BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Bartın’ın umudu: Enerji turizm ve limanlar

Bartın’ın umudu: Enerji turizm ve limanlar

Ukrayna’ya en yakın ticaret merkezi olan Bartın Limanı’na yılda 700 gemi geliyor. Kömür ve demir-çelik tesislerinin büyük potansiyel oluşturduğu Bartın; yaz sezonunda 300 bin turist çekiyor



Ukrayna’ya en yakın ticaret merkezi olan Bartın Limanı’na yılda 700 gemi geliyor. Kömür ve demir-çelik tesislerinin büyük potansiyel oluşturduğu Bartın; yaz sezonunda 300 bin turist çekiyor “GARILA BAZARI” Yaz-kış demeden her salı ve cuma kurulan 200 yıllık Garıla (kadınlar) Bazarı’nda bütün satıcılar kadın. Köylerinde ürettikleri sebze-meyveleri, hayvansal ürünleri bizzat kendileri getirip bu pazarda satıyorlar. Ayrıca, şehirlilerle köylülerin de kaynaşması sağlanıyor. Batı Karadeniz’de yer alan Bartın, kendine has tabiatı ve göz kamaştırıcı güzellikleriyle keşfedilmeyi bekleyen şirin bir ilimiz. Tarihte çeşitli medeniyetlere ev sahipliği yapmış Bartın, 1084 yılında Kutalmışoğlu Süleyman Bey’in komutanlarından Emir Karatigin tarafından fethedilir, 1392 yılında Osmanlı egemenliğine alınır. Ancak bu dönemde bir Ceneviz kolonisi olan Amasra, 1460 yılında Fatih Sultan Mehmet Han tarafından alınarak, Osmanlı topraklarına katılır. 1867’de ilçe olan Bartın, 1991 yılında da il olur... “Sular Şehri” anlamına geldiği söylenen “Bartın” isminin kaynağı “Parthenios”, Bartın Irmağı’nın antik çağdaki adı. Irmağın kıyısında kurulan şehir “Partenia” olarak anılır, zamanla ‘Bartın’a dönüşür. İSTİHDAM ARTIYOR Bartın 19 yıl önce il olmuş. Çok göç vermiş. Ama 2008-2009’da nüfusu binde 16 oranında artmış, Vali İsa Küçük’ün ifadesiyle Bartın rüştünü ispatlamış, artık ayaklarının üzerinde durabiliyor. Şimdiye kadar iş bulmak ümidiyle dışarıya gidiliyordu, şimdi durum değişmiş, artık iş de bu ilde aranıyor. Vali Küçük, bunu en acil konu olarak görüyor, sorumluluklarının çok arttığını belirtiyor. Bartın’da işsizlik oranı yüzde 5 gibi düşük bir seviyede, yine de yeni iş alanları için sanayi üzerine yoğunlaşılıyor. Liman mevcut, enerji kaynakları ve demir-çelik tesisleri yakın. Bu avantajlar hatırlatılıyor, yatırımcının bu avantajları dikkate alarak geleceği ifade ediliyor. Eğitimdeki iyileşmeler Türkiye ortalamasının çok üstünde, dersliklerde 18-20 öğrenci bulunmakta. 2008’de kurulmuş üniversite de hızla gelişmekte, büyümekte. Vali İsa Küçük TURİZM GELİŞİYOR Bartın, denizi bulunan turistik bölgeler arasında Ankara’ya en yakın olanı. 3 bin yatak kapasitesi bulunan Bartın’da yaz sezonunda 300 bin turist gecelemekte. 2 nokta turizm bölgesi ilan edilecek. Bartın’ın Amasra İlçesi, turizmimizin başladığı ilk yer. 1940’lı, 50’li yıllarda Ankara’daki diplomatlar yaz tatillerini bu sahilde geçirir. Karabük Demir Çelik Tesisleri’ndeki teknik elemanlar için de burası değişmez tatil mekanı olur... Büyük turizm şirketlerinin bu alanlarda tesis kurmak için yer baktıkları söylenmekte. Amasra gibi bir marka hatırlatılarak, turizmde büyük gelişme sağlanacağı belirtiliyor. Sağlıkta aile hekimliği uygulaması başlamış, uygulamada başarılı sonuçlar alınmış, başka yerlere sevk oranı binde 2’lere düşmüş. Sanayide bazı problemler var, il topraklarının yüzde 56’sı ormanlık. Çok geniş olan dere yatakları ıslah edilerek, atıl durumda bulunan toraklar ekonomiye kazandırılacak. İHRACAT DA YAPILIYOR Orman ürünleri ve mobilya sektöründe ciddi yatırımlar bulunmakta, değişik ülkelere ihracat yapılıyor. Yeni liman ve iskele projesi bulunmakta. 20 atölyede yat üretiliyor. Baba mesleğini devam ettiren ustalar çok önemli tekneler yapıyor. Seracılık günden güne gelişiyor. 15 bin metrekarelik arazide örtü altı sebze üretimi yapılıyor. Arazi yapısı ve iklimi tarım ve hayvancılık için çok uygun. Süt üretimi de gelişiyor, 2 tesis kurulmuş. Köydes ve İl Özel İdare sayesinde köyler de artık bütün hizmetlere kavuşmuş... Temmuz-Ağustos aylarında gurbetçilerin gelmesiyle ekonomi canlanıyor, bunlar daha çok konuta yatırım yapıyorlar. 70-80 bin Bartınlının İstanbul’da, çok kişinin de yurtdışında olduğunu söyleyen Vali İsa Küçük, bunların hepsinin gönlünün Bartın için attığını, Bartın’daki her gelişmeyi yakından takip ettiklerini belirtiyor, bu Bartın sevgilerinden dolayı teşekkür ediyor. TARİHLE İÇ İÇE Bartın şehir merkezinde çeşme ve caminin de aralarında bulunduğu tarihî yapılara rastlamak mümkün... Erol Yamak Hedef 15-20 bin kişilik istihdam Yörede bulunan en büyük yatırımlardan biri HEMA Endüstri AŞ’ye ait kömür işletmesi ve termik santral. Şirketin Amasra Bölge Müdürü Erol Yamak’tan bilgileri alıyoruz. Hattat Holding bünyesinde bulunan HEMA, Amasra Bölgesindeki Rödevanslı (üretilen kömüre göre devlete bir miktar para verme) kömür alanlarının ihalesini almış. 50 kilometrelik alanda bulunan 500 milyon tonluk rezervli taş kömürü alanını işletecekler. Ortalama 400 metrelik derinlikten kömür çıkarılacak. Yıllık 3.5 milyon ton üretim için taahhütte bulunulmuş, bu miktar üretilmese bile bunun üzerinde prim ödenecek. Ama yıllık 5 milyon tonluk üretime göre plan ve projeler yapılıyor. Yıllık 20 milyon tonluk Türkiye ihtiyacının 16 milyon tonluk bölümü halen dışarıdan alınmakta. HEMA, yeraltında metan gazı da üretecek, bu sayede grizu riski azaltılacak. Amasra’da bir termik santral kurulacak. Koklaşma özelliği bulunan kömürler sanayi tesislerine gönderilirken, kalan kömür bu tesiste değerlendirilecek. Çevrecilerin endişelerini yersiz bulan Erol Yamak, son teknoloji ile çevre dostu bir tesis kurulacağını, çevrenin kirletilmeyeceğini söylüyor. Buradaki kömürlerde kükürt miktarı binde 5-6 civarında (linyitte bu oran binde 50-70’e kadar çıkıyor). Yani hava kirletilmeyecek. Kömürdeki kül oranı da yüzde 10 civarında (linyitte yüzde 40-50 olabiliyor); bu kül de çimento sanayisinde ve yeraltı boşluklarının doldurulmasında kullanılacak. Bu tesislerde 11 bin kişiye, yan işlerle birlikte 15-20 bin kişiye iş sağlanacak. Yatırım aşamasında bile en çok çimento, demir, çakıl ve akaryakıt tüketen bu tesis, Bartın ve Türkiye ekonomisine büyük katma değer sağlayacak. Ercan Aydın TİCARET ODASI MECLİS ÜYESİ: Bartınlı riske girip yatırım yapmalı Bartın’ın Ankara’ya 2-2.5 saatlik bir mesafede bulunduğunu hatırlatan Ticaret ve Sanayi Odası Meclis Üyesi Ercan Aydın, bu yakınlığın turizm ve pazar için büyük avantaj olduğunu belirtiyor. Bartın ekonomisinin canlanması için limanın bir an önce genişletilmesi, organize sanayi bölgesinin altyapısının tamamlanması ve yeni arsa üretilmesi gerektiğini anlatan Ercan Aydın, bankalarda 700 trilyonu bulunan Bartınlıların da risk almasını, yatırım yapmalarını istiyor. Türkiye Taş Kömürü İşletmesi’nin çok eleman çalıştırdığı dönemlerde insanların iş bulma problemi bulunmadığını, bu durumun insanları maaşlı çalışmaya alıştırdığını ifade eden Ercan Aydın, birikimlerin yatırıma dönüşmemesinin bir sebebinin de bu alışkanlıklar olduğunu söylüyor. Dışarıdan yatırımcı beklemenin gerçekçi olmadığına değinen Ercan Aydın, Bartınlıların, ilin kalkınması için risk almalarını, birikimlerini yatırıma dönüştürmelerini istiyor. Bartın’da konut sektörünün ekonomiyi adeta sırtladığını belirten Aydın, gurbette bulunan Bartınlıların daha çok konuta yatırım yaptıklarını açıklıyor. Gençlerin genellikle Bartın’ı terk ettikleri söylenirken, Bartın Üniversitesi’nin oluşturacağı yeni fırsatlar hatırlatılıyor. Limanın genişletilmesi ile birlikte demiryolunun da bir an önce yapılmasının önemine değiniliyor. Turizmde bir marka olan Amasra’nın değerlendirilmesi, buralara büyük turizm firmalarının getirilmesi, çok yıldızlı otel ve tesis yatırımlarının bir an önce çoğaltılması gerektiği belirtiliyor. Bartınspor Kulübü Başkalığını da yapan Ercan Aydın, 3. Lige çıkma mücadelesi veren takımın, ilin tanıtımı için çok önemli olduğunu söylüyor. Belediye Başkanı Cemal Akın BARTIN BELEDİYE BAŞKANI CEMAL AKIN: Irmak temizlenecek, tekneler çalışacak Bartın’ın il olma sürecini tamamladığını söyleyen Belediye Başkanı Cemal Akın, ormanla denizin birleştiği 56 kilometrelik sahil şeridini, üzerinde nakliye yapılabilen Bartın Irmağı’nı ve diğer güzellikleri hatırlatıyor. “Batı Karadeniz’in incisi” diye nitelediği Bartın’a gelenlerin gönüllerinin hoş olacağını söyleyen Başkan Akın, yeşilin her tonunun bu ilde bulunduğunu ifade ediyor. Yılda 700 geminin geldiği Bartın Limanı’nın işletmesi, 1966’da Bakanlar Kurulu Kararıyla belediyeye verilmiş. Ukrayna’ya en yakın olan bu limanın daha çok işlerlik kazanması sağlanacak. Şehrin ortasından geçen, tarih boyunca taşımacılıkta kullanılan ve o yöre için hayat kaynağı olan Bartın Irmağı’nın ıslah edilmesi için çalışılıyor. Kanalizasyon ıslah edilecek, yağmur suyu sistemi kurulacak; atık sularla ırmağın kirletilmemesi için 30 trilyonluk bir proje yapılmış, bu sene ihale edilecek, 2012’de de proje tamamlanmış olacak. Eskimiş şebeke sebebiyle, içme suyunun yüzde 50’si heba oluyor, şebeke yenilenecek, su kayıplarının önüne geçilecek. Bartın Barajı’nın yapılmasıyla, yöre halkının büyük korkusu olan sel tehlikesi de bitmiş olacak. Devamlı göç vermiş Bartın’ın nüfusunda, bu sene 3 bin civarında artış olmuş. Organize Sanayi Bölgesi’nde yeni arsalar üretilecek. Fabrikalar da yapılmaya başlamış. Turizme büyük önem veriliyor. Bartın ile Amasra arasında, Bartın Irmağı üzerinde teknelerle seyahat yapılacak, il merkezi denizle birleştirilmiş olacak. Irmağın kıyısında kamelyalar, gezi alanları, büfeler bulunacak, ışıklandırma yapılacak. Nehir iskelesi eski haline getirilip işletilecek. Pazar yerleri düzenlenecek. Üniversitenin gelişmesi hızlandırılacak. Başkan Cemal Akın, dönem sonu için, “temizlenmiş, içinde balıkların yüzdüğü, üzerinde teknelerle gezinti yapılan, etrafı düzenlenmiş eşsiz güzellikteki ırmağıyla Bartın, bir üniversite ve turizm şehri olacak” müjdesini veriyor. YARIN: BARTIN’IN TARİHÎ VE KÜLTÜREL DEĞERLERİ
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT