BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Otomotiv beş sene sonra rekora koşuyor

Otomotiv beş sene sonra rekora koşuyor

2005’te 729 bin araç satışı gerçekleştiren sektör, bankaların düşük faizli kredi desteği sayesinde yılı 735 bin rakamıyla kapatmak istiyor.



OTO DÜNYASI ENES DEMİRAY enes.demiray@tg.com.tr SEKTÖR SÜRPRİZ YAPTI Herkesin 2011’den sonra ekonomik krizin yaralarının sarılacağını tahmin ettiğini söyleyen Bozkurt, “Düşük faizlerin etkisiyle beklenmedik şekilde piyasalar iyi gitmeye başladı. Otomotiv bir anda canlandı” diye konuştu Son olarak 2005 yılında 729 bin adet binek ve ticari araç satışı gerçekleştiren otomotiv sektörü, bu sene rekor kırarak 735 bin satış rakamıyla yılı kapatmayı hedefliyor. Toyota Pazarlama ve Satış AŞ Üst Düzey Yöneticisi (CEO) Ali Haydar Bozkurt, 2008’in son çeyreğindeki küresel kriz nedeniyle tüm sektörlerin olumsuz yönde etkilendiğini söyledi. Bu sebeple 2009’a sektör olarak satış hedefleri koymadan başladıklarını ve hükümetin ÖTV desteği ile ellerindeki stokları tükettiklerini hatırlatan Bozkurt, “Bu bizim üzerimizden ciddi bir yük almıştı. 2010’a girerken, hükümet yetkilileri çok net bir şekilde (Ne olursa olsun bu yıl hiçbir vergi teşviki beklemeyin, planlarınızı buna göre yapın) dedi. Bundan dolayı sektör olarak düşük satış hedefleri belirledik” dedi. “Teşvik de olmayacaktı, ekonomik kriz devam etmekteydi ve umut vaat eden bir görüntü yoktu” diyen Bozkurt, şöyle devam etti: “Ancak piyasalar iyileşmeye başladı. Bunun temel sebeplerinden bir tanesi faizlerin düşük seyretmesi oldu. Çünkü satışlarımızın yaklaşık yüzde 70’i kredi kullanılarak yapılmakta. Finans sisteminin ayakta kalmasının yanı sıra faizlerin düşmesiyle 2009’da ertelenen filo satışlarının 2010’da hayata geçmesiyle hızlı toparlandık. 2010 yılı hiç kimsenin beklemediği bir şekilde iyi başladı ve aralık ayının başlarına geldiğimiz bu günlere kadar oldukça iyi seyretti. Tahmin ediyoruz ki 2010 bir rekor yılı olarak kapanacak. Türk otomotiv sektörü 2005 yılında en yüksek satışı yapmıştı. O yıl binek ve ticarî araçlarda 729 bin satış vardı. Bu yıl bu rakamın üzerinde kapatmasını bekliyoruz ve satışlar 735 binlere çıkacak diye tahmin ediyoruz.” PLAZMA FİYATINA OTOMOBİL Faizlerin düşük seyretmesi sebebiyle otomobil fiyatlarının gerçekten tarihte olmadığı kadar kolay ulaşılabilir seviyelerde olduğunu anlatan Bozkurt, “10-15 yıl önce belirli bir miktar birikimi olan kişiler (ev mi alsam otomobil mi) diye düşünür karar verirdi. Bugün böyle bir şey yok. Neredeyse bir plazma televizyon fiyatına çok rahatlıkla otomobil alınır hale geldi” dedi. Geçmiş tarihlerde insanların genel olarak sıfır kilometre bir araç aldıktan 8 yıl sonra ancak aracını değiştirmeye kalktığını gözlemlediklerini bildiren Bozkurt, “Şimdi ise neredeyse garanti süresi bitmeden yani 3 yıl içinde değişim yapılıyor” dedi. ix35 benzinli motorla satışı 3’e katlayacak Hyundai’nin SUV sınıfında büyük ilgi gören ix35 model ailesine, 2.0 litre dizel motordan sonra benzinli motor seçeneği de katıldı. 51 bin TL’den başlayan fiyatla pazara sunulan ix35’te 1.6 litre hacimli direkt enjeksiyonlu benzinli motor kullanılacak. İlk çıktığı mart ayı sonundan bu yana bin adetten fazla satılan ix35’in, 1.6 GDI benzinli modelinin 2011 sonunda en az 3 bin adet satılması planlanıyor. Hyundai ix35 1.6 GDI, 135 PS’lik güçlü ve çevre dostu motoru, Euro NCAP’ten yüksek puanla alınan 5 yıldızlı güvenliği, çekici tasarımı ve maceraperest karakteriyle öne çıkıyor. Avrupa’da ilk defa ix35 ile birlikte sunulan bu 1591 cc hacmindeki motor, 6 ileri manuel şanzıman ve 4x2 önden çekiş seçeneğiyle 6300 d/d’de 135 PS maksimum güç ve 4850 d/d’de 165 Nm maksimum tork üretiyor. 100 km’de 6.8 litre ortalama tüketime ve 158 gr/km gibi düşük bir CO2 emisyonuna sahip olan bu motor, ix35’i 11,1 saniyede 0’dan 100 km/s hıza çıkarıyor ve 178 km/s’lik maksimum hıza ulaştırıyor. Bor için Ar-GE üssü yaptı 125 milyon $’lık ihracata imza attı Kırklareli Organize Sanayi Bölgesinde, 20 milyon dolar yatırımla bor araştırma merkezi kuran NNT Nanoteknoloji, 125 milyon dolarlık 2011 yılının ilk ihracat anlaşmasını Avrupa Birliği ülkeleriyle gerçekleştirdi. 30 bin metrekare üzerinde AB’nin en büyük entegre nanoteknoloji merkezini kurduklarını söyleyen NNT İcra Kurulu Başkanı Cafer Akın ,”Bu entegre tesislerimizde 22 tane nanoteknoloji projemizin tamamlanması ve ülkemize kazandırılması için bir milat olacaktır” dedi. Akın, İngiltere, Almanya, Hollanda ve Finlandiya ile gerçekleştirilen 125 milyon dolarlık ihracat anlaşmasının da ek alımlarla birlikte 200 milyon dolara çıkacağına dikkat çekti. NNT Nanoteknoloji Bor AŞ olarak ürettiğimiz ‘Bor Power’ teknolojisiyle dünya markası olma yolunda hızla ilerlediklerini belirten Cafer Akın, “Bor madenine sahip çıkmak vatana ve bayrağa sahip çıkmak kadar kutsaldır” sloganıyla hareket ettiklerini dile getirdi. Akın, iç piyasada bazı hukukî yetersizliklerden dolayı sahte ve taklit ürünlerle mücadele etmek için Bor Power kutularının üzerine uyarıcı mesajla resmini de bastıklarını anlattı. Citroen C5’e çevreci makine Citroen C5, yeni e-Hdi mikro-hibrid motoruyla daha yüksek yakıt tasarrufu sunuyor. MCP (otomatikleştirilmiş 6 ileri şanzıman) şanzımanlı e-Hdi mikro-hibrid teknolojisine sahip ilk Citroen araç olan C5’in ardından şubatta satışa sunulacak olan yeni C4’te de bu motor kullanılacak. Ayrıca, C5 serisine 1.6 e-HDi MCP seçeneğinin yanı sıra ilk defa 1.6 THP 156 HP benzinli motor seçeneği de ekleniyor. Turbo beslemeli motor, 100km’de ortalama 7.3 litre yakıt tüketiyor. Yeni motorlu C5’ler 59.200 TL’den başlayan fiyatlarla satılacak. YÜZDE 17 DAHA AZ YAKIT TÜKETİMİ Renault’nun yeni EDC şanzımanının tanıtımı Tarık Tunalıoğlu ve İbrahim Aybar tarafından gerçekleştirdi. Bu ay Megane HB ve Fluence modellerinde kullanılacak yeni şanzıman, yakıt tüketimini yüzde 17’ye kadar azaltıyor. Söz konusu şanzıman; 2011’in ilk yarısında Grand Scenic, Megane Sport Tourer, Megane Coupe modellerinde de yer alıyor. Tasarruflu otomatik şanzımana geçti, üretimde rekoru hedefledi Yeni otomatik şanzımanlı model üretimine başlayan Renault Bursa fabrikası, 40 yıllık tarihinde üretimde ilk defa 300 bini geçmeyi hedefliyor Oyak Renault Genel Müdürü Tarık Tunalıoğlu, bu sene Oyak Renault’un Bursa fabrikasında üretimin ilk defa 300 bini geçerek, 308 bin gibi bir rakamla kapatacaklarını tahmin ettiklerini bildirdi. Oyak Renault, Efficien Dual Clutch (EDC) ismi verilen yeni tasarruflu otomatik vites kutusunu devreye aldı. Megane HB ve Fluence modelleriyle piyasaya sunulacak yeni vites kutusunun tanıtım toplantısında konuşan Tunalıoğlu, çalışan sayısı 5 bin 900 olan Oyak Renault’un krize rağmen geçtiğimiz yılı 277 bin adet otomobil ve 240 bin adet motor üretimi ile kapattığını hattırlattı. Oyak Renault’un Türkiye’de birinci sırada yer alırken, ihracatta da şampiyon olduğunu vurgulayan Tunalıoğlu, “Bu yıl Bursa fabrikasının 40 yıllık tarihinde ilk defa 300 binin üzerinde otomobil yapacağız. Yılı 308 bin gibi bir rakamla kapatacağımızı tahmin ediyoruz” dedi. DİZELE EKSTRA KONFOR Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar da yeni vites kutusunun kullanıldığı Megane HB’in 45 bin 350 liradan, Fluence’ın ise 46 bin 650 liradan başlayan fiyatlarla satışa sunulduğunu bildirdi. Aybar, yeni dizel otomatik araçların satışlarda nasıl bir pay alacağıyla ilgili bir soruyu, “Şu anda bunun hesabını yapmak çok zor. Öyle bir ayın içindeyiz ki belli bir dönemden sonra bunun etkisi görülebilir. Dizelde özellikle C segmentinde çok öndeyiz. Dizel otomatik versiyon araçlar önemli katkılar koyacak ama şu anda bir şey söylemek çok zor” şeklinde cevapladı. YENİ KAMYONLAR 1 OCAK’TAN İTİBAREN YOLLARDA Yerli Mercedes Actros Aksaray’da banttan indi Mercedes Benz, yakıt tüketimi ile rekorlar kitabına giren Actros kamyonunu Aksaray’da üretmeye başladı. Törende konuşan Mercedes Benz Türk Direktörler Kurulu Başkanı Wolf-Dieter Kurz, “Actros üretiminin de başlamasıyla birlikte önümüzdeki 5 yıllık dönemde Aksaray fabrikasına 130 milyon euroluk bir yatırım yapacağız. Bu karar, Daimler’in Mercedes Benz Türk’e ve Türkiye’ye olan güvenini vurguluyor” diye konuştu. Aksaray kamyon fabrikasında Türk tutkusu ve çalışkanlığı ile Alman teknolojisinin birleşimi sonucu mükemmel araçlar üretildiğine vurgu yapan Kamyon Üretiminden Sorumlu Teknik Direktör Gerald Jank ise şunları söyledi; “2010’da üretimimizi üç katına çıkardık. 400 kişi yeniden aramıza katıldı. Millileşmeye daha çok yerli üretim olması için çalışmalar yapıyoruz. Şu anda 208 farklı yerli sanayiciden 5 bin 597 parça temin ediliyor.” Fiat’la engellilere TAM ÖZGÜRLÜK Fiat’ın bedensel engellilere güvenli biçimde mobilite özgürlüğü sunan Fiat Autonomy (Hareket Özgürlüğü) Projesi, EYAF Expo 2010 Engelsiz Yaşam Fuarı’nda tanıtıldı. Fiat Autonomy kitleri ile donatılmış Doblo ve Linea modellerinin sergilendiği fuar kapsamında, bütün ziyaretçiler hem modeller hem de Fiat Autonomy Proje detayları hakında bilgi sahibi oldular. ORHAN YÜCE hayatını kaybetti Türk otomotiv sektörünün duayenlerinden, Yüce Otomotiv A.Ş Kurucu ve Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Refik Yüce vefat etti. Geçtiğimiz cuma günü vefat eden Yüce, 5 Mayıs 1929 yılında Gümüşhane’de doğdu. 1938 yılında İstanbul’da Galatasaray Lisesinde eğitimine başlayan Yüce, bu okuldan 1950 yılında mezun oldu. 55 yıldır Türk otomotiv sektörüne hizmet veren Orhan Yüce, Galatasaray Eğitim Vakfı Mütevelli Heyeti Üyesi, Galatasaray Liseliler Derneği Divan Kurulu Üyesi ve Galatasaray Spor Kulubü Divan Kurulu Üyesi olarak görev yapmaktaydı.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT