BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Tofaş’ın sanal odasından 10 milyar euro çıkacak

Tofaş’ın sanal odasından 10 milyar euro çıkacak

Tofaş 2006-2009 döneminde 450 kişinin çalıştığı Ar-Ge için 1 milyar liralık yatırım yaptı. İcra Kurulu Başkanı Pandır “Bu 1 milyar lira bize iç satış ve ihracatta 10 milyar euro ciro sağlayacak” dedi



> Adil KÜÇÜK - BURSA Türkiye’nin yüzakı şirketlerinden Tofaş’ın CEO’su Ali Pandır’ın davetlisi olarak geçen hafta gittiğimiz Bursa’da Türk şirketlerinin teknolojide hangi aşamalara ulaştığını bir kere daha gördük. 450 kişinin çalıştığı Ar-Ge Merkezini Pandır ile birlikte gezdik. Tofaş’ın başta Yeni Doblo olmak üzere birçok aracı geliştirdiği Ar-Ge merkezi Türkiye’de birçok ilke de ev sahipliği yapıyor. Bunlardan biri sanal oda, diğeri de bir aracın 10 yılı boyunca karşılaşacağı şartlara göre test edilebileceği yol simülatörü. Önce sanal odadaki ekrana yansıyacak görüntüleri üç boyutlu izlememizi sağlayacak gözlükleri taktık. Ardından Tofaş Ar- Ge Direktörü Kemal Yazıcı, ‘sanal oda’da bize tüm fikri ve sinai mülkiyet hakları Tofaş‘a ait olan yeni Doblo’nun nasıl geliştirildiğinin öyküsünü anlattı. Yeni Doblo’nun gövdesini 60, içini de 50 mühendis tasarlamış. Ekranda sanki çizim değil üretilmiş bir araç vardı. Yazıcı, üç boyutlu sanal ortamın araç tasarlanması sırasında işlerini önemli ölçüde kolaylaştırdığını aktarırken ‘Yeni Doblo’yu geliştirirken, Fiat’ın İtalya’daki Ar-Ge Merkezi’nin üç boyutlu odasını kullanmıştık. Artık bu imkân bizde de var” diyor. Tofaş 2006-2009 döneminde Ar-Ge’ye 1 milyar liraya yakın harcama yapmış. Sadece araç konsepti, stil, gövde, iç tasarım, süspansiyon, motor, emisyon, titreşim ve akustik alanlarında tasarım ve testlerin yapıldığı laboratuvar için 30 milyon euro yatırım yapılmış. Tofaş CEO’su Ali Pandır’ın, Ar-Ge’de bazı desteklerden yararlanmak için projelerini onaylatmak zorunda oldukları TÜBİTAK’ın kendilerine yönelttiği, ‘Peki Ar-Ge harcamaları ihracatınızı ne kadar artırdı’ sorusuna verdiği cevap şirketin bu alanda gerçekten, ‘Bir koyup 20 aldığını’ gösteriyor. Pandır, bunu “Ar-Ge’ye yatırdığımız 1 milyar lira bize hem iç satışlar, hem de ihracat olarak 10 milyar euro (20 milyar lira) ciro getirecek” sözleriyle dile getiriyor. ‘2009’Da uçakla parça getİrdİk’ Tofaş’ın üretiminin tamamının Türkiye’de olmasının önemine dikkat çeken Pandır, 2009’da ÖTV indirimi yapıldığında Brezilya’dan epey charter uçak kaldırdık. Çünkü silecek kolları Brezilya’da üretiliyordu” diye konuştu.  Elektrikli Doblo bir yıl istiyor Tofaş Türk Otomobil Fabrikaları’nda geliştirme çalışmaları sürdürülen elektrikli Doblo’yu da gördük. Bu bizim için de gerçek bir sürpriz oldu. Pandır’a göre elektrikli araç 1870’den bu yana endüstrideki en büyük devrim. Elektrikli araç hem otomotiv sektöründe, hem de yan sanayiinde devrim niteliğindedir. Tofaş da Bursa’daki fabrikasında bir yıldır elektrikli Doblo üzerinde çalışıyor. Tofaş CEO’su Pandır, ‘çalışmalar bir yıl daha sürer’ demekle birlikte kesin bir tarih vermiyor ve elektrikli araç konusunun kısa sürede gündeme oturacak gibi görünmediğini ifade ediyor. Bunun kanıtı olarak da geçen yıl Avrupa’da yalnızca 2 bin elektrikli araç satılmasını gösteriyor. 8 saatlik şarjla 150 kilometre gidiyor Tofaş’ın elektrikli Doblo’sunun maksimum menzili 150 kilometre. 250 kilo ağırlığındaki aküsü sekiz saatte şarj ediliyor. Ancak menzil, sürate göre de değişiyor. Aracın maksimum hızını 110 kilometreyle sınırladıklarını belirten Ali Pandır, “Şu anda biz araçta motorun elektrikfikasyonunu gerçekleştiriyoruz. Elektrik sistemini düzenliyoruz, elektriğin devreye girmesiyle o kadar çok şey değişiyor ki” diye konuşuyor. Pandır, halen prototip elektrikli araçlarda kullanılan aküler arasında fiyatı 90 bin dolara kadar ulaşanların olduğunu ifade ederek ‘İş seri üretime döndüğü zaman rakam 10-20 bin dolara düşer. Ancak bir de şarj süresini kısaltacak hızlı şarj üniteleri yanı da var işin. Kimse aracını şarj etmek için sekiz saat beklemez. Doblo Türkiye’de geliştirilen ilk elektrikli araç olacak” diyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 95421
    % 0.25
  • 5.7665
    % -0.71
  • 6.564
    % -0.79
  • 7.3376
    % -0.87
  • 264.747
    % -0.13
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT