BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Kemikler ve egzersiz-2

Kemikler ve egzersiz-2

Kemik canlı bir dokudur, sürekli yapım ve yıkım ardarda devam eder. Egzersizler de iskeletimizdeki kemikleri farklı biçimde etkiler.



Kemik canlı bir dokudur, sürekli yapım ve yıkım ardarda devam eder. Egzersizler de iskeletimizdeki kemikleri farklı biçimde etkiler. Kemikler, bir stres karşısında yapısında değişiklikler oluşturarak kendini yeni duruma göre ayarlar. Eğer kemiklere direkt yük binerse yani yoğun egzersizle stres altında kalırlarsa mineral yoğunlukları artar. Düzenli egzersizle kemik daha yoğun ve güçlü olur. Fakat aşırı yoğun egzersizlerin kemikleri olumsuz biçimde etkilemeleri de söz konusudur. Özellikle kadın sporcularda aşırı egzersiz hormonal durumlarını bozarak kemik yoğunluklarını azaltır. Yani kemikler için çok yararlı olan egzersiz aşırı yapıldığında zarar verici olur. Egzersizin kemik yoğunluğunu azaltması İskeletin tümüne veya bir bölümüne tekrarlayıcı stres uygulanırsa yani yeterli şiddette egzersiz yapılırsa kemikte yoğunluk artışı olacaktır. Kas gücünü arttırma antrenmanları da kemik yoğunluğunu arttırır. Yaşlılarda, hatta seksen yaşın üzerindeki çok yaşlı insanlarda bile egzersiz kemik için faydalı olur. Ayrıca egzersiz yaşlılarda kas tonusunu ve dengeyi arttırarak düşme riskini dolayısı ile kırılma riskini azaltır. Bu nedenle egzersiz menopoz sonrası kemik erimesinin tedavisinde verilmektedir. Her ne kadar egzersiz hormon replasman tedavisi kadar etkili değilse de her tedavi protokolünde mutlaka uygulanmalıdır. Bütün iyi özelliklerine rağmen yoğun antrenmanın zararlı etkileri de olacağı unutulmamalıdır. Yoğun egzersiz kadınlarda yumurtalık çalışmasını etkileyerek kadınlık hormonlarının salınımını azaltır. Bundan sonra adetler düzensizleşir, hatta durabilir. Bu duruma “atletik amenore” denilir. Eskiden bayan sporcular bu düzensizliğe neden olacak kadar yoğun spor yapmazlardı. Kadınlar arasında olimpiyatlar ve dayanıklılık gerektiren sporlar arttıkça bu rahatsızlık daha sık görülmeye başlamıştır. Çok yoğun antremanlar, sıkı diyetlerle kalori kısıtlamaları vücut içeriğinde değişmelere neden olmaktadır. Özellikle vücut yağında azalma ile bu düzensizlikler ilişkilidir. Ayrıca yarışmaların getirdiği psikolojik stres de durumu kötüleştirmektedir. Her spor dalında atletik amenore görülme sıklığı farklı farklıdır. Profesyonel balerinlerin, bisiklet yarışçılarının, koşucuların ve kürekçilerin yarışında atletik amenore vardır. Yeterli hormonu olmayan sporcularda kemik yoğunluğunda azalma görülür. Kısa süreli kayıplar tedavi ile telafi edilebilir. Ancak çok uzamış durumlarda ( 2-3 yıl) kemik kaybı belirginleşir ve kırık riski artar. Adet görmeyen bayan sporcularda kırık riski görenlere göre çok daha yüksektir. Sporcularda bu durumun tedavisi güçtür. Antrenmanlar azaltıldığında tekrar adetler başlıyor, antrenman arttırıldığında kesiliyorsa tek neden egzersizler olabilir. Adet görmeyen bir bayan sporcu tıbbi olarak mutlaka değerlendirilmelidir. Sonuç olarak egzersiz kemik erimesi denilen osteoporozun önlenmesinde ve tedavisinde önemli bir yöntemdir. Sporcuların kemik yoğunluğu ise genel olarak daha yüksektir. Fakat bu duruma ters olarak çok yoğun antrenmanlar düşük hormon seviyelerine neden olarak kemik yoğunluğunda azalmaları neden olur. Birçok sporcuda antrenman yoğunluğunu azaltarak bu durumu düzeltebilir. Ancak birçok sporcu antrenmanları azaltmada isteksiz olmaktadır. Bu durumda eksik olan hormonların ilaç olarak verilmesi gerekir. Erkek sporcularda ise yoğun antremanların kan testesteron seviyelerinde düşmeye neden olduğunu gösteren çalışmalar vardır. Fakat bu durumun erkek sporcularda artmış osteoporoz riski olup olmadığı henüz bilinmemektedir.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 99504
    % -0.33
  • 5.6395
    % -1.83
  • 6.3845
    % -1.52
  • 7.474
    % -1.46
  • 239.536
    % -1.56
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT