BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > The Globalist Seyr-i Âlem

The Globalist Seyr-i Âlem

Almanya hali hazırda dünyanın en büyük 4. ekonomisi. GSYİH bazında 14 bin dolarla Fransa, Kanada ve Japonya’nın ardından 18. sırada. Acaba hangi alanda Almanya birinci sırada?



1. Küresel Test Alman ekonomisi Almanya hali hazırda dünyanın en büyük 4. ekonomisi. GSYİH bazında 14 bin dolarla Fransa, Kanada ve Japonya’nın ardından 18. sırada. Acaba hangi alanda Almanya birinci sırada? A. İthalat B. Güneş Enerjisi C. Arabalar A. İthalat: YAN­LIŞ. 2003 yılında ABD’yi geride bırakmasının ardından Almanya dünyanın en büyük ithalatçısı haline geldi. Fakat küresel ekonomik kriz sırasında Çin, Almanya’nın önüne geçerek 2009 yılında ilk defa dünyanın en büyük ithalatçısı olmayı başardı. Geçtiğimiz yıl Almanya 1.187 trilyon dolarlık ithalatla 1.194 trilyon dolarlık ithalat yapan Çin’in hemen ardında yeraldı. Her iki ülkenin ithalatı da dünyadaki toplam ithalatın yaklaşık yüzde onuna tekabül ediyor. Mukayese etmek gerekirse, ABD yüzde 8.2 ile 3., Japonya ise yüzde 4.3 ile 4. konumda. B. Güneş Enerjisi: DOĞ­RU. Güneş enerjisi denince Almanya akla ilk gelen ülkelerden değil. Fakat yine de dünyanın en büyük kapasiteli güneş panellerine sahip. Dünyadaki güneş enerjisinin yarısından fazlası bu ülkede üretiliyor. Bu başarıda Alman hükümetinin çevreci teknolojileri teşvik etmesinin ve üreticilere maddi yardım yapmasının da payı var. Almanya’nın güneş enerjisi şevkini kıran şey ise dünyanın en büyük güneş paneli üreticisi ünvanını 2007 yılında Çin’e kaptırmış olması. Bugün dünyadaki güneş panellerinin üçte ikisinden fazlası Asya’da üretiliyor. C. Arabalar: YAN­LIŞ. 1930’lardan itibaren General Motors unvanını 2008 yılında Japon Toyota şirketine kaptırana kadar dünyanın en büyük araba üreticisiydi. Toyota, Detroit merkezli General Motors’u 2009 yılının Haziran ayında iflasını vermeden önce geçmişti. Toyota halen dünyanın en büyük araba üreticisi olmasına rağmen, araç geri çağırma vakaları ile Amerika ve Japonya pazarlarına aşırı güveninden negatif bir şekilde etkilenmesi bekleniyor. Almanya’nın Volkswagen’i dünyanın en büyük araba üretisi unvanını 2018 yılında Toyota’dan alabileceğine inanıyor. Japon rakibiyle karşılaştırıldığında Volkswagen, geniş ürün yelpazesi, araçlarda yakıt tasarrufuna verdiği önem ve Çin’deki güçlü varlığıyla avantaj sağlıyor. 2. İlginç Rakamlar 1- Kabaca dünya nüfusunun yüzde yedisi dünyadaki karbondioksit salınımının yüzde 50’sinden sorumlu.  (Worldwatch Institute) 2- Buna rağmen dünyanın en fakir 3 milyar insanı karbondioksit salınımının sadece yüzde 6’sından sorumlu. (Worldwatch Institute) 3- Asya’da 30 milyon dolar yatırım yapabilecek mal varlığı olan çok zengin 14.300 kişi varken Avrupa’da bu rakam 18 bin kişi. (Merrill Lynch) 4- 18 yaşın altında çocuğu olan 10 Amerikan ailesinden 4’ünde ya evin tek çalışanı kadın ya da kadın kocasıyla eşit ya da ondan daha fazla para kazanıyor. (Center for American Progress) 5- Almanya’nın bugünkü ekonomik açıdan aktif nüfusunu koruyabilmesi için her yıl 500 bin göçmen alması gerekiyor. (Birleşmiş Milletler) 6- Baoba Çince’de “sekizi koru” anlamına geliyor. Çinli yetkililer sosyal istikrarı koruyabilmek için ekonomide yıllık yüzde 8’lik büyümeyi korumanın şart olduğuna inanıyor. (Time) 7- Avrupa’daki ilk değirmen 1185 yılında İngiltere’nin Yorkshire şehrine yapılmıştı. (Rifkin: The Empathic Civilization) 8- Dave Matthews Grubu 529 milyon dolarlık bilet satışı yaparak son on yılın en büyük turunu gerçekleştirmiş oldu. (Pollstar) 9- Rusya’nın 11 saat dilimi çoğunlukla güneş saatiyle uyuşurken, Çin-Beijing saat dilimini farklı 5 zaman dilimine kabul ettirdi.  (Financial Times) 10- İngiltere’de hakaret davasının çok kolay bir şekilde açılabiliyor olması Londra’nın dava şehri olarak tanınmasına yol açtı. (New York Times) © 2010 www.theglobalist.com 3. Dudak Okuma Herman Van Rompuy konuşuyor... Herman Van Rompuy sık sık “Avrupa’nın yeni Başkanı” olarak anılıyor, fakat resmi olarak kendisi Avrupa Konseyi Başkanı. Röportajımızda ekonomik gelişmeyi canlandırmaya ve Avrupa’yı ekonomik krizden çıkarmaya yardımcı bazı tedbirlerin altını çiziyor. 1- Büyük resme baktığımızda, Avrupa’da ne değişti? “Güçler dengesi değişti ve Avrupa birkaç yıl öncekinden daha savunmacı bir durumda.” (Financial Times, Ocak 2010) 2- Avrupa’nın büyüme hedefi nedir? “Avrupa’nın büyüme hedefi Gayrisafi Yurtiçi Hasıla’nın yüzde üçü. Fakat birçok ülke için bu uzun bir yol demek.” 3- Avrupa ülkeleri neye odaklanmalı? “Yenilik, rekabeti sağlamak için anahtardır ve bu ekonomisi çoğunlukla ithalata dayalı olan ülkeler için büyük önem arz eder.” 4- Büyümeyi artırmak için başka ne yapılabilir? “Büyümeyi arttırmanın başka bir yolu da iş gücünün nitelik ve niceliğini yükseltmek, çünkü insan gücünün azalıyor olması tehlikeli bir durum.” 5- Bu nasıl sağlanabilir? “Eğitim ve ömür boyu öğrenme için yatırım yapmalıyız.” 6- Avrupa’da ekonomik gelişimin önündeki en büyük engel nedir? “Batı Avrupa’da sanayi faaliyetlerini en azından minimum bir seviyede nasıl tutarız? Almanya bunun bir istisnası, fakat benelux ülkeleri, İtalya ve İngiltere seri bir şekilde sanayi faaliyetlerini azaltıyor” 7- Sanayi neden önemli? “Sanayimizde neler olduğunu çok dikkatli gözlemlemeliyiz, kaybolan istihdam yerine insanlar -eğer buluyorlarsa- hangi işlerde çalışıyorlar.” 8- Joseph Schumpeter ve ekonomi teorileri hakkında ne düşünüyorsunuz? “Schumpeter kapitalizmin akıllıca yokedilmesinden bahsediyor, fakat yoketme ve yeniden kurma arazından ne kadar beklememiz gerektiğinden bahsetmiyor.” 9- Avrupa bu krizden çıkabilir mi? “Başarabilecek bir pozisyonda mıyız? Tabii ki öyle! Krizler, kaynaklar en iyi şekilde kullanıldığında olumlu gelişmelere gebe olabilir.” 10- Ve son olarak, Kopenhag’daki başarısızlığın ardından küresel çevreci gündem sona mı erdi? “Şirketler ve vatandaşlar uyacak kuralları beklemez ve bizzat kendileri girişimde bulunurlar. Şirketler yeni teknolojiler sunar ve vatandaşlar tüketim tarzlarını değiştirir.” E­di­tör’ün No­tu: Aksi belirtilmemişse alıntılar Van Rompuy’un 7 Ocak 2010 tarihinde CSU-Landesgruppe Wildbad Kreuth “Klausurtagung”-Almanya’da yaptığı konuşmasından yapılmıştır.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT