'Kârımızı faiz eritti'

Düzenleyen:
'Kârımızı faiz eritti'

Ekonomi Haberleri

Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşunun kârları, geçen yıl yüzde 20’ye yakın arttı ve 52 milyar TL’yi aştı. Kârın 29 milyar TL’sini finansman giderleri götürdü!

İstanbul Sanayi Odası’nın (İSO) 1968 yılından bu yana gerçekleştirdiği “Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu” araştırmasının 2016 sonuçları açıklandı. İSO Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Bahçıvan tarafından açıklanan sonuçlara göre; sanayinin zirvesinde 32 milyar 594 milyon lira üretimden satış ile TÜPRAŞ yer aldı. İkinci sırada 16 milyar 314 milyon liralık satış ile Ford, üçüncü sırada ise 12 milyar 856 milyon lira ile TOFAŞ bulundu. Reel ekonominin durumu açısından önem taşıyan araştırmaya göre, İSO 500’ün üretimden satışları, bir önceki yıla göre yüzde 8,8’lik artışla 490 milyar liraya çıktı. Faaliyet kârları yüzde 18,6 artışla 52,4 milyar TL’yi buldu. Dış satışları üç yıldır gerileyen 500 kuruluşun 2016 yılında ihracatı yeniden ivme kazandı, yüzde 3,1 artışla 55,1 milyar dolar oldu.
BÜYÜK UÇURUM!
Esas faaliyetlerinde başarılı olan sanayide, finansman yönetimi temel problem olmaya devam etti. Sanayi kuruluşları, elde ettikleri kârın yarısından fazlasını finansman gideri olarak kaybetti. Ağırlıklı olarak faiz ve bir miktar kur farkından kaynaklanan finansman giderleri, 2016 yılında yüzde 3,6 artarak 29 milyar TL’ye yükseldi. Erdal Bahçıvan, “Finansman giderinin kâr içindeki payı, 2016’da yüzde 63,4’ten yüzde 55,4’e indi. Son 4 yıl ortalaması ise yüzde 56. Dünyada bu oran, yüzde 16 civarında. Finansman noktası rahatlatıldığı zaman, bu kadar zorluklarla mücadele edebilen sanayinin daha neler yapabileceğinin ipuçlarını bu raporda görmekteyiz. Türkiye’nin dünyadaki en büyük 10 ekonomi arasına girmesine en güçlü katkıyı yapacak yegane sektör, sanayi sektörüdür” dedi.

Borçlar artıyor

İSO 500’ün borç yükü, 2016 yılında yüzde 18,8’lik artışla 207 milyar liraya yükseldi. Kaynak yapısı içerisinde borçların payı 2007’de yüzde 45,2 iken, bu oran 2016’da yüzde 61,9’a yükseldi. Erdal Bahçıvan “Borçluluk oranları, 65/35 bandında olan dünya ortalamasına yakın. Ancak büyük zahmetlerle toplanan kârlar, finansman maliyetlerine gitti. Bu sebeple iç kaynaklar büyümedi. Yetersiz ve eriyen öz kaynaklar sebebiyle, yeni yatırımlar daha çok borçla yapıldı. Bu durum, sağlıksız bir finansman çarkına işaret ediyor. Sanayicilerin en önemli sorunlardan biri, yeni kaynaklara ulaşamaması. Kaynakların bu kadar kıt ve pahalı olduğu bir ortamda, İSO 500’ün devreden KDV’si de yüzde 23,6 artışla 6 milyar TL’ye çıktı. Bu konuda da bir çözüm üretileceği ümidini taşıyoruz” ifadelerini kullandı.

En büyük 10 şirket

1    1    Türkiye Petrol Rafinerileri AŞ.    32.594*
2    2    Ford Otomotiv Sanayi AŞ.    16.314
3    5    Türk Otomobil Fabrikası AŞ.    12.856
4    4    Oyak-Renault Otomobil    11.465
5    3    Arçelik AŞ    11.245
6    15    Toyota Otomotiv    10.570
7    6    Elektrik Üretim AŞ    7.348
8    8    Hyundai Assan Otomotiv    7.057
9    10    İçdaş Çelik Enerji AŞ    6.545
10    9    İskenderun Demir ve Çelik    6.496

 

 

Düzenleyen:  - Ekonomi
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...