BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > 2010’DA OTOMOTİVİ HURDA CANLANDIRIR

2010’DA OTOMOTİVİ HURDA CANLANDIRIR

İbrahim Aybar, Avrupa ülkelerinin “Eski araçları getir, yeni araçları götür” metodu ile krizde yüzde 6’lık büyüme sağladığını belirterek, “Bu sistem 2010’da Türkiye’de hayata geçirilirse iç pazar canlanır” dedi



OTO DÜNYASI EDİ­TÖR: İNAN AR­VAS inan.arvas@tg.com.tr İbrahim Aybar, Avrupa ülkelerinin “Eski araçları getir, yeni araçları götür” metodu ile krizde yüzde 6’lık büyüme sağladığını belirterek, “Bu sistem 2010’da Türkiye’de hayata geçirilirse iç pazar canlanır” dedi Otomotiv sektörünün 2009 yılını değerlendiren Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Başkanı ve Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, 2010 yılı beklentilerini gazetemize anlattı. Aybar, hurda indiriminin hayata geçirilmesiyle iç pazarın canlanacağını, sektörün büyüyeceğini söyledi. Ekonomik krizin 2009 yılında tüm sektörleri etkilediğini belirten Aybar, uluslararası konjonktüre duyarlı olan otomotiv sektörünün iç pazarın yavaşlaması ve ihracattaki düşüş sebebiyle yılın başında zor günler yaşadığını dile getirdi. Aybar, OSD’nin derlediği verilere göre, Ocak 2009’da otomotiv ana ve yan sanayinin toplam ihracatı 2008 yılının aynı ayına göre yüzde 58 oranında azalarak 1 milyar 992 milyon 636 bin 314 dolardan, 835 milyon 119 bin 628 dolara gerilediğini kaydetti. ÖTV ÇARKLARI DÖNDÜRDÜ Aybar, fabrikalardan çıkartılan işçiler ve buna bağlı artan işsizlik oranı gibi kriz etkileri karşısında hükümetin mart ayında ÖTV indirimini devreye sokmasının satışlara olumlu yansıdığını ifade ederek, “İlk ÖTV-KDV indirimi otomotiv sektöründeki durgunluğu yenmeyi başardı. Yaz döneminde ikincisi devreye giren teşvik, tüketiciler nezdinde geçen dönem kadar cazip şartlar oluşturmasa da yine de sektöre ikinci bir avantaj sağladı. Her şeyden önemlisi istihdam kaybının önüne geçildi. Sonuç olarak ÖTV indirimi boyunca sektörde yaşanan hareketlilik stokların azalmasına ve otomotiv sektöründe çarkların dönmesine sebep oldu” dedi. ALIM GÜCÜ DESTEKLENMELİ Otomotiv sektörünün, Türkiye’de en fazla katma değer üreten, en fazla ihracat geliri sağlayan ve dış ticaret fazlası verebilen bir sektör olduğunun altını çizen Aybar, “Sektör kendi dinamiklerini geliştirerek, iç pazarı canlandırmaya çalışsa da sektörün gelişmesi için bu konuda gerekli olan süreklilik, makro ekonomik politikaların desteği olmadan sağlanamaz” diye konuştu. Türkiye’de yaşayan bir kişinin yıllık ortalama gelirinin otomobil almaya yetmediğini vurgulayan Aybar, otomobillerin satılması, sektörün gelişmesi için insanların alım gücünün de desteklenmesi gerektiğini söyledi. 4 MİLYON HURDA ARAÇ VAR Avrupa’da otomotiv sektörünün birtakım destekler aldığını da hatırlatan Aybar şunları söyledi: “AB ülkeleri bu destekleri verirken, hem dünyada büyük bir problem olan küresel ısınmanın önüne geçmek, hem de dünyayı geleceğe daha temiz şekilde hazırlamak için başarılı adımlar atıyorlar. Uyguladıkları çözüm ise, ‘Eski araçları getir, yeni araçları götür’ çözümü. Eski araçlar toplanarak çevreye uyumlu şekilde ekonomiye geri kazandırılıyor, ham madde olarak çok daha az enerji ile geri dönüşümleri başarılmış oluyor. Ülkemiz de bu çözüme geçmeli.” Ülkemizde 3 milyon civarında 16 yaş üstü eski teknolojiye sahip, çok yakıt tüketen ömrünü tamamlamış motorlu taşıtların yollarda dolaştığını belirten Aybar, zirai araçlar ve inşaat araçlarıyla bu sayın 4 milyona vardığına dikkat çekti. Aybar, “AB’de başarı ile uygulanan bu yöntem hayata geçirildiğinde 2010 yılında iç pazarın canlanacağını Avrupa Birliği bize çok net göstermektedir. Almanya, İngiltere, Avusturya, İtalya ve İspanya bu konuda örnek gösterilebilir” dedi. İbrahim Aybar Eylül ayında rekor kırıldı İbrahim Aybar, ÖTV döneminde satışların yılbaşındaki tahminlerin üzerinde 150 bin adet büyüdüğünü belirterek, eylül ayının ise ÖTV indiriminin son ayı olması nedeniyle hareketli geçtiğini ifade etti. 81 bin adet satış ile rekor tüm zamanların en iyi eylül ayı olarak otomotiv tarihine geçtiğini hatırlatan Aybar şunları söyledi: “Herkesin kazandığı, hepimizin istediği ortam meydana geldi. Sanayi kazandı, tüketici kazandı çünkü daha ulaşılabilir fiyatlara otomobil sahibi oldular. Daha fazla dolaylı vergi geliri olduğu için ise kamu maliyesi de kazanmış oldu. 2009 yılı Kasım ayında 17 bin 781 adet binek otomobil satışı, 10 bin 181 adet ise hafif ticari araç satışı ile toplamda 27 bin 962 satış gerçekleştirildi. Ocak-kasım ayları binek ve hafif ticari araç toplam pazarı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3.6’lık artışla 468 bin 203 adet olarak gerçekleşmiştir.” 2009 biterken Koca bir yılı geride bırakırken dünya otomotiv sektörü birçok gelişmelere sahne oldu. Kimi firmalar el değiştirdi, kimileri yatırım kararı aldı, kimileri ise düştüğü zor durumda tutunacak bir dal aradı. 2009’da sektöre sürpriz oyuncular da eklendi. Bütün üretici firmalar hükümetlerin çeşitli destek ve teşvikleri ile ayakta tutunmaya çalışarak zararı az hasarla kapatma çabasına girdi. Kuşkusuz en büyük yarayı ABD’li otomotiv üreticisi GM aldı. İflasını isteyen firma birçok markasını elinden çıkarmak zorunda kaldı. Avrupa ise hurda teşviki ile krizde yüzde 6’lık büyüme sağladı. 2010 yılının 2009 yılından kötü geçmeyeceğini ifade eden otomotivciler kâbus gibi geçen bir yılın ardından yeni yıla umutla bakıyor. Biz de 2009’da otomotiv sektörüne damga vuran önemli olayları sizin için derledik. İşte 2009 yılının en önemli gelişmeleri. ABD’li Chrysler’i İtalyanlar kaptı 2009 yılının en önemli olaylarının başında elbette ki Fiat’ın Chrysler’i satın almasıydı. Kriz ile birlikte zorda kalan GM ile uzun süren görüşmelerin ardından Fiat, Chrysler’i satın almayı başardı. Böylece Fiat bünyesinde bulundurduğu Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Lancia gibi markalarının arasına Chrysler’i de eklemiş oldu. İlk etapta Chrysler’in yüzde 35’lik hissesini alan Fiat daha sonra anlaşma gereği payını yüzde 55’e çıkararak Chrysler’in tek söz sahibi olacak. Sabancı ToyotaSA’yı ALJ’ye devretti Türkiye Otomotiv Sektöründeki sürpriz gelişmelerin en başında Sabancı Holding’in Toyota ile olan 19 yıllık ortaklığını tamamen sona erdirmesi idi. 2001 yılında ToyotaSA’daki yüzde 25’lik hissesini Japonlara devrederek üretimden çekilmiş fakat perakende de ortaklığını sürdürüyordu. Daha sonra Sabancı Holding geçtiğimiz aylarda ToyotaSA’daki payını 85 milyon dolara ALJ Gruba sattı. Otomotivin ana vatanına Connect sattık Kuşkusuz 2009 yılının en gurur verici kaynağı krizin ortasında ABD’ye Türkiye’de üretilen Ford Connect’in ihracatı idi. Vehbi Koç tarafından 1928 yılında Ford otomobillerinin acenteliği ile sektöre giriş yapan Koç Holding Gölcük’teki fabrikasında ürettiği Ford Transit Connect’in otomotivin ana vatanı Amerika’ya ihracı ile bir ilki gerçekleştirdi. ABD’ye yılda 35 bin adet ihraç edilecek Connect’lerin ilk teslimatını düzenlenen bir tören ile Başbakan Recep Tayyip Erdoğan yapmıştı. Spyker SAAB için kolları sıvadı Geçtiğimiz günlerde gündeme bomba gibi düşen haberlerden biri de Hollandalı lüks araç üreticisi Spyker’ın GM’nin bünyesinde bulundurduğu SAAB’ı satın almak için teklif yapmasıydı. 2001 yılından bu yana kâr edemeyen SAAB’ı almak için kolları sıvayan Spyker’ın GM’den nasıl bir sonuç alacağı merak konusu. Zor durumda olan SAAB geçtiğimiz yıl 412 milyon dolar zarar etmişti. Elektrikli Fluence gurur kaynağı oldu Ülkemizde 2009 yılından oldukça söz ettiren olaylardan birisi de Bursa’daki Oyak Renault Fabrikası’nda sıfır salınımlı elektrikli Fluence’ın üretilecek olmasıydı. 110 milyon eurosu Bursa’daki fabrika olmak üzere toplam 250 milyon euro yatırım yapılarak Yeni Megane’ın yerini alan Fluence’ın ardından elektrikli versiyonun da ülkemizde üretilecek olması gurur kaynağı oldu. 2011 yılında üretimine başlanacak olan elektrikli Fluence Z.E ilk olarak İsrail ve Danimarka’ya ihraç edilecek. VW artık Porsche ile ‘en büyük’ 2009 yılında gündemden düşmeyen haberlerden biri de VW’in Porsche’yi satın alacağı söylentileri idi. Aldı alacak derken Volkswagen 2 yıl süren pazarlık sonrası Porsche’nin yüzde 49.9 hissesini 3.9 milyar euroya satın alarak 16 milyar dolarlık varlığı ile Avrupa’nın en büyük otomobil üreticisi unvanını kazandı. Japon Suzuki’ye Alman kancası Porshe’yi bünyesine katan Alman otomotiv devi Volkswagen, Japon Suzuki’nin de yüzde 20’lik hissesini satın alarak büyük bir sürpriz yaptı. Volkswagen 2.5 milyar dolara satın aldığı Suzuki’nin yüzde 20’lik hissesi ile uzun vadeli bir strateji ortaklık yapacak. Hummer’ı Çinliler aldı Krizden en çok etkilenerek iflasın eşiğine gelen 101 yıllık ABD’li otomotiv devi General Motors bünyesindeki markaların bazıları kapışıldı. Bunların en sonuncusu da Hummer odu. GM Hummer marka araçlarının üretim hakkını sürpriz bir şekilde Çinlilere sattığını açıklamıştı. Henüz 4 yaşında çimento karıştırma ve kurtarıcı araçları üreten bir Çin şirketi olan Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery’in sadece 4 bin 300 işçisi bulunuyor. İ20’nin üretim üssü Türkiye oldu Bu yıl ülkemiz için en güzel haberlerden biri de Hyundai’nin i20 modelini İzmit’te bulunan fabrikada üretim kararı alması oldu. Hyundai uzun süredir i20 modelinin nerede üretileceğinin planlarını yaparken Türkiye’nin de aday ülkelerden olduğu söyleniyordu. Türkiye’ye olan güvenin bir göstergesi olarak 75 milyon dolar yatırım yapılarak i20’nin İzmit’te üretileceği resmen açıklanırken 5 bin kişiye de iş imkânı doğmuş oldu.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 98028
    % 0.96
  • 5.7029
    % -0.53
  • 6.3956
    % -0.91
  • 7.0772
    % -1.06
  • 258.521
    % -0.48
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT