BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Değişimi korkmadan yaşayın

Değişimi korkmadan yaşayın

Amerikalı değişim otoriteleri, değişimden kaçmanın bir çözüm olmadığını, ondan sakınmak yerine, onu tam anlamıyla yaşamanın olumlu bir gelişme olduğuna dikkat çekerek, “Değişimin olumlu taraflarından işe başlarsanız faydasını görürsünüz. Değişimden kormayın, değişimi yaşayın!...” diyor.



İş dünyasının gecesiyle gündüzüyle kafa yorduğu değişim konusu üzerine Yürekli Danışmanlık tarafından düzenlenen “Değişim Yönetimi” semineri başarıyla gerçekleşti. Seminere, Amerikalı uzmanlardan Deanna H. Berg ve Ken Westray konuşmacı olarak katıldı. Uzmanlar seminer boyunca, rahatlıkları ve kendilerine has üslûplarıyla dikkat çektiler. Genel itibariyle, “değişim akımları, değişimin önündeki bireysel ve genel engeller, başarılı değişimin kilit noktaları” gibi konular mercek altına alındı. Uzmanlar, değişim başarılı bir şekilde yönetilmediği taktirde şirketlerin hayatta ve ayakta kalamayacağını üstüne basa basa ifade ettiler. Dr. Deanna Berg ve Ken Westray tarafından sunulan seminer, örnek olay ve grup çalışmasını esas alıyor. Yöneticilerin daima ve hızla değişen iş dünyasının dinamiklerine uygun yönetim değerleri kazandırmayı hedefliyor. Değişim ortamında başarı sağlayan etkili yönetim teknikleri geliştirmelerinde öncü ve yardımcı olmak gayesini taşıyor. Şirketlerde değişimi destekleyici bir ortam oluşturmanın temel bir strateji haline geldiği günümüzde; yöneticilerin çalışma arkadaşlarını değişime nasıl teşvik edebileceklerini öğrenmeleri, değişimi engelleyen faktörlerle aktif bir şekilde nasıl başa çıkabileceklerini bilmeleri, hem bakış açılarında hem de davranışlarında esnek ve yenilikçi ilkeleri rahatlıkla uygulayabilmeleri gerekiyor. Tüm bu konularda yöneticilere ışık tutan seminer, pratik fikir ve tekniklere odaklanırken, katılımcıların iş ortamlarındaki değişim sürecini hızlandıracak ve yumuşatacak özel çözümler üretmeleri için de uygun bir atmosfer oluşturmakta. Değişim Yönetimi Programı, Dr. Berg ve Westray’ın renkli anlatımı, birçok kuruluşla ilgili güncel örnekler ve eğlenceli uygulamalar ile gerçekleşti. Uzmanlar, değişim trendlerini de şöyle sıraladı; küçülmede artış, daha fazla kaynaklandırma hizmeti, birleşme ve satın almalarda artış, iş konusunda başarısızlıkların artması, teknolojik gelişmeler, uygulama değişimleri, küresel rekabet, çalışanların iş değiştirme oranında artış, elektronik ticaret. Yöneticilerin şirketlerine kâr ettirebilmek için değişim yönetimi becerilerini kazanmaları gerekiyor. Pazar şartları gelecekte çok daha hızlı gelişecek. Şirkette ortak bir vizyon oluşturulursa değişim en kolay şekilde gerçekleşir. Çalışanlar değişimin planlama ve uygulama sürecine katılırsa değişime karşı direnç azalır. Her değişimde odak noktası olumlu yönler olmalıdır ki, böylece çalışanların şirket hedeflerine kendilerini adayacak enerjileri artsın. “Bilgisayar aptaldır!” paradigması Ziraat Fakültesi’nde ilk asistanlık yıllarım. 1971-72’lerden bahsediyorum. Birgün müthiş bir haberle sarsıldık. “Rektörlüğe bağlı bir bilgisayar bölümü kurulmuş ve IBM-130 model bir bilgisayar gelmiş, faaliyete başlamış!” Bizdeki heyecanı düşünün, bir an önce gidip bilgisayarı görmek istedik. 2 hafta önceden randevu almak gerektiğini söylediler. Randevumuzu aldık ve o an geldi çattı. Bilgisayarın bulunduğu odaya girerken ayaklarımıza galoş taktık. Ve içeri girer girmez yaz gününde yüzümüze çarpan soğuk havadan şok olduk. İlk defa bir air-conditioner’le tanıştık. “Niye?” sorumuza yetkili Baş Asistan ağabeyimiz “Bu aptal bir makinadır, sıcakta büsbütün aptallaşıyor!” demişti bıyık altı gülümsemesiyle. Yüzlerce, binlerce kart deliniyor, her nokta, her virgül için bile bir koca kart delinmek suretiyle programlar yapılıyor. Sayfalar dolusu araştırma dataları tek tek kartlar delinerek bilgisayarın anlayacağı format’a dönüştürülüyor. Sonra, program kartları, ardından data kartları makinaya veriliyor. Ve sonuçlar alınıyor. Ancaaak... Binlerce karttan oluşan datalarda mesela bir rakam virgülden sonra bir hane yürütüleceğine 2 hane yürütülürse en sonunda makinadan “error” cevabı alınıyor. Bazen bu hatanın bulunması günler hatta haftalar alıyor. Bütün dataların tek tek karşılaştırılması malum tabirle “kuş asistanlara” düşüyor. Saydığımız mükemmel(!) özelliklerin hepsini bünyesinde barındıran ve kocaman bir odayı tamamıyla dolduran devasa alet ne mi yapıyor? Bugün el kadar bir hesap makinasının yaptığının belki de 10’da hatta 100’de birini. Mesela bir varyans analizi, bir istatistik kontrol programı gibi... O zamanlar kuş asistan olarak işin hamallığı bize düştüğü için bilgisayarlara karşı tabii olarak bendenizde bir paradigma oluşmuş. “Bu aletlerle uğraşacağıma elle çalışan “Facit” hesap makinasıyla yaparım işimi daha iyi!” İşte bu negatif izlenimin izlerini inanın hâlâ silebilmiş değilim. Tamam bilgisayardan gereği kadar yararlanmaya çalışıyorum, e-mail kullanıyorum, internete giriyorum vs. Ama 70’li yıllarda zihnime kazınan bilgisayarla ilgili ön yargılarımın bilgi teknolojilerindeki değişimi tam ve zamanında hissetmeme mani olduğunu da acı acı görüyorum. Siz siz olun paradigmalarınızı her zaman gözden geçirin. Hele bu yıllarda bunu beceremezsek halimiz daha da kötü olacak. Çünkü 70’li yıllarda 5-6 yılda yenilenen bilgi portföyümüz belki şimdi 5-6 ayda değişiyor. İşimiz zor, haberimiz olsun. İyi haftalar... www.isdunyamiz.com Web sitemizde iş dünyamız forumunun bu haftaki konusu: “Şirketler değişimi başarıyla nasıl yönetir?” Mesajlarınızı web sitemiz meraklıları dört gözle beklemekte... Uzmanlara göre değişim yönetiminde başarının şartları: *Geçmişi düzeltmeye çalışmak yerine gelecek üzerinde yoğunlaşın. *Vizyonunuzu tanıtın. *Şunu unutmayın ki, insanlar öncelikle değişimin nedenini öğrenmek ister. Nasılı bundan sonra gelir. *Önceliklerinizi açıkça belirleyin. *Çoklu ve devamlı mesajlar iletin. *Kendinize “kusursuz bilgiye” sahip olmaksızın karar verme hakkı tanıyın. *Kendi bakış açınıza aşık olmayın. *Kusursuzluğu değil, ilerlemeyi hedefleyin. *Zayiat olmasını bekleyin ve buna hazırlıklı olun. *Herkesin sürece katılmasını sağlayın. *Yaşayan bir örnek teşkil edin. *Olumlu bir tavır sergileyin. *Çalışanları inisiyatif alma konusunda teşvik edin. *Destekleyici bir çalışma ortamı oluşturun. *Hatalar karşısında toleranslı olun. *Güçlü noktalarınızın zayıf noktalar haline gelmesine izin vermeyin. *Espri duygunuzu her zaman koruyun. Dr. Deanna H. Berg. kimdir? Deanna Berg, Amerika’da “Innovation Strategies International” isimli danışmanlık firmasının başkanlığını yapmaktadır. Dr. Berg, liderlik, organizasyon değişimi ve yenilikçilik konularında yaptığı konuşmalarındaki özel yaklaşımlarıyla takdir ve beğeni toplamaktadır. Halen, dekanı olduğu Innovation University’de, şirketlere, müşterilerine ayrıcalık sağlayacak değişimleri gerçekleştirmeleri için yol göstermektedir. Dr. Berg’in birlikte çalıştığı belli başlı firmalar arasında AT&T, Boeing, Coming, NASA, Kimberly-Clark, Southwest Airlines, Northrop Grumman ve 3M bulunmaktadır. Ken Westray kimdir? Ken Westray’in iş tecrübesi özellikle yeni ürün geliştirme, teknolojik gelişmeleri şirketlere kâr getirecek şekilde uyarlama ve yeni pazar araştırmaları yapma konularındadır. Westray’ın eğitimi ve kişisel hedefleri kendisini özellikle yeni ürün gelişimindeki teknik düşünceyi anlamaya yönlendirmiştir. Missouri School of Mines, Fizik ve Kimya Mühendisliği bölümünden mezun olduktan sonra, lisans üstü eğitimini Missouri University’de Yönetim alanında yapmıştır. Birçok şirketin üst yönetimine, başarılı yeni ürün geliştirmek için gerekli olan organizasyon şekilleri, teknik ve finansal konular ile ilgili sayısız seminerler vermiştir. TECRÜBE Konuşuyor Fırtınanın geçmesini bekleyemeyiz; yağmur altında çalışmayı öğrenmek zorundayız. KİTAP Köşesi Bilgiye dayalı ekonomide değişim, bilgi kadar çok seçenekli, çok biçimli bir nitelik kazanıyor. Belirsizlik şartlarında strateji oluşturmak öğrenme süreçleri içinde planlama yapmak, bugüne gelecekten bakarak kararlar almak, geleceği keşfetmeye yönelik stratejiler kurmak, kendini hızla değişen pazarlara uyarlamak iş dünyası için büyük önem taşıyor. Ayrıca, yakın geleceği sınırsızlık veya sınır kavramının değişmesi belirleyecek. Bu sınırsızlık, iş dünyasındaki şirketlerin, ülkeler ötesi davranışlardan başlayıp, bilimdeki disiplinleri sınırsız olarak birbiri içine geçmesine kadar uzanıyor. İşte bu iki kitap, değişime kafa yoranlar için, oldukça önemli ipuçlarını ihtiva ediyor. AJANDA 08 Mart, Kadının Çalışma Hayatı Peryön, Tel: 0 (212) 243 22 86 08 Mart, Akıllı Şirket İDEM Tel: 0 (212) 875 73 00 08-09 Mart, Problem Çözme Tek. MEV, Tel: 0 (212) 252 79 80 08-09 Mart, Etkileşimli Eğitim Smart Valley, Tel: 0 (216) 413 09 53 09 Mart, Şirketlerde Yapılanma Prometheus Tel: 0 (216) 411 79 36 09 Mart, Öğrenen Organizasyon İDEM Tel: 0 (212) 875 73 00 09-10 Mart, İşi Değerlendirme TEM, Tel: 0 (216) 416 90 00 09-10 Mart, Stres Yönetimi Lyra, Tel: 0 (216) 396 37 89 09-10-Mart, İletişim & Motivasyon Arthur Andersen, Tel:0 (212) 232 12 10 10-11 Mart, Yöneticiler İçin Finans PDR, Tel: 0 (212) 282 11 90 11 Mart, Takım Çalışması ve Liderlik İDEM, Tel: 0 (212) 875 73 00 11-12 Mart, Biz Bilinci ve Takım Olma Rota, Tel: 0 (216) 391 67 17 Ne demişler? Günümüzde üç şirket tipi bulunmaktadır: Birşeyler yapanlar... Birşeylerin oluşunu seyredenler... Ne olduğunu bile anlamayanlar. Peter Drucker
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT