BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Geçiş noktası AKSARAY bu avantajıyla gelişiyor

Geçiş noktası AKSARAY bu avantajıyla gelişiyor

Ana arterlere, Ankara, Kayseri, Adana gibi merkezlere ve limanlara iki saatlik mesafede bulunan Aksaray’da; sanayi, tarım ve hayvancılık gelişmiş durumda. Mercedes Kamyon ve Sütaş fabrikalarıyla öne çıkan şehir, Kapadokya avantajıyla turizm açısından da büyük potansiyel taşıyor



Ana arterlere, Ankara, Kayseri, Adana gibi merkezlere ve limanlara iki saatlik mesafede bulunan Aksaray’da; sanayi, tarım ve hayvancılık gelişmiş durumda. Mercedes Kamyon ve Sütaş fabrikalarıyla öne çıkan şehir, Kapadokya avantajıyla turizm açısından da büyük potansiyel taşıyor TARİHİN İZLERİ HER YERDE Orta Anadolu’da, Tuz Gölü’yle sınırı bulunan illerimizden Aksaray’da, özellikle Selçuklu izlerine şehrin her yerinde rastlamak mümkün. Şehrin merkezinde tarihî Valilik Konağı ve camiler dikkat çekiyor. Türkiye’nin hızla gelişen ve sanayileşen bir şehri olan Aksaray; turizm, sanayi, eğitim ve tarım başta olmak üzere pek çok alanda büyük ilerlemeler göstermekte. Aksaray; M.Ö. 8 bin yıl öncesine dayanan tarihi, çeşitli medeniyetlere ait kültürel varlıkları, tabii güzellikleri ve ticari bir merkez olması dolayısıyla, hiçbir dönemde önemini kaybetmemiş. Orta Anadolu Bölgesi’nde, tarihî İpek yolunun önemli merkezlerinden birisi olan Aksaray, günümüzde de doğu-batı ve kuzey-güney yönleri arasında uzanan ana bağlantı yollarının kavşağında yer almakta. ERENLERİN MEKANI Şeyh Hamid-i Veli Somuncu Baba, Yusuf Hakiki Baba, Yunus Emre ve Tabduk Emre gibi Türk-İslam tarihine yön veren gönül erenlerinin yaşadığı Aksaray’da; Ulu Cami, Eğri Minare, Sultanhanı, Zinciriye Medresesi, köprüler, hamamlar ile Selçuklu ve Osmanlı dönemine ait birçok eser bulunmakta. Bunların yanında Güzelyurt, Ihlara Vadisi, Hasan Dağı ve Ziga Kaplıcaları ile Aksaray; Anadolu’nun ortasında çekici bir merkez konumuna gelmiştir. Önceleri Konya’ya bağlı bir sancak olan Aksaray, 1920 yılında vilayet olmuş, 1933 yılında vilayetliği lağvedilerek Niğde’ye ilçe olarak bağlanmış. Aradan 56 yıl geçtikten sonra 1989’da tekrar il statüsüne kavuşarak, Türkiye’nin 68. ili olmuştur. “ŞEHR-İ SÜLEHA” Aksaray, İpek yolunun önemli merkezlerinden birisi olması, coğrafi konumu ve stratejik önemi sebebiyle tarih boyunca misyon yüklenen merkezlerden birisi olmuş, Anadolu Selçuklu Devleti ve Osmanlı Devleti dönemlerinde Aksaray’a büyük önem verilmiş. Aksaray, Selçuklu döneminden günümüze Anadolu’daki önemli ilim-irfan merkezlerindendir. Sultan Mesud’dan sonra hükümdar olan oğlu II. Kılıçarslan, Aksaray şehrini ikinci bir payitaht gibi görmüş, büyük bir imar hamlesi başlatmıştır. II. Kılıçarslan tarafından “Arkhelais” olan adı Aksaray olarak değiştirilmiş ve ikinci başkent durumuna gelmiştir. Şehre kötü insanların alınmamasından dolayı “iyi insanların yaşadığı yer” anlamına gelen “Şehr-i Süleha” olarak anılmıştır. II. Kılıçarslan, ölümünden sonra şehre hakim yüksek bir tepenin üzerinde bulunan ve bugün Kırkızlar Tepesi olarak da bilinen yerdeki türbesine defnedilmiştir. Aksaray’ın ilk sanayi te-sisleri, 1924 yılında Alman teknolojisi ile kurulan Azmi Milli Fabrikaları, o yıllarda hem kendi tesislerinin, hem de ilin elektriğini üretmiştir. Süt Endüstri Kurumu, Mercedes Benz Türk A.Ş. kamyon fabrikası, ilin sanayi kültürü oluşumuna katkı sağlamıştır. Gerçek anlamda sanayileşme hamlesi 1989 yılında il olmasından sonra başlamış, 1997 yılında Organize Sanayi Bölgesinin faaliyete geçmesi ile planlı sanayileşme hız kazanmış. Bugün Mercedes Benz Türk A.Ş, ISE Otomotiv Endüstri Geliştirme Sanayi Ticaret Ltd. Şti, Menzolit Fibron Sentetik Reçine Ürünleri A.Ş. gibi önemli otomotiv ve oto yan sanayi üretimi yapan yabancı sermaye yatırımları ile yerli birçok oto yan sanayi kuruluşu; metal ve makine sanayi, tekstil, gıda, süt ürünleri sanayi ile plastik ve madencilik sektörlerinde faaliyet gösteren ve ihracat yapan sanayi tesisleri bulunmaktadır. İl genelinde 184 sanayi tesisi üretim yapmakta. ZİYARETÇİ AKININA UĞRUYOR Tarihî ve turistik Kapadokya’daki ağırlığı ile öne çıkan Aksaray’da, Ihlara Vadisi’nin girişi Selime’de bulunuyor. Bu bölge, peri bacaları ve oyma yapılarıyla ziyaretçilerin akınına uğruyor. TARIM VE HAYVANCILIK Ayrıca termal kaynaklar açısından geleceğe ümitle bakan ve Orta Anadolu Bölgesinin en iddialı Termal Turizm Merkezi olma yolunda hızla ilerleyen Aksaray’da, tesisleşme ve altyapı çalışmaları hızla devam etmekte. Ziga Termal Turizm, yeni tesislerle dikkat çekerken, bunlara ilave olarak Narlıgöl, Ilısu Termal Turizm Merkezleriyle Aksaray, termal turizm alanında bölgesinde bir numara olma yolunda emin adımlarla ilerlemekte. Aksaray, tarım ve hayvancılığın yoğun olarak yapıldığı, Konya’dan sonra Türkiye’nin en önemli tahıl ambarı konumunda olan bir ildir. İl nüfusunun yüzde 70’i tarım ve hayvancılıkla geçimini temin etmekte. Aksaray’da son yıllarda hayvancılık sektörü gelişmekte, işletme sayısı ve işletme büyüklüğü giderek artmaktadır. EĞİTİME YATIRIM Tarımsal üretimin artmasına paralel olarak, tarımsal sanayiye yatırım yapanların ilgisi artmakta; bir adet şeker fabrikası, ulusal ölçekte faaliyet gösteren bir süt fabrikası, iki adet ham yağ fabrikası, dokuz adet yem fabrikası bulunmakta. Aksaray’da 5 bin dekardan büyük arazi işleyen tek işletme, kamuya ait Koçaş Tarım İşletmesidir. Aksaray’da eğitim ve sağlık alanında önemli yatırımlar yapılırken; Vali Orhan Alimoğlu’nun kitap okumayı teşvik ve diğer eğitim çalışmaları dikkat çekmektedir. İlköğretim okullarına 14 bin 720 adet 100 Temel Eser Kitap Serisinin dağıtımı yapılmış. 2006’da kurulan Aksaray Üniversitesi, bu kısa süreye rağmen, 4 fakülte, 5 meslek yüksekokulu, 2 yüksekokul ile birlikte toplam 13 akademik birimde yükseköğretim hizmeti verilebilecek duruma gelmiştir. BELEDİYE BAŞKANI NEVZAT PALTA: Dört bir yanımız ‘duble yol’ oldu Belediye Başkanı Nevzat Palta; Aksaray’ı, içinde yaşayan insanların “bu şehirde yaşıyorum ve mutluyum” diyebilecekleri bir hale getireceklerini söylüyor. Aksaray’ın tarihî önemini, stratejik konumunu ve turistik değerlerini hatırlatan Palta, bu ilin 56 yıllık ilçeliği esnasında bile civardaki birçok ilden daha çok gelişmiş olduğunu belirtiyor. Duble yollar için ilk temelin 2002’de Aksaray’da atıldığını anlatan Başkan Palta, şimdi dört bir yanlarının duble yol olduğunu, Türkiye’nin önemli merkezlerine ve limanlara ulaşımlarının kolay ve kısa olduğunu, ekonomik olarak bunun avantajını gördüklerini açıklıyor. Şehrin altyapısı tamamlanmış. 2 bin 100 civarında TOKİ konutu yapılmış. Son 5-6 yıl içinde şehircilik olarak yapılan yatırımlarla, Aksaray’ın ufkunun açıldığı söyleniyor. Katıatık düzenli depolama tesisi bitmiş. Atıksu arıtma tesisi için 23.5 milyon euroluk bir proje yapılmış, bunun yüzde 75’i AB fonlarından hibe olarak alınacak. Bu projeyle Tuz Gölü’ne dökülen akarsu kirletilmemiş olacak, Tuz Gölü de kurtarılacak... Aksaray’ın gerçek değerini bulması, hak ettiği şekilde tanınması, tarihî imajına kavuşması için çalışmalar yapılacak. Somuncu Baba Hazretleri ve ilin diğer tarihî, kültürel değerleri; tabii güzellikleri bütün insanlığa tanıtılacak. Aksaray’ın Kapadokya’daki ağırlığı, Ihlara Vadisi, Güzelyurt ve Selime bölgeleri öne çıkarılacak... Başkan Nevzat Palta, bu dönem sonuna kadar bambaşka bir Aksaray vaadinde bulunuyor; altyapı problemleri tamamen bitirilmiş, parkları ve yeşil alanlarıyla güzelleşmiş, turizmde hak ettiği yeri almış bir Aksaray... Geçmişiyle kucaklaşan, ama geleceğe açık, modern bir Aksaray 2-3 yıl sonra gerçekleşecek gibi... Fabrikalar bu şehrin can simidi Aksaray’ın; ana arterlere, büyük merkezlere yakın olduğunu, Ankara, Kayseri, Adana ve limanlara 2 saatlik mesafede bulunduğunu söyleyen Müteahhitler Birliği Başkanı Eşref Timuçin; bu özelliğin il ekonomisine çok yaradığını anlatıyor. Çok sayıda Aksaraylı yurt dışında yaşamakta, bunlar tasarruflarını genellikle gayrimenkul olarak değerlendirmekte. Bu yüzden ilde müteahhitlik gelişmiş, inşaat kalitesi yükselmiş. Buna bağlı olarak bolca bulunan alçı taşı, bazalt, kalsit, perlit gibi madenleri işleten tesisler kurulmuş, yapı kimyasalları alanında önemli adımlar atılmış. Mercedes fabrikası sayesinde Aksaray’da bu alanla ilgili önemli yan sanayi tesisi kurulduğunu söyleyen Timuçin, kamyon ve askerî araç üretildiğini, üretimin çoğunun da ihraç edildiğini belirtiyor. Mercedes-üniversite iş birliği ile bir motor fakültesi kurulacağı da söyleniyor. Sütaş’ın kurduğu süt fabrikası Aksaray’a büyük katkı yapmış. Bu fabrikada şimdilik 450 kişinin çalıştığı, yakın zamanda bu sayının bin 500 kişiye çıkacağı söylenirken, 10 bin çiftçi ailesinin bu fabrika ile çalıştığı söyleniyor. Yem fabrikası, büyük bir süt ineği çiftliği de kurduğu belirtilen bu entegre tesisin, Çorum’a kadar olan illerin sütlerini topladığı ifade ediliyor. Temelden yapılan Türkiye’nin ilk özel şeker fabrikası da Aksaray’da bulunurken; bu sayede yapılan pancar ekiminin çiftçiye önemli bir gelir kaynağı olduğu belirtiliyor. YARIN: AKSARAY’IN TARİHÎ VE KÜLTÜREL DEĞERLERİ
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT