BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > ‘Kara Cuma’
çılgınlığı

‘Kara Cuma’
çılgınlığı

Global krizin kalbi ABD, yüzde 90’a varan indirimlerin yapıldığı bugünde alışveriş çılgınlık boyutuna ulaşınca “Ülke krizden çıkıyor” yorumları yapıldı.



> Mağazaların önünde çadır kuran ABD’liler, kuyruk bekledi. Amerika’da başlayan, daha sonra dalga dalga bütün dünyaya yayılan global krizin en belirgin özelliklerinden olan durgunluk, yerini alışveriş çılgınlığına bıraktı. Kriz döneminde başta ABD olmak üzere birçok ülkenin milyarlarca doları tüketimi artırmak için vatandaşa dağıttığı günler yavaş yavaş geride kalıyor. Krizin çıkış noktası olan ABD’de de cuma günü alışveriş çılgılığı yaşandı. Tekstilden elektroniğe kadar binlerce üründe yüzde 15’ten başlayıp yüzde 90’lara varan indirimler yapılan ve ‘Kara Cuma’ olarak adlandırılan indirim gününde, milyonlarca Amerikalı mağazalara hücum etti. İlk sıralarda yer almak için mağazaların önünde çadır kurup bekleyen Amerikalılar donduran soğuğa bile aldırmadı. ABD HAZİNESİNİN %70’İ Alışveriş çılgınlığına katılan gençlerin daha çok televizyon, cep telefonu, dizüstü bilgisayar, oyuncak gibi ürünleri tercih ettiği dikkat çekti. ABD?ekonomisinin yüzde 70’ini oluşturan perakende harcamalarının arttığını gösteren bu Kara Cuma’da alışveriş merkezlerinin önünde sabaha karşı 05.00’te görülen binlerce kişilik kuyruklar ekonomi yetkililerini de sevindirdi. ABD’de ilk olarak Philadelphia’da kullanılmaya başlanan ‘Kara Cuma’ terimi Şükran Günü’nden bir gün sonra sabahları yaşanan yoğun yaya ve araç trafiğine vurgu yapmak için 1966’da ortaya çıkmıştı. Daha sonra Amerika geneline yayılarak mağazaların indirim yaptığı bir gün olarak anılmaya başlandı. TÜRKİYE’DE DE FESTİVAL İstanbul ise perakendeciler tarafından 40 gün 40 gece devam edecek alışveriş festivaline hazırlanıyor. 5 yılda turist sayısını 5’e katlamayı, 2011’de 3 milyar olan perakende ticaret hacmini 2023’te 10 milyar dolara ulaştırmayı hedefleyen ‘İstanbul Shopping Fest’in hazırlık Festival çerçevesinde Bağdat Caddesi, Nişantaşı ve Beyoğlu gibi önemli caddelerde birçok etkinlik düzenlenecek. Bütün alışveriş merkezleri 23.00’e kadar, bazıları da 02.00’ye kadar açık kalacak. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş “Biz İstanbul’un yeniden keşfedilmesini sağlayacağız. Bu çok doğru bir adım” dedi. KENDİLERİNİ KAPTIRDILAR ABD Ticaret Bakanlığı verilerine göre geçen yıl 134 milyon kişinin katıldığı ‘Kara Cuma’ etkinliklerinde alışveriş yapanların sayısı bu yıl 138 milyona ulaşacak. Alışveriş çılgınlığına kendisini kaptıranların, indirimde olmayan ürünleri bile sepetlere doldurduğu dikkat çekti. İzdiham ve hırsızlık olmaması için binlerce polisin görev yaptığı alışveriş gününde, online satışlar da patlama yaptı. Hatta bazı ürünler, satışa çıktığı andan itibaren birkaç dakikada tükendi. İstanbul’da ise perakendecilerin hazırlıklarını başlattığı ‘Shopping Fest’ için çalışmalar büyük bir hızla yürütülüyor. Bütün dünyada tanıtım yapılacak festival, 18 Mart-26 Nisan tarihleri arasında 40 gün 40 gece sürecek ve perakende cirosunu yüzde 30 artıracak. Uyumayan şehir eğlence merkezi olacak Yüzbinlerce ziyaretçinin ağırlanacağı festival süresince açılış ve kapanış etkinliklerinin yanında İstanbul’un onlarca noktasında, alışveriş merkezlerinde ve mağazalarda da bir çok aktivite gerçekleşecek. İstanbul, 40 gün süresince bir eğlence merkezine dönecek. Sokak şenlikleri, konserler, gösteriler, çocuklara özel oyunlar ve oyuncaklar, müzik etkinlikleri, partiler, yarışmalar, moda gösteriler ve defileler ile İstanbul, Shopping Fest ile bölgesinin tek cazibe merkezi olacak. 18 Mart 2011’de açılış etkinlikleri ile başlayacak olan İstanbul Shopping Fest kapsamında, yüzlerce yerli ve yabancı markanın yanısıra Kapalıçarşı, Mısır Çarşısı gibi geleneksel alışveriş noktalarının da katılacağı etkinlikte, yeni sezon ürünlerinde yüzde 50’lere varan indirimler, kampanyalar ve çekilişler yapılacak. Shopping Fest ile İstanbul, alışveriş ve eğlencenin yeni merkezi olurken yabancı turistlerin yaptığı harcamaları da 5 yılda 5 kat, 12 yılda ise 13 kat artırmayı hedefliyor.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT