BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > DİKKAT! Çarpışıyorsunuz!

DİKKAT! Çarpışıyorsunuz!

İki uçak 100-200 metre yakın mesafede geçiş yapabiliyor. Bu durumda hava trafik kontrolörü devreye girip, yeni vektörler vererek uçakların çarpışmasını engelliyor.



HAVA TRAFİĞİNE NEŞTER Hazırlayan: Cemil YILDIZ -2- YA ONLAR OLMASA... İki uçak 100-200 metre yakın mesafede geçiş yapabiliyor. Bu durumda hava trafik kontrolörü devreye girip, yeni vektörler vererek uçakların çarpışmasını engelliyor. GÜNDE 5 BİN UÇAĞA HİZMET Bazı günler İstanbul semalarında 5 binden fazla uçağa hava trafik kontrol hizmeti veriliyor. Bunların 900’den fazlası Atatürk Havalimanı’na inmek için sıraya girerken, büyük tehlikelerin eşiğinden dönülüyor. Her kontrolör 2 saatte ortalama 70 uçağa yönlendirme hizmeti veriyor. Çeşitli milletlerden pilotlarla konuşuyor. İki saatten fazla ekrana bakarak gözleri yorulan trafik kontrolörleri, İngilizce teknik terimler kullanan pilotlarla anlık kritik görüşmeler yapıyor. Bu yorgunluk, hava trafik kontrolörlerini telafisi imkansız hatalara sürükleyebiliyor. Yol kontrol ünitesinde çalışan hava trafik kontrolörleri, uçakları “son yaklaşma” tabir edilen mesafede, inişe 20 dakika kala devralıyor. Her uçağın pilotuna o anda havalimanı üzerindeki uçak trafiği ve muhtemel riskler konusunda ayrıntılı bilgi veriliyor. Bazen yüksek irtifada veya inişte “air miss” (hava öpücüğü) denilen yakın geçişler yaşanıyor. Örneğin iki uçak 100-200 metre yakın mesafede geçiş yapabiliyor. Bu durumda hava trafik kontrolörü devreye girip, yeni vektörler vererek uçakların çarpışmasını önlüyor. Bunun yanı sıra, uçaklarda bu tür yakın geçişleri ikaz ederek ayıran tkas uyarı sistemi bulunuyor. Kontrolör tkas sistemi bulunmayan iki uçağı ayıramadığı zaman çarpışma kaçınılmaz hale geliyor. Uçak alev topuna döndü Meydan kontrol ünitesinde çalışanlar zaman zaman, korkunç olaylara da tanık oluyor. 10 Ekim 2007’de Kahire-Varşova seferini yapan Mısır Hava Yolları uçağı iniş sistemlerinin kilitlenmesi üzerine Atatürk Havalimanı’na zorunlu iniş yapıyor, ve bir anda alev topuna dönüyor. Olup bitenleri dün gibi hatırlayan 17 yıllık hava trafik kontrolörü Hilmi Ayaz, bu ürpertici olayı “Gece yarısına yakın saatlerdi ve her şey normal giderken İstanbul Boğazı üzerinde seyreden uçağın pilotu arıza sinyali verdi. Pilot zorunlu iniş talebinde bulundu. Bunun üzerine meydandaki itfaiyeyi ve bütün ekipleri alarma geçirdik. Piste köpük sıkıldı. Uçağın seyrü sefer cihazları ve iniş takımları kilitlenmişti. Çok tehlikeli bir iniş oldu, uçak piste gövde üstüne indi. Bu sırada sürtünmenin şiddetiyle yangın çıktı ve uçak alev topuna döndü. Ekiplerimiz yangını kısa sürede söndürdü ve yolcuları tahliye ettik. Bu başarımız sebebiyle Havalimanı Mülki İdare Amirliği bize takdir belgesi sundu” sözleriyle anlatıyor. 200 MİLYON DOLARLIK PROJE Hava trafik sistemini tek merkezden yönetme esasına dayanan SMART projesi için sözkonusu limanlardaki uçuş kontrol kuleleri de yıkılarak yerlerine yenileri inşa ediliyor. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, SMART projesi için büyük bir bütçe ayırdıklarını belirterek, “200 milyon dolar yatırım yaparak, seyrüsefer cihazlarını tamamen yeniliyoruz. Sistemin ara yenilemeleri ve modernisazyon çalışmaları tamamlandı. Türkiye’de binlerce uçağın iniş kalkışı gece gündüz ekrandan takip ediliyor. Bu sistem yolcularımızın emniyetli uçuşunu sağlıyor. SMART kulelerde, hava trafik kontrol merkezlerinde çalışan personelin işini de kolaylaştıracak. İnsanların güvenliği için gereken her türlü fedakarlığı yapacağız. Birçok ülkede bu sistemler yok” diyor. 30 milyonun canı ONLARA EMANET Atatürk Havalimanı’ndan bir yıl içinde geçen yaklaşık 30 milyon yolcunun can güvenliği hava trafik kontrolörlerinin iki dudağı arasında. Bu yüzden gerçekten zor zanaat olan hava trafik kontrolörlüğü; çok büyük dikkat, sabır ve yoğun strese dayanıklı olmayı gerektiriyor. İyi bir hava trafik kontrolörü 5 yılda yetişiyor. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Hava Trafik Kontrolörlüğü Bölümü’nden her yıl 20 mezun geliyor. DHMİ Genel Müdürlüğü de açığı kapatmak için kendi bünyesinde verdiği eğitimle, her yıl 100 hava trafik kontrolörü yetiştiriyor. Buna rağmen hava trafik kontrolörü açığı devam ediyor. YARIN: EYVAH PİST KAPANDI!
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 93682
    % 0.42
  • 5.3997
    % -1.35
  • 6.1028
    % -1.44
  • 6.8968
    % -2.95
  • 210.513
    % -1.09
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT