BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > İŞ DÜNYASI/ Özel sektör özelleşsin

İŞ DÜNYASI/ Özel sektör özelleşsin

91 bin ortaklı Yimpaş’ın Yönetim Kurulu Başkanı Dursun Uyar, Türkiye’de bütün şirketlerin halka açılma ve ortak sayısını artırmada daha cesur olmalarını öneriyor.



ürkiye’de çok sayıda girişimci “sap ile samanın birbirine karıştırılmasından” şikayet eder. Gerçekten de bu karıştırmalar yüzünden birçok şirket sıkıntılı günler yaşadı. Hem moraller bozuldu hem de ülkenin ihtiyacı olan girişimler sekteye uğradı. İşte 91 bin ortaklı Yimpaş da “siyasal sermaye” tanımlamaları yüzünden tedirgin. Eski model Yimpaş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Dursun Uyar, özellikle medyanın kendilerini hukuki yapısı da sakıncalı olan bazı çok ortaklı şirketlerle siyasi anlamda aynı kategoride görmesini istemiyor. Çünkü Yimpaş kurulduğunda ve büyüme döneminde Türkiye’de bugünkü anlamda “siyasal sermaye” tanımlaması da yoktu. Dursun Uyar, “Bizi arzulamadığımız fotoğraflarda göstermeye çalışsalar da biz farklıyız. Çünkü SPK’ya 1989’dan beri 3 şirketimizle kayıtlıyız. O yüzden başka fotoğraflarda yer alacak şirket hiç olmadık ve olmayacağız. Bizi bilenler biliyor. 20 yıllık bir şirketiz ve modelimiz de bir zamanların başarısız olan işçi şirketleri modeline dayanıyor” şeklinde konuşuyor. Uyar, ortaya koydukları modelde halkın küçük tasarruflarıyla ortaya çıkarılan şirketlerin herhangi bir şekilde birilerinin eline geçmesini önleyen güvenli noktalar bulunduğunu söylüyor. Dursun Uyar, 1970’li yıllarda Avrupa’da çalışan işçilerin “çok ortaklı” kurdukları şirketlerin büyük bölümünün başarısız olduğunu, o dönemde Yozgat’ta da Yibitaş Çimento’nun aynı yöntemle kurulduğunu hatırlatıyor. Dursun Bey, Yibitaş’ta yönetimde yer almış ve bu modeli Yimpaş’da uygulayarak yola çıkmış. Bu yüzden de 1982’den beri hukuka uygun, kurumsallaşma süreci ihmal edilmemiş. Halen halka açık olmasına rağmen hisseleri borsada işlem görmeyen Yimpaş şirketlerinden ikisinin hisseleri yıl sonuna kadar (prosedür tamamlanırsa) borsada işlem görmeye başlayacak. Böylece, işçilerin girişimcilik adına çıktıkları yolda çok önemli bir merhale daha tamamlanacak. Bundan sonra ise hedef, Yimpaş’ı önce bölgesel küreselleştirmek sonra tam bir dünya şirketi yapmak. 91 bin ortak Yimpaş’ın 91 bin ortağı var. Büyüme döneminde çok ilginç yöntemler uygulanmış. Mesela belirli bir sermaye yatırabilen kişinin istediği bir kişi istihdam edilmiş. Şu anda bu yöntemle 250 bin Alman Markı yatıran için 1 istihdam hakkı tanınıyor. Dursun Uyar, Yimpaş’ın fabrikalarının da öyle plansız ve hesapsız kurulmadığına dikkat çekerek, “Biz önce pazarlama sonra imalat diyoruz. Bu yüzden mağazalarımızın satış grafiği ile üretim yatırımlarımız arasında bir bağlantı var. Mesela, iyi planlanmış 4 Yimpaş Mağazası, bir büyük fabrikanın üretimini satabilir” şeklinde konuşuyor. Yimpaş şu anda yılda ortalama 10-15 mağaza açıyor. Soruşturmalar Dursun Uyar, SPK mevzuatına uygunluk açısından çok iddialı ama yine de birkaç soruşturma geçirmiş. Bunlardan birisi Yimpaş Yozgat Spor yüzünden. Ancak bu soruşturma yolsuzluktan ziyade bir hatadan kaynaklanmış. Henüz gerekli hukuki zemin hazırlanmadan ve SPK’ya bildirmeden Yozgat Spor’u şirketleştireceklerini açıklayınca, SPK da soruşturma açmış. SPK’nın Yimpaş’a yönelik bir başka suç duyurusu da mevcut pay sahiplerinden bir kısmının kendi hisselerini mevzuata uymadan başkalarına satmaya kalkışmasından kaynaklanmış. Tabii olarak bu yanlıştan da yönetim sorumlu değilmiş.. Dayanışmacı rekabet Dursun Uyar, Türkiye’de bütün şirketlerin halka açılma ve ortak sayısını artırma da daha cesur olmalarını öneriyor. Çünkü bu yolla daha çok tasarrufun yatırıma yönlendirilebileceğini ve global rekabette de daha başarılı olunacağını düşünüyor. Uyar hükümetin yeni ekonomik hedeflerinin başarılı olması halinde üretime ve ticarete çok büyük para geleceğini belirterek, “Faiz ve enflasyon düşerse para üretime gelir. Bu da hem ülke ekonomisini hem şirketleri güçlendirir. Şu anda bizim kayıtlarımız altında 20 bin insanımız iş bekliyor. Keşke yüzlerce şirket sanayiye yönelse, para oraya aksa ve bu işsizlik bitse.” diyor Dursun Uyar, global rekabeti başarmak için de Türk şirketlerinin hiçbir ayrım yapmadan “dayanışmacı rekabet” yapması gerektiğini belirtiyor. Yimpaş mağazalarında Pınar ürünlerinin ya da Arçelik ürünlerinin satılmasıyla da gurur duyuyor. 2000 ilkbaharı çok renkli ve spor... Modacılar 2000 yılının ilkbaharı için çok renkli ve spor kreasyonlar hazırladı. Aralarında Cianni Versage, Givenchy, Gianfranco Ferre, Oscar de La Renta, Max Mara, Calvin Klein gibi ünlü modacıların 2000 ilkbaharı için hazırladıkları kreasyonların ortak noktası dinamizm. Kıyafetlerin tamamında rahatlık ön planda. ProCon GfK hızlı büyüyor Araştırma sektörünün önde gelen şirketlerinden ProCon GfK “Uzmanlaşarak” büyüyor. Şirketin panel iş birimi GfK Panel Hizmetleri A.Ş. adı altında yeni bir şirkette toplandı. Şirketin genel müdürlüğüne de Nurhan Keeler getirildi. Toyota Tarabya’dan faizsiz taksitli servis.. Toyota’nın önde gelen bayilerinden Toyota Tarabya, Amerikan Expres kredi kartı ile müşterilerine, faizsiz, taksitli servis imkanı sağlıyor. Kart sahipleri 100 milyon TL’nin üzerindeki bakım/onarım üceretini 1 peşin 2 taksitle ödeyebiliyorlar. Emenegildo Zegna cirosunu hızlı büyüttü Erkek giyiminin ünlü markalarından Emenegildo Zegna Grubu 1999’da 480 milyon dolar ciro gerçekleştirdi ve cirosunu 1998’e gör eyüzde 8 artırmayı başardı. Firma, yıllık 2 milyon metre kumaş 500 bin takım elbise, 500 bin gömlek ve 2.5 milyon adet kravat üretimi ile dünya erkek giyim sektöründe çok büyük bir pazar payına sahip. Şirket üretiminin yüzde 80’ini ihraç ediyor. Şirketin dünya genelinde 50 mağazası, 160 corner’ı, 34 frinchise’ı bulunuyor. Kalamış Marina Brasserie Kısa sürede İstanbul’un en popüler mekanları arasında yerini alan Kalamış Marina Brasserie, sayısı her geçen gün artan müşterilerine daha iyi hizmet verebilmek için mekanını “Kış Bahçesi”ni ilave ederek genişletti. Canlı ve neşeli bir ortamda, kuvvetli bir mutfak anlayışı ile misafirlerini ağırlayan Kalamış Marina Brasserie, genişlettiği mekanın yanısıra mönüsünde yaptığı değişikleri de müşterilerinin beğenisine sunuyor. Gezici Saç Sağlığı Merkezi Dünyanın ve Türkiye’nin bir numaralı saç bakım ürünleri markası “Pantene Pro-V Saçınızı Sevin Türkiye Turu” dahilinde yollarda. “Pantene Pro-V Gezici Saç Sağlığı Merkezi” bir ay boyunca Türkiye’nin 13 ilini dolaşarak tüketicilerin saçlarına sağlık kazandırmayı ve onların saçlarını sevmelerini sağlamayı hedefliyor. Kellogg’s’dan çocuklara Dünyaca ünlü hazır tahıl kahvaltı gevrekleri üreticisi Kellogg’s tarihi Feshane’de düzenlenen çocuk festivalinde çocukları yalnız bırakmadı. Kellogg’s festival boyunca B vitaminleriyle zenginleştirilmiş birbirinden lezzetli ürünlerini çocuklara tattırdı. Çocuklar ayrıca Kellogg’s Frosties ürününün kahramanı Kaplan Tony ile fotoğraf çekinme imkanı da buldular. Telsim Türk Bayrağı’nı Demavend’e dikti Telsim’in desteği ile geleneksel kış tırmanışına katılan Türk dağcılık ekibi, İran’ın en yüksek zirvesi olan Demavend Dağı’nın zirvesine ulaştı. Ünlü dağcılarımızdan Nasuh Mahruki’nin de İran Dağcılık Federasyonu’nun davetlisi olarak yer aldığı tırmanışa katılan Tunç Fındık, Efecan Aytemiz, Sinan Haliç’ten oluşan ekip, eksi 60 derecelik soğukla mücade etti. Tırmanış sırasında rüzgarın hızı da zaman zaman 90 kilometreye ulaştı. Sonuç olarak 5 bin 671 metrelik zirveye ulaşan ekibimiz Türk Bayrağı’nı zirveye dikti. Sagra’dan yeni tadlar Ürün yelpazesini her geçen gün genişleten Sagra, yeni bin yıla özgü yeni ürünlerle daha da iddialı. Sagra, Tadelle Çikolata Serisi ve Tadelle 2000’i Şubat ayının ilk haftasından itibaren Türk tüketicisinin beğenisine sundu. Yeni ürünler arasındaki Tadelle Çikolata; sütlü, fındıklı-sütlü ve antepfıstıklı/sütlü olmak üzere 3 çeşitten oluşuyor. Yeni Tadelle 2000 ise 50 gramlık olarak piyasaya sunuldu. Ürün çikolata ve fındığın eşsiz uyumunu sergiliyor. Başer’den yeni ürün Başer Kimya’nın yeni ürünü Alfa Püskürt-Sil Banyo ve Mutfak, tüketime sunuldu. Türkiye’deki ilk püskürtmeli banyo ürünü olan Alfa Püskürt-Sil Banyo, banyo yüzeyinde biriken kalıntılarla kimyasal olarak etkileşerek tüm kirleri çabucak yok ediyor. Mutfak için kullanılan ürün ise güçlü formülü ile yağları kolayca çözüyor, ovalamadan temizlik ve hijyen sağlıyor. Vestel’i satmak mı? Bir gazetede “dedikodu” niyetine olsa gerek, “Vestel, Elektrolux’e satılacak” şeklinde haber çıktı. Habere göre Zorlu Holding zor günler yaşıyormuş, bu yüzden de Vestel’i iyi bir fiyatla elden çıkarıp durumunu düzeltmeyi amaçlıyormuş. Bizim yaptığımız araştırmaya göre, Zorlu Holding’in durumu gayet iyi. Vestel ise tek başına kredibilitesi yüksek bir şirket olduğu için satılarak değil elde tutularak hem kâr sağlayan hem de dış kredi getirebilen özelliğe sahip. Başkasının yazdığını bizim tekzip etmemiz elbette yakışık almıyor ancak biz de birkaç hafta önce ‘Zorlu Patron’ diye attığımız manşetin arkasındayız. Bu yüzden “Ne Zorlu zorda ne de Vestel satılacak” diyoruz..
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 95512
    % 0.66
  • 6.3042
    % -0.71
  • 7.3746
    % -0.42
  • 8.3069
    % -1.06
  • 243.934
    % -0.84
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT