BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Meclis

Seçim sonuçlarını görmek için tıklayın.
Anasayfa > Haber > NBA All Star haftasının ardından

NBA All Star haftasının ardından

Geçen hafta Oakland’da düzenlenen geleneksel NBA ALL STAR karşılaşması her yıl olduğu gibi basketbolun efsanelerini bir araya giterdi. Maçları izleyenler ödedikleri yüksek bilet ücretlerinin karşılığında nefis bir basketbol gösterisinin yanında müzikle, dansla, ışık ve lazer oyunlarıyla bütünleşen dinamik bir show izlediler.



Geçen hafta Oakland’da düzenlenen geleneksel NBA ALL STAR karşılaşması her yıl olduğu gibi basketbolun efsanelerini bir araya giterdi. Maçları izleyenler ödedikleri yüksek bilet ücretlerinin karşılığında nefis bir basketbol gösterisinin yanında müzikle, dansla, ışık ve lazer oyunlarıyla bütünleşen dinamik bir show izlediler. İnsanlar 20 bin kişilik salona sığmıyorlardı. Bütün yerler çoktan satılmış, karaborsa almış yürümüştü. MÜTHİŞ İLGİ Sadece Oakland’da değil, hemen yakındaki San Francisko’da da hafta sonunun bütün gündemini NBA teşkil ediyordu. Sokaklar ve meydanlar NBA ile ilgili tanıtım ve etkinliklerle doluydu. En ünlü şarkıcılar NBA organizasyonun altında konser verirken; bakkaldan aldığınız Sprite tenekesinin üzerinde bile NBA yıldızlarının resimleri yer alıyordu. Sponsor şirketler de oluşan bu ilgi birikiminden paylarına düşeni alabilmek için NBA’e büyük paralar akıttılar. Çok sayıda sponsordan sadece biri olan American Express firmasının finanse ettiği “1 Milyon dolarlık Atış” Jeff Hornacek’in ellerinden saha boyunca süzülüp çemberin biraz uzağına düşünce 1 milyon dolarları kurtulan firma yetkilileri rahat bir nefes aldılar mı dersiniz? Sorunun cevabı tahmin ettiğiniz gibi değil. Gerçi atış sigorta edilmişti, yani girseydi parayı ödemek riski üstlenen sigorta şirketine kalacaktı, ama firma yetkilileri elde edecekleri tanıtım uğruna parayı ödemeye çoktan razı idiler. YENİ YILDIZLAR Başta Michael Jordan olmak üzere eski yıldızlar yavaş yavaş ortadan çekilirken NBA yönetimi şapkadan yeni yıldızlar çıkarıyordu. Bu yıl sahada ilk defa ALL STAR maçı oynayan tam 9 oyuncu vardı. Smaç yarışmasını kazanan Vince Carter başta olmak üzere Kevin Garnett, Kobe Bryant, Allen Iverson ve diğerleri yükseklerden uçarak son derece süratli bir basketbol oynuyorlardı. Normal atıştan çok smaç yapılıyordu adeta; herkesin gözü onların üzerindeydi... Ve eskiler bir anda kenarda kalıverdiler. Eski sınıfın son birkaç temsilcisinden Stockton sahadaki gençlerin temposuna ayak uydurma çabasıyla oradan oraya koşuştururken (ve başarılı da olurken) “Postacı” Karl Malone medyanın yeni yıldızları bu kadar ön plana çıkarmasından rahatsız olduğunu açıkça söyledi. Kısa süre önce 30 bin sayı barajını geçen çok az sayıdaki efsane oyuncu arasına girmiş olmasının hak ettiği yankıyı yapmadığını düşünüyordu besbelli. Maçtan önceki basın toplantısına katılmadı ve bunun için 10.000 $ para cezası ödedi. NBA’in zoruyla katıldığı maçta ise protesto edercesine sadece birkaç dakika oynadı ve potaya bir tek atış yaptı. Bazıları için acı da olsa NBA’de kurallar böyle. Sürekli gelir akışı ve bunun için de tüketicilere pompalanacak yeni ürünler/yüzler gerekiyor. NBA denilen pazarlama makinasının mimarı David Stern’in en önemli kaygılarından biri Michael Jordan’ın yokluğunu dolduracak yeni bir yıldız bulmaktı. Artık bir sürü yıldızı var ve basın toplantısında bu konuyu özellikle vurgularken gözlerinin içi gülüyordu. ULTRA MODERN SALONLAR Gösteriye vitrin lâzım ve bu amaçla sürekli yeni salonlar yapılıyor. 20 bin kişilik tribünlerin alt sınır olduğu bu ultra modern tesislerde seyircilerin rahatı için (ve gelmişken mümkün olduğunca fazla para harcamaları için) her şey düşünülmüş. Öyle ki; sınırlı devre arasında tuvalet ihtiyacını giderme süresinin kısa olması ve yiyecek içecek alışverişine zaman kalması için her köşeye tuvaletler yapılıyor ve koltuklardan tuvalete ve büfelere gidiş/dönüş süresinin istatistikleri bile tutuluyor! İster istemez bizim salonlarımızla kıyaslayacaksınız ancak üzülmeyin; yetersizlikler sadece bize mahsus değil. Bu kadar paraya ve tecrübeye rağmen birkaç ay önce açılan Miami’deki “American Airlines” Salonu’nun (Havayolları’nın salona adını verebilmek için kaç milyon dolar verdiği sır gibi saklanıyor) yeterli otoparkı yok. İnsanlar arabalarını koyacak yer bulamıyorlar. Hemen yakındaki alışveriş merkezinin normalde bedava otoparkı maç zamanı saati 8.5 dolarlık astronomik ücretlere fırlıyor! Bütün ihtişama rağmen maçlardaki 200 dolarlık (yaklaşık 120 milyon TL) bilet fiyatlarının aşırı yükseldiğini belirtmek gerekiyor. Stern de bunun farkında ve Mart ayında kulüplerle (aslında NBA denilen muazzam pazarlama çarkının bayileri demek daha doğru olur; bizim alışık olduğumuz anlamda spor kulüpleri değiller) yapılacak toplantıda masaya ilk yatırılack konu yükselen bilet fiyatları olacak. RATİNGLER DÜŞÜYOR Bütün bu görsel ihtişam içinde NBA maçlarının TV ratingleri düşüyor. Bu konuda ne yapmayı planladığı sorusuna Stern şu cevabı veriyor: “TV izleyicisine sunulan seçeneklerin böylesine arttığı bir ortamda ratingleri arttırmak değil, aynı seviyede tutmak bile büyük başarıdır. Biz de bunu hedefliyoruz, ayrıca taraftarlarımızla birebir ilişki kurmamızı sağlayan dijital teknolojiye dafa fazla yatırım yapacağız.” Dijital teknoloji bir takım yenilikler de getiriyor. Nitekim ALL STAR maçının en değerli oyuncusu internet üzerinden anında oy veren taraftarlarca seçildi. Böylece basın mensubu olan ve olmayan uzmanlar kurulunun belirlediği en değerli oyuncu seçiminde bir anlamda aracılar ortadan kalktı; taraftarlar son sözü söylemenin etkinliğine kavuştular. Resmi internet sitesi nba.com şimdiden dünyanın en kapsamlı siteleri arasında gösteriliyor. Maçların buradan da naklen yayınlanması yanında her türlü bilgiye, sevilen yıldızların çeşitli kamera açılarından defalarca izlenebilecek görüntülerine, röportajlarına ulaşmak mümkün. Ve ilginç bir ayrıntı: NBA’in temelde ABD içine yönelik olmasına rağmen internet sayfasına gelen vuruşların üçte birinden fazlası ABD dışından. İlk bakışta gözden kaçabilecek bu ayrıntının sürekli yeni kaynak bulma arayışındaki NBA pazarlama statejistlerini dışa açılmaya itebileceğini düşünüyorum.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT