. İş Dünyamız sayfası; IDEM, (İş Dünyamız Danışmanlık ve Eğitim Merkezi) tarafından hazırlanmaktadır. Teklif ve katkılarınız için: 29 Ekim Cad. No: 23 34530 Yenibosna / İstanbul Tel: (212) 875 73 00 Fax: (212) 875 73 01 www.isdunyamiz.com e-mail: idem@ihlas.com.tr www.isdunyamiz.com Web sitemizde iş dünyamız forumunun bu haftaki konusu: “2000’li yılların yöneticileri hangi özellikleri taşımalıdır?” Mesajlarınızı web sitemiz meraklıları dört gözle beklemekte... Toplantıdan Notlar Sevecen ve sempatik tavrıyla dinleyicilerle kısa zamanda iletişim kurabilen Bruce J. Wright’ın konuşması sırasında alabildiğimiz notlardan önemli satır başları şunlar: “Orta yönetimin vizyonu alt kademelere anlatmak için geçecek zamanı sarfetmeye sabrımız yok, vaktimiz de yok. Bu yüzden organizasyonlar basık (yalın) olmalı... Yönetimin işi gelecekte beklentileri yönetmek, insanları tatmin etmek olacak... Yıllık bütçeleme öldü. Cari planlama geçerli (aktüel planlama) 3 ay, 19 gün gibi... Coca Cola’nın başkanı ‘Benim işim ortaklarımı (pay sahipleri) hergün daha zengin yapmaktır. Gerisi hikaye!’ diyor... İki önemli şey birincisi katma değer oluşturmak. İkincisi bölümlerarası duvarların yakılmasıdır... Şirketlerin hayat süreleri kısalıyor! 10-12 yılda sektörünüz kendini yeniler. Buna ayak uyduramazsanız ölürsünüz... Geleceğin üç parası dolar, euro ve yen’dir...” Ne demişler? “Kalite kopya edilemez. Tüm şirket kültür-lerine ve durumlarına aynı derecede uygulanacak ve her adımı tarif eden bir reçete yoktur.”
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT