BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Meclis

Seçim sonuçlarını görmek için tıklayın.
Anasayfa > Haber > Dünyanın zirvesi Türk mallarının elinde

Dünyanın zirvesi Türk mallarının elinde

Üreticilerimiz, “Türk malı” damgasını ‘aranan marka’ haline getirdi. Ev tekstilinden ayakkabıya, fındıktan sabuna, turşudan radyatöre kadar çok sayıda üründe ülkemiz dünya birinciliğini kimselere kaptırmıyor.



ONLAR RAKİPLERİYLE YARIŞTA Türk zeytinyağı, nohutu, domatesi, fındığı onlarca ülkede insanların mutfağının gözdesi.?Sadece bunlar mı??İnşaatta, demir çelikte, elektronik ve beyaz eşyada da birçok Türk şirketi ilk 5’i parselledi. Dört mevsimin bir arada yaşandığı, uygarlıkların beşiği olan, ilk dünya haritasını çizen insanların vatanı olan Türkiye, dünyada olması gerektiği yere yavaş ve emin adımlarla geliyor. Dünya üzerinde birçok ürünün yetiştiği tek yer olan Türkiye, tarımdan sanayiye, cikletten ayakkabıya, televizyondan bala kadar birçok üründe öne çıkıyor. Fındık, kuru incir, kayısı gibi geleneksel ürünlerde dünya birincisi olan Türkiye; mücevherat-inşaat- otomotiv-hazırgiyim gibi sektörlerde de başa güreşiyor. Mücevherat üretiminde dünya üçüncüsü olan, dünyada her 40 ticari araçtan birini üreten, hazırgiyimde Avrupa’nın ikinci büyük tedarikçisi olan Türkiye son yıllarda farklı sektörlerde de adını duyuruyor. Ev tekstili, ayakkabı, plastik, gemi inşa sanayi, zücaciye gibi sektörler geleneksel sektörlerin dışında gerek üretim gerekse ihracatta öne çıkıyor. Bu değişimi ürün bazında da gözlemlemek mümkün. Örneğin Türkiye turşu ve maya üretiminde dünya birincisi olarak tanınıyor. Yine Türkiye Çin’den sonra dünyanın ikinci büyük doğal bal üreticisi olarak tanınıyor. İstanbul Ticaret Odası’nın İtovizyon adlı dergisinde yer alan sektör araştırmasına göre, Türk üreticisinin öne çıkmasında innovasyon ve Ar-ge’ye yapılan yatırımlar etkili oldu. İşte sektörlerimizin dünyadaki durumu: Mücevherat: Türkiye, mücevherat üretiminde ABD ve Hindistan’dan sonra dünya üçüncüsü. Avrupa’nın ise birinci üreticisi konumunda. İstanbul Değerli Maden ve Mücevherat İhracatçı Birlikleri’nin 11 aylık verilerine göre sektör geçen yıl 2009 yılındaki 1.1 milyar dolarlık ihracatına yeniden ulaştı. 136 ülkeye ihracat yapan sektörün en büyük ihracat pazarları, ABD, Almanya, Birleşik Arap Emirlikleri, Irak ve Rusya. Türkiye ayrıca yıllık 15 milyon ton altın üretimi ve 1.5 milyar dolarlık altın ihracatıyla dünyanın ikinci büyük altın üreticisi. Motorlu araçta hızlı: Türkiye’nin en başarılı sektörlerinden olan ve ihracat birincisi olan otomotiv sektörü, ihracatın yüzde 15.29’unu gerçekleştiriyor. Dünyada dolaşan her 40 ticari araçtan biri Türkiye’de üretiliyor. Hafif ticari araç üretiminde Fransa, İspanya, İngiltere ve Polonya’yı geride bırakan Türk otomotiv sektörü, Avrupa hafif ticari araç pazarının da birincisi. TİM verilerine göre otomotiv sektörü geçen yıl 17.4 milyar dolarlık ihracat yaptı. Gemi siparişi bize: Dünyada en çok gemi siparişi alan beşinci ülke konumundaki Türkiye, yılda 9 milyar dolarlık gemi ihracatı yapıyor. Bu sayede son 10 yılda, alınan gemi siparişleri sayısında onunculuktan beşinciliğe yükselmeyi başaran Türk gemi inşa sektörü, en çok küçük tonajlı kimyasal tanker ve mega yat ihraç ediyor. Sektör, 25 bin kişiye doğrudan, 100 bin kişiye de dolaylı istihdam sağlıyor. Hazır giyim büyüyor: Sektör toplam ihracat içinde yüzde 12.8 paya sahip. Dünyanın beşinci büyük ihracatçısı konumunda olan sektör, bir başka deyişle 285 milyar dolarlık hazırgiyim ihracatının yaklaşık yüzde 5’i ni gerçekleştiriyor. Turizmde hızlandık: Akdeniz çanağı, son yılların en çok tercih edilen tatil bölgesi. Termal kaynaklarda Avrupa birincisi olan ülkemiz, Avrupa Birliği konaklama kapasitesinin de yüzde 7’sine sahip. Küresel dalgalara rağmen büyümede kesintiye uğramayan sektör, geçen yıl 28.5 milyon turist ağırladı. Hedef 25 milyar dolar gelir. Perdeleri bizden: Yatak örtüsünden perdeye kadar akla gelen bütün ev tekstili ürünlerini ihraç eden Türkiye, toplam 161 ülkeye ihracat yapıyor. Bunların başında Almanya, ABD, Fransa gibi devler var. Çin, Pakistan, Hindistan da rakip ama Türkiye tasarım ve kaliteyle öne geçiyor. Demir çelikte ikinciyiz: Demik Çelik Türkiye’nin ihracatında yüzde 10.8 gibi önemli paya sahip. İhracatta üçüncü sıraya çıktı. 2010 toplamında 12.3 milyar dolar ihracat yapan ve 4. sırada olan sektör, şubat ayı itibarıyle 12 aylık ihracatını 13 milyar dolara ulaştırdı ve otomotivin ardından en fazla ihracat yapan ikinci sektör oldu. Makinelerimizi dünya tanıyor: İhracatının yarısından fazlasını ABD ve Avrupa’ya yapan makine imalat sanayi sektörü, Avrupa makine üretiminin yüzde 4’ünü karşılıyor. Sektör geçen yıl 6.3 milyar dolar ihracat gerçekleştirdi. Sektör dünya genelinde, hububat ve baklagil işleme, gıda işleme, tekstil makineleri ve takım tezgahları ile tanınıyor. Beyaz eşya üretim üssü: Türkiye dünyanın dördüncü büyük beyaz eşya üreticisi. Sektör yıllık 25 milyon adetlik üretim kapasitesi ile Avrupa’nın ikincisi. Alt gruplara göre ise Türkiye, dünyadaki buzdolabı ihracatında yüzde 6.7’lik bir paya sahip. Avrupa’nın ikinci en büyük üreticisi ve ihracatçısı konumundaki sektör dünyanın beşinci büyük ihracatçısı. Sektör, 65.1 milyar dolarlık beyaz eşya pazarının 2.76 milyar dolarlık bölümüne sahip. Beyaz eşya sektörü Türkiye dışında, Çin-Rusya-Almanya ve Romanya’da da üretim yapıyor. Dünyanın binası Türklerden Türk inşaat sektörü, proje üretme ve uygulamada hızla büyüyor. Birçok yüklenici şirketimiz de yurt dışında havaalanı projesi üstlendikten sonra işletmesini de gerçekleştiriyor. Son dönemde 80’den fazla global projeye imza atan Türkiye’nin bu alanda dünya devi olduğuna dair haber, Amerikan AP ajansı tarafından yayınlandı. Yazıda, Türk inşaat projelerinin Afrika ülkelerine yayıldığı, 2010’da kriz sebebiyle 20 milyar dolarda kalan sektörün hacminin 2015 yılında 50 milyar dolara ulaşmayı hedeflediği belirtildi. Türk inşaat şirketleri, dünyanın en büyük 225 şirketi arasına 33 şirketi dahil etti. İnşaatın yanı sıra inşaat malzemelerinde de yüksek potansiyeli olan Türkiye, çimento sektöründe dünya dördüncüsü. Türkiye’de 48 çimento fabrikası var. Sektör 2010’da 90 ülkeye 1 milyar dolarlık ihracat yaptı. İnşaat malzemelerinde önemli bir yer bulan Türkiye, seramik kaplamada dünyanın 9. büyük üreticisi. Şirketlerimiz Çin, Brezilya, İtalya, İspanya gibi devlerle mücadele ediyor. Türkiye, dünya genelinde inşaat malzemeleri ihracatında Çin, Almanya, İtalya, Amerika, Japonya ve Fransa’dan sonra altıncı sırada yer alıyor. Dondurulmuş gıdada Avrupa kirazda dünya birincisiyiz Dört mevsim yaşanan, dünyada birçok ürünün tek üretim merkezi olan Türkiye, gıdada en önemli ülkelerden biri. Yaş meyve ve sebzede dünyanın yedinci büyük ülkesi olan Türkiye, kiraz üretiminde dünya birincisi. Pırasa, salatalık, vişne, kavun ve karpuz üretiminde dünya ikincisi. Türkiye geçen yıl yaş meyve ve sebze ihracatını 4.1 milyar dolara çıkardı ama potansiyel çok daha yüksek. Bu gıda ürünlerini dondurarak ihraç etme başarısını gösteren ülkemiz ayrıca Çin ve İngiltere’nin ardından dünyanın üçüncü büyük ülkesi iken, Avrupa’nın lideri konumunda. İhracatı ise 35.5 milyon dolar. AYAKKABIDA ZİRVEYE Türkiye dünya ayakkabı üretiminde dokuzuncu sıraya yerleşti. Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği verilerine göre 2008 yılında Türkiye, İtalya’dan sonra Avrupa’nın ikinci üreticisi konumunda. 2009’da 296 milyar dolar ihracat yapan sektör, geçen yıl 400 milyon doları aştı. Hedef ise tasarımlar sebebiyle Avrupa birinciliğine ulaşmak... Ayakkabıda çok iddialı olan Türkiye, kökleri Fatih Sultan Mehmet dönemine kadar inen deride hem dünya hem Avrupa’da ayrıcalıklı bir konuma sahip. Avrupa’da dördüncü, dünyada 8’inci sırada bulunuyor. Sektörün ihracatı da 1 milyar 272 milyar doları buldu. HALIDA YERİMİZ MALUM Bütün dünyada Türk halısı kendine özgü desenleri Gördes düğümü tekniği, ilmik sistemi ile tanınıyor. Kökleri Orta Asya’da tarih sahnesine Hunlara kadar uzanan ve 16’ncı yüzyılda zirveye ulaşan halıcılık sektörü, bugün modern teknoloji ve pazarlamayı, gelenek ile birleştirip 1.3 milyar dolar ihracat gerçekleştirdi. Züccaciyede 18’inci yüzyılda başlayan geleneksel üretim sebebiyle Türkiye, Çin, Fransa ve Almanya’dan sonra dünyanın dördüncü büyük ihracatçısı oldu. Sektör şu anda 1 milyar dolar sınırını geçti.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT