BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > İstanbul’un meşhur edipleri aynı karede

İstanbul’un meşhur edipleri aynı karede

1928’in sıcak bir temmuz günü devrin 42 meşhur edebiyatçısı Alay Köşkü önünde poz vermek için bir araya gelir. Büyük hayretle karşılanan ‘edipler zirvesi’ni o gün belgeleyen fotoğraf, bugün bir kitaba konu oldu.



1928’in sıcak bir temmuz günü devrin 42 meşhur edebiyatçısı Alay Köşkü önünde poz vermek için bir araya gelir. Büyük hayretle karşılanan ‘edipler zirvesi’ni o gün belgeleyen fotoğraf, bugün bir kitaba konu oldu. > Kültür Sanat Geçtiğimiz yıllarda ortaya çıktığında edebiyat dünyasında büyük tartışmalara yol açan ve hakkında “Bu kadar farklı kesimden insan bir araya gelemez, photoshopla hazırlanmıştır” dedirten fotoğrafın hikâyesi, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. tarafından yayımlanan “Bir Fotoğrafın Aynasında İstanbul’un Meşhur Edebiyatçıları” kitabı ile aydınlandı. Cumhuriyet döneminin meşhur fotoğrafçısı Weinberg’in objektifinden dönemin mecmualarına ve fotoğraf albümlerine taşınan bu hatıra-i cemiyet fotoğrafında Türk edebiyatına damgasını vurmuş 42 usta isim yer alıyor. 1928 yılı Temmuz ayında Topkapı Sarayı’na yakın bir yerde bulunan Alay Köşkü önünde çektirilen fotoğraf, farklı çevrelerden aynı hayret ifadeleriyle karşılanmıştı: Ayrı dünyalardan bu kadar yazar nasıl oluyor da aynı karede bir araya gelebiliyorlar? Pek çok meşhur simayı aynı fotoğraf karesinde buluşturan sebep Güzel Sanatlar Birliği Edebiyat Şubesi’ni oluşturmaktır. Sanayi-i Nefise Birliği idarecilerinin teşebbüsüyle toplanan yazarların hatıra-i cemiyet fotoğrafı için nerede duracakları bile önceden tasarlanır. İLGİNÇ OTURMA DÜZENİ Cumhuriyet döneminin meşhur fotoğrafçısı Jean Weinberg’in ve muhtemeldir ki Güzel Sanatlar Birliği’ni temsilen Peyami Safa’nın kurguladığı oturma planı içinde en öne, Yedi Meş’ale’nin beş genç kalemi (Ziya Osman, Cevdet Kudret, Sabri Esat, Kenan Hulusi, Yaşar Nâbi) oturma pozisyonu içinde yerleştirilir. Hatıra-i Cemiyet fotoğraflarının en önemli âdetlerinden biri olan sandalyede oturma hakkı ise topluluğun en kıdemli isimlerine aittir. Diğer isimlere ise, derecelerine göre ayakta ve arka sıralarda yer verilir. Yusuf Çağlar’ın hazırladığı kitapta, Nazım Hikmet’in yayımlanmamış bir portresi, edebiyatçı kartvizitleri, Ziya Osman Saba’nın aile fotoğrafı da yer alıyor. KİMLER VARDI? 1. Sıra (soldan sağa): Ziya Osman (Saba), Cevdet Kudret (Solok), Sabri Esat (Siyavuşgil), Kenan Hulusi (Koray), Yaşar Nâbi (Nayır) 2. Sıra: Peyami Safa, Orhan Seyfi (Orhon), Mehmed Rauf, Celal Esat (Arseven), Şaziye Berin (Kurt), Hüseyin Siret (Özsever), Hüseyin Rahmi (Gürpınar), Halid Ziya (Uşaklıgil), Necip Âsım (Yazıksız), Suad Derviş (Baraner), Mahmud Sadık, Hüseyin Suad (Yalçın), İzzet Melih (Devrim) 3. Sıra: Bilinmiyor, Kâm(u)ran Şerif (Saru), Faik Ali (Ozansoy), Salih Zeki (Aktay), Selami İzzet (Sedes), Yusuf Ziya (Ortaç), Hüseyin Rıfat (Işıl), Burhan Cahid (Morkaya), İbrahim Necmi (Dilmen), Edhem İzzet (Benice), Reşat Nuri (Darago), Halil Nihad (Boztepe) 4. Sıra: Necip Fazıl (Kısakürek), Ali Haydar Emir (Alpagot), Necmeddin Halil (Onan), Nizameddin Nazif (Tepedelenlioğlu), Ahmet Hidayet (Reel), Halid Fahri (Ozansoy), Florinalı Nazım (Özgüney), İbrahim Alaaddin (Gövsa), Vedad Nedim (Tör), Hıfzı Tevfik (Gönensay), Fahri Celaleddin (Göktulga), Vâlâ Nurettin (Va-Nu)
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 102459
    % 0.88
  • 5.6399
    % -0.71
  • 6.3294
    % -0.71
  • 7.0547
    % 0.08
  • 260.991
    % -0.06
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT