BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > EYVAH! PİST KAPANDI!..

EYVAH! PİST KAPANDI!..

Atatürk Havalimanı 06-24 pisti, uzatma çalışmaları başlayınca hava trafiğine tamamen kapatıldı. Temmuzda yeniden devreye girecek olan pistin uzunluğu, 2 bin 300 metreden 2 bin 550 metreye çıkarılacak



HAVA TRAFİĞİNE NEŞTER -3- Hazırlayan: Cemil YILDIZ Atatürk Havalimanı 06-24 pisti, uzatma çalışmaları başlayınca hava trafiğine tamamen kapatıldı. Temmuzda yeniden devreye girecek olan pistin uzunluğu, 2 bin 300 metreden 2 bin 550 metreye çıkarılacak Birdal, SMART projesi ve pist uzatma çalışmalarının tüm hızıyla sürdüğünü belirtti. Havacılık otoriteleri, son yıllarda ülkemizde meydana gelen havacılık hamlesine paralel olarak, yıllık ortalama yüzde 10 trafik artışı yaşandığına dikkat çekiyor. SMART Projesi’nin mimarlarından DHMİ Genel Müdürü Orhan Birdal, “Hava trafiğinde son günlerde yaşanan sıkıntıların farkındayız. Örneğin İstanbul Atatürk Havalimanı’na Avrupa’dan gelen uçaklar, trafiğin pik saatlerinde havada 30 ila 45 dakika arasında tur atmak zorunda kalıyor. Ama her nimetin bir külfeti var. Bu sıkıntıların tamamen aşılması için, bir taraftan SMART projesini yürütüyoruz, bir taraftan da Havalimanı-Yeşilköy bağlantı yolunu öteleyerek 06-24 pistini uzatıyoruz. Ayrıca büyük uçakların inebilmesi için pistte hem bakım hem kalınlaştırma çalışmaları yapıyoruz. Bu yüzden 06-24 pisti Temmuz ayına kadar kapalı kalacak” diyor. SMART çerçevesinde kurulan yeni sistemlerin her adımda sürekli teste tabi tutulduğuna vurgu yapan Birdal, “Bu sistemler milim hatayı kabul etmiyor. Sıfır hata seviyesine gelene kadar testler sürecek. Şu anda Atatürk Havalimanı’nda kısmen devrede olan sistemlerin diğer limanlarda da devreye girmesi için gece gündüz çalışıyoruz. Bu bir geçiş sürecidir ama sistem 2011 yılında tamamen devreye girecek. O zaman uçak yolcularının yaşadıkları rötarlar minimuma inecek” diye konuşuyor. ŞANTİYE KURULDU Atatürk Havalimanı’nda 57 yıl aradan sonra ilk defa şantiye kurulduğunu anlatan Birdal, “Mevcut pistin uzunluğu 2 bin 300 metreydi. Piste 250 metre ilave ederek uzunluğu 2 bin 550 metreye çıkarıyoruz. Pistin genişliği ise 60 metre olacak. Ayrıca pistin ortasında 7 metrelik bölümde çukur oluşmuştu. Uçaklar bu yüzden kayarak pistten çıkıyordu. Bu 7 metrelik bölümü 7 metre derinlikte kazarak yeniden dolduruyoruz. 1 Temmuz’da pisti yeniden hava trafiğine açacağız” diyor. Pistin uzatılmasının yanı sıra yeni taksi yolları da yapacaklarını belirten Birdal, “Hemen yanımızda gördüğünüz askeri meydanın bir kısmının sivil meydana katılması için Ulaştırma Bakanlığımız ile Hava Kuvvetleri Komutanlığımız teknik çalışmaları sürdürüyor. Çok yakın zamanda askeri meydanın bir kısmını Atatürk Havalimanı’na ekleyeceğiz. O zaman park alanı sıkıntımız da tamamen sona erecek. Ayrıca apronda fuzuli yer kaplayan hurda uçakların kaldırılması için mahkeme safhası bitmek üzere. Onları da parçalayıp sahiplerine teslim ettiğimiz zaman, yeni park alanları açacağız” şeklinde konuşuyor. KÜLFETİ 20 MİLYON DOLAR Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği’nin (TÖSHİD) yaptığı bir araştırmaya göre, SMART projesi havayolu şirketlerini mağdur ediyor. Projenin hayata geçirilmesi sırasında yaşanan aksaklıklar yüzünden havayolu şirketlerinin 20 milyon dolarlık yakıt zararına uğradığı belirtiliyor. Havada atılan turların yakıt maliyetlerini artırdığına dikkat çeken bir yetkili durumu şöyle özetliyor: “Atatürk Havalimanı’nda yaşadığımız rötarlar domino etkisi yapıyor. Daha sonra gerçekleştireceğimiz diğer seferler otomatikman gecikiyor. Gecikmelerden dolayı yaşanan zaman kaybı yüzünden kabin ekipleri ve yolcular karşı karşıya geliyor. Bir de olayın diğer bir boyutu var. Uçağımız rötarlardan dolayı uçuş sırasını kaçırıyor. Atatürk Havalimanı’nda saatte 40 olan hava trafiği 20 uçağa kadar indi. Seferlerimize normal olarak devam edemediğimiz için gecikmeler bundan sonra da sürecek.” SMART tamamen devreye girene kadar eski sistemlerin yeni sistemlerle eş zamanlı hizmet vereceğini dile getiren Birdal, tedbiri elden bırakmadıklarını şu sözlerle dile getiriyor: “Kule personelimiz büyük bir özveri ile çalışarak herhangi bir aksaklığın ve uçuş emniyet riskinin yaşanmasını önlüyor. Geçiş sürecinin yıl sonuna kadar tamamlanmasını hedefliyoruz. Genel Müdürlüğümüze bağlı hava trafik kontrol üniteleri, sadece yolcu uçaklarına değil, her türlü eğitim, sportif havacılık ve askeri uçuşlara da hizmet veriyor. Hava sahamızda, liman ve meydanlarımızdaki çok yoğun uçuş talebinin, yeni sistemlere geçiş sürecinde düzenlenmesi amacıyla Eurol Control CFMU (Merkezi Akış Yönetim Ünitesi) ile koordineli olarak çalışıyoruz. Hava trafiğindeki yoğunluk, önceden tüm hava yolu şirketlerine bildiriliyor. Alınan tedbirlere rağmen, kapasiteler aşıldığı zaman gecikmeler yaşanacağı konusunda gerekli uyarılar yapılıyor”. SMART, NEYE YARAYACAK? Proje ile ülke hava sahasının sıkışan kapa-sitesi artırılarak uçuş güvenliği büyük ölçüde sağlanacak. 2011 yılı içinde tamamlanacak olan projeyle, hem ülke hava sahasının sıkışan kapasitesinin artırılması, hem de hava trafik kontrol sistemlerinin modernizasyonu hedefleniyor. SMART ile ülke hava sahasının tamamının tek bir hava trafik kontrol merkezinden kontrol edilmesi amaçlanıyor. Projenin merkezi olarak seçilen Ankara Esenboğa Havalimanı’nda radarların montajı tamamlandı. Burada ve projenin diğer ayaklarını oluşturan; İstanbul Atatürk Havalimanı, İzmir Adnan Menderes, Antalya ve Dalaman havalimanlarında test çalışmaları devam ediyor. Atatürk Havalimanı’nda hem eski yeşil ekranlı radar sistemi, hem de LCD ekranlı yeni SMART üniteleri birlikte kullanılıyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 91445
    % -1.5
  • 5.4513
    % -0.73
  • 6.1428
    % -1.25
  • 7.0355
    % -0.45
  • 211.13
    % -0.42
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT