BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > EĞİTİMDE kaynaştırma AŞISI TUTTU

EĞİTİMDE kaynaştırma AŞISI TUTTU

Özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların, engelli olmayan akranlarıyla eğitim görmesi esasına dayanan kaynaştırma eğitiminde aşı tuttu. Sınıflarla kaynaşan engelli öğrenci sayısı bir yılda yüzde yüz artarak 71 bin 142’ye yükseldi



ENGELSİZSAYFA ARAMIZDAKİ ENGELLERİ KALDIRIYORUZ... HAZIRLAYAN: Fatih SELEK fatih.selek@tg.com.tr TESYEV İŞBİRLİĞİYLE www.tesyev.org info@tesyev.org YÜZDE YÜZ ARTTI Özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların, engelli olmayan akranlarıyla eğitim görmesi esasına dayanan kaynaştırma eğitiminde aşı tuttu. Sınıflarla kaynaşan engelli öğrenci sayısı bir yılda yüzde yüz artarak 71 bin 142’ye yükseldi Milli Eğitim Bakanlığı’nın engeli sebebiyle okula gidemeyen ya da özel okul kapılarına sıra bekleyen çocukları eğitim hayatına kazandırmak için hız verdiği kaynaştırma eğitiminde büyük bir mesafe alındı. Özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilerin, özel yetişmiş eleman desteğinde, engeli olmayan akranlarıyla aynı sınıfta ya da özel sınıflarda bütünleştirmesini amaçlayan kaynaştırma eğitiminde aşı tuttu. Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürü Ruhi Kılıç’ın verdiği bilgilere göre, Türkiye genelinde 2009 yılında 35 bin olan ilköğretim düzeyindeki kaynaştırma eğitimi alan öğrenci sayısı, yüzde 100 artışla 71 bin 142’ye ulaştı. ENGELLİ OLMAYANA DA FAYDALI Kaynaştırma eğitimi, engellilerin kendilerini insanlardan soyutlamadan hayata tutunmaları ve engelli olmayan insanlarla iç içe olmaları için önemli. Bu tür öğrenciler, akranlarıyla birlikte okullarda faaliyetlere katılarak sosyalleşiyor. Öğrenme zorluğu çekenlere de gerektiğinde özel sınıflarda ders veriliyor. Ama buna rağmen bazı veliler, “Acaba böyle bir çocuk, aynı sınıfta benim çocuğumun başarısı geriler mi?” şeklinde şikayette bulunuyor. Ruhi Kılıç, “kaynaştırma eğitimi alan çocuğun, diğer çocuklara zarar verebileceği” şeklindeki endişelerin gereksiz olduğunu söylüyor. Hatta engelli bir arkadaşı olan çocuğun gelişmişlik düzeyinin diğer öğrencilere göre çok daha ileri olduğunu vurguluyor. Kılıç, ailelerin kaynaştırma eğitimine tabi tutulacak çocukların özelliklerini saklamamalarını ve öğretmenlerine bildirmelerini istiyor. “Çünkü” diyor, “Öğretmen, çocuğu engeline göre sınıfta nereye oturtacağını biliyor. Diğer çocukları hazırlıyor.” Çocuğunun kaynaştırma eğitimi almasını isteyen veli, Rehberlik Araştırma Merkezi’ne başvuruyor. Bu merkezler, öğrenciyi okula yerleştiriyor. İŞTE RAKAMLAR * Kaynaştırma eğitimi konusunda ilköğretim okulundaki 400 bin öğretmen ve yönetici eğitildi. * Ortaöğretim kapsamında 5 bin 62 öğrenci kaynaştırma eğitim uygulamalarından yararlanıyor. Böylece toplamda 76 bin 201 öğrenci kaynaştırma eğitimi alıyor. * Kaynaştırma eğitimi alan öğrencilerin 48 bin 526’sının “hafif düzeyde zihinsel yeterlilik”, 10 bin 417’sinin “bedensel yetersizlik”, 4 bin 870’inin “az işitme”, 4 bin 145’inin “özel öğrenme güçlüğü”, 3 bin 893’ünün “dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu”, ‘’2 bin 33’ünün “dil ve konuşma güçlüğü”, bin 387’sinin “otizm” ve 930’unun ise “az görme” engeli bulunuyor. * Geçtiğimiz yıl 32 ilde okul öncesi dönemde kaynaştırma eğitiminin yaygınlaştırılması için başlatılan “Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitiminin Yaygınlaştırılması Projesi” çerçevesinde 847 özel eğitime ihtiyacı olan çocuk kaynaştırma eğitimine katıldı. * 2009-2010 yılında 32 bin 671 özel eğitime muhtaç öğrenci, okul ve kurumlara ücretsiz olarak taşındı, bunun maliyeti ise yaklaşık 51 milyon TL oldu. Dokunduğum renk İstanbul Modern Sanat Müzesi, İstanbul Modern Eğitim Dostları’nın katkılarıyla görme engelli çocuklara yönelik “Dokunduğum Renk” başlıklı bir eğitim programı düzenledi. Mart ayında başlayan, 11 Temmuz 2010’da sona erecek olan ve sergi salonlarında gerçekleştirilen eğitim programı, 9 drama çalışmasını, 13 atölye uygulamasını ve bir sesli tasvir ile film gösterimini içeriyor. Etkinliğe 6-13 yaş grubu çocuklar katılıyor. Program, görme engelli 173 çocuk ve 40 genç için düzenleniyor. Etkinlik, 5 Eylülde, 10.30 -12.00 saatleri arasında yine görme engelli çocuklar için yapılacak. Görme engelli öğrenci okulunu dava etti kazandı Ege Üniversitesi Fizik öğrencisi Mahmut Yiğit Çakın, sınavlarda kendisine yardımcı ekipman sağlanmadığı için dava açıp yürütmeyi durdurdu * Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Fizik Bölümü öğrencisi görme engelli Mahmut Yiğit Çakın, sınavlarda kendisine okutman sağlanmadığı ve gerekli şartların oluşturulmadığı gerekçesiyle okuluna dava açtı. Davayla ilgili İzmir 2. İdare Mahkemesi, yürütmeyi durdurma kararı verdi. Yürütmeyi durdurma kararı, bu kapsamda bir davadan ilk kez çıktı. 10 yaşından bu yana yüzde 15 görebilen ve görme engeline rağmen İzmir Amerikan Koleji’ni iyi derecede bitiren Çakın, ardından hayali olan Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Fizik Bölümü’nü kazandı. Birinci sınıfta, okul yönetiminden sınavları için yardımcı ekipman ve asistan desteği talep eden Çakın, herhangi bir netice alamadı. Bu yüzden ilk dönem derslerini veremedi. Bunun üzerine İzmir İdare Mahkemesi’ne başvuran engelli öğrenci, 100 bin liralık tazminat davası açtı. Mahkeme, öğrencinin şikayetlerini haklı bularak yürütmeyi durdurma kararı verdi. Türkiye’de ilk defa bu kapsamdaki bir davadan bir üniversite için yürütmeyi durdurma kararı çıktı. Karar kesinleştiği takdirde benzer problemleri yaşayan tüm engelli üniversite öğrencileri için örnek teşkil edecek. Ramazan Uçar, denize ulaşamadan dönmek zorunda kaldı. Plajda dalgaya geldiler * Antalya’nın dünyaca ünlü Konyaaltı Plajında bu yıl ilk defa engellilerin denize girebilmesi için dökülen beton rampa, dalgalar yüzünden bozuldu. Rampanın denize ulaşan bölümü kullanılamaz hale gelirken, rampanın iki yanında korkuluk olmaması da engellileri zor durumda bırakıyor. Bunlardan biri olan engelli Ramazan Uçar, “Denize ulaşamadan geri döndüm. Plaja iki tane portatif tuvalet kabini yerleştirilmiş ama soyunma kabinleri unutulmuş” dedi. Sağır ve dilsiz MİLLİ DALGIÇ destek bekliyor * Yalçın Uras, dünyada sağır ve dilsiz tek dalgıç. Su altı dünyasında “Camoka” unvanıyla tanınan 70 yaşındaki Uras; 3 sene önce vefat eden ünlü sualtı belgeselcisi Haluk Cecan’la Büyük Okyanus’a dalışlar yapmış. 45 yıl beraber çalıştığı Cecan ile Mısır, Kızıldeniz, Maldiv Adaları, Güney Afrika. İspanya gibi birçok ülkede su altı belgeselleri çeken milli dalgıç Uras, “Devletten malul maaşı alıyorum. 400 TL maaşla geçinemiyorum. Devlet bana sahip çıksın” dedi. Cüneyt Bitikçioğlu İSTANBUL Engelli çalışmaya korkuyor Engellilerimiz istihdamlarının güvence altında olmaması ve ‘sakatlık maaşımı da kaybederim’ korkusuyla projeden yeterince faydalanamıyor. İş garantisi olmayan engelliler, kısa bir süre çalıştıktan sonra işten çıkarılınca mağduriyet yaşıyor. Bu sıkıntıdan dolayı işe giremiyorlar, korkuyorlar.” TSD Gaziantep Şube Başkanı Hulusi Kalender Kayıtlı işsiz engellinin beşte birinin okuması yok * İŞKUR, kendisine kayıtlı iş arayan 101 bin 389 engellinin 18 bin 361’inin okuma yazma bilmediğini tespit etti. Bunun üzerine, söz konusu engellilere mektup göndererek, MEB tarafından Ankara ve Kahramanmaraş’ta açılan ücretsiz kurslara katılmalarını tavsiye etti. MEB tarafından okuma yazma bilmeyen görme, işitme ve ortopedik engellilerin okuma yazma öğrenmelerini sağlamak amacıyla gerçekleştirilen kurslar, 28 Ağustos’a kadar devam edecek. Kurslar, görme engelliler için Ankara Mithat Enç Görme Engelliler Okulu ve Kahramanmaraş Ertuğrul Gazi Görme Engelliler İlköğretim Okulunda, işitme engelliler için Ankara Yılmaz Balaban İşitme Engelliler Okulu ve Kahramanmaraş Gaziler İşitme Engelliler İlköğretim Okulunda, ortopedik engelliler için de Ankara Doğan Çağlar Ortopedik Engelliler İlköğretim Okulunda düzenlenecek. Kurslara katılan engellilerin her türlü ihtiyacı Milli Eğitim Bakanlığı tarafından karşılanacak. UZMAN GÖRÜŞÜ Çocuklara tuvalet eğitimi nasıl verilir? * Zeytinburnu Otistik Çocuklar Eğitim Merkezi’nin yayınladığı “Ekolali” dergisi ikinci sayısıyla okurlarının karşısına çıktı. Dergide özel eğitime ihtiyaç duyan çocuklar için faydalı bilgiler yer alıyor. Onlardan birini sizlerle paylaşıyoruz: “Pek çok çocuk tuvalet eğitiminde problem yaşar. Peki bu beceri eğitimine başlamadan önce ne yapmalı? * Önce, çocuğun tuvalete çıkma isteğini basit bir listeye kaydederek, en az bir hafta boyunca gözlem yapın. Günün hangi saatlerinde tuvalet ihtiyacı olduğunu not edin. Çocuğunuzu belirlediğiniz saatten 15 dakika önce tuvalete götürmeniz yeterli olacaktır. * Tuvalete oturttuğunuzda onu ödüllendirin. * Tuvalet eğitimi sırasında çocuğa külot giydirmek ve etrafın kirlenme durumuna fazla tepki göstermeyin. * Bu beceriyi kazandırdıktan sonra onu yalnız kalmaya alıştırın. * Alafranga tuvalet ya da tuvalet adaptörü kullanın. Tuvalet eğitimine başlamadan önce; * Başarınızın sabır göstermenize bağlı olacağını kabul edin. * Kendisinin de kolaylıkla çıkarabileceği eşofman türü giysiler giydirin. * Daha çok tuvalete gitmesini sağlamak için, bol sıvı verin. * Hedefiniz gerçekleştikçe onu sevdiği bir şeyle ödüllendirin.”
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 94831
    % -0.62
  • 5.776
    % -0.25
  • 6.5746
    % -0.08
  • 7.3372
    % -0.24
  • 262.412
    % -1.06
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT