BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > İlk Türk Uçağı
Vecihi Hürkuş

İlk Türk Uçağı
Vecihi Hürkuş

Tamamen yerli üretim olan ve ilk şehit pilotlardan Vecihi Hürkuş’un adı verilen uçak, havalanmak için gün sayıyor.



TASARIMINDA 150 MÜHENDİS ÇALIŞTI Hürkuş’un tasarımında 150 TUSAŞ mühendisi görev yapıyor. Seri üretiminde ise 50 mühendis ve 350 teknisyenin görev alması öngörülüyor. > Mahmut Bulut ANKARA Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül’ün İzmir’de “ilk Türk uçağı bugünlerde hangardan çıkmak üzere” diye bahsettiği, “Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı Hürkuş’un geliştirilmesi çalışmaları 15 Mart 2006’da Savunma Sanayii Müsteşarlığı ile Türk Havacılık ve Uzay Sanayi AŞ (TUSAŞ) arasında imzalanan anlaşma ile başladı. ŞEHİT VECİHİ HURKUŞ’A VEFA Geliştirme aşamasından itibaren uçağa “Hürkuş” adı ise I. Dünya Savaşı’nda ilk düşman uçağını düşüren şehit Vecihi Hürkuş’un soyadı verilerek vefa örneği sergilendi. Bakan Gönül’ün dün İzmir’in Gaziemir ilçesindeki Ege Serbest Bölge’de düzenlenen 2. Küresel Havacılık Konferansı’nda Hürkuş’la ilgili sarf ettiği, “Hürkuş isimli uçağımız aşağı yukarı tamamlandı ve hangardan çıkmak üzere. Bu bir eğitim uçağı fakat önemli olan bu teknolojinin Türkiye’ye kazanılmasıdır. Değişik yerlerde de kullanılması mümkündür. Dizaynı tamamen TUSAŞ tarafından yapıldı” sözleri heyecanla karşılandı. Uçak için, belirlenen takvime göre; uçağın 2011’in son çeyreğine doğru tamamlanması, yapılacak yer testlerini müteakip 2012 yılının ilk çeyreğinde ilk test uçuşuna çıkması ve uçağın tip sertifikasının ise 2012 yılında alınması hedefleniyor. MİLLİ TANK DA SIRADA Bakan Gönül, arıca milli tank projesinde de KKK ile bu konuda açılan ihaleyi kazanan OTOKAR firmasının ortak çalıştığını, tüm çabanın yeni tip ve nesil milli bir tank ortaya çıkarılmasına dönük olduğunu ifade ederek, bu projede de prototip yapılması safhasında olunduğunu bildirdi. İki pilot kullanacak Uçak, gece ve gündüz görev yapabilme kabiliyeti ile öğretmen ve öğrenci pilotun arka arkaya oturduğu, tek turboprop motorlu bir konfigürasyona sahip olacak. Ayrıca, genel kullanım, aletli uçuş, seyrüsefer ve formasyon eğitim aşamalarını gerçekleştirebilme özelliklerini de taşıyacak. Hürkuş, standart uçak sistemlerinin yanı sıra, kabin basınç-landırma, fırlatma sistemi, uçak üzeri oksijen üretimi sistemine (OBOGS) de sahip olacak. Hürkuş, uluslararası geçerliliğe sahip “EASA CS 23 kurallarına” göre tasarlanıp, sertifiye edilecek. Emsallerinden önemli derecede üstünlük ve farklılıklara sahip olacak Hürkuş’un Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterine girmesinin ardından TSK referansı ile uluslararası pazarlarda satışa sunulacak. TESTLERİNİ TÜRK PİLOTLAR YAPACAK Yapımı devam eden Hürkuş’un testleri daha önce üretilen F-l6, SF-260 Başlangıç Eğitim Uçağı, CN-235 CASA hafif nakliye uçaklarında olduğu gibi yine TUSAŞ Test Pilotları tarafından gerçekleştirilecek. Uçağın halen “İmalat ve Teste Hazırlık Evresi” faaliyetleri devam etmekte olup, ardından Test-Sertifikasyon Evresi gerçekleştirilecek. UÇAĞIN TEKNİK ÖZELLİKLERİ Seyir Hızı 250 kts G Limitleri +7g / -3.5 g Tırmanma 15000 ft’e 5 dk. Oturma Düzeni Kademeli tandem Aviyonikler Elektronik Basınçlandırma Var Anti-G sistemi Var OBOGS Var 0/0 Fırlatma koltuğu Var
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT