BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > 4 milyon yeni çalışanla 2023 hedefine koşuyor

4 milyon yeni çalışanla 2023 hedefine koşuyor

Strateji Belgesi’ndeki yol haritasına göre, ihracatçı 24 sektör 2023’e kadar 4 milyon kişiyi işe alacak. İhracatı artırmak için vergi yükü azaltılacak. Kamunun imkânları da ihracat için seferber edilecek.



> Enes Demiray - İSTANBUL VERGİ TEŞVİKLERİ GELİYOR Strateji taslağında 24 sektöre ihracatlarını artırmak amacıyla 60 düzenleme getirilmesi planlanıyor. Bunlar arasında sektörel bazda ÖTV indirimleri dikkat çekiyor. Son küresel krizle birlikte dünyanın değişen ekonomik düzenine en güçlü şekilde adapte olmayı planlayan Türkiye, 2023 yılı için belirlediği 500 milyar dolarlık ihracata 24 sektörde 10 milyon istihdamla ulaşmayı hedefliyor. Havacılık, uzay, savunma ve ilaç gibi önemli sektörlerde de varlık göstermeyi hedefleyen Türkiye, 2023 yılında bu alanlardaki gücü kullanarak 30 bin dolar milli gelir hedefliyor. Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) Dış Ticaret Müsteşarlığı ile koordineli biçimde yaklaşık 1.5 yıldır hazırlıklarını sürdürdüğü 2023 Türkiye İhracat Stratejisi Belgesi’nde, 24 sektörde 2009 yılında 6.26 milyon olan istihdam sayısının yüzde 70 artışla 10.26 milyona çıkarılması hedefleniyor. Stratejiye göre, 1 milyar doların üzerinde ihracat gerçekleştiren firma sayısının 11’den 2023 yılında 50’ye çıkarılması planlanıyor. Yeni ihracatçı firma sayısının da 50 binden 70 bine çıkarılması amaçlanıyor. Strateji çerçevesinde kamunun bütün ihracatçı sektörlere başta lojistik olmak üzere çok sayıda imkânı sunması ve kalifiye iş gücünün yetişmesi için seferber olması planlanıyor. Sektörlerin vergi yüklerinin de azaltılmasının planlandığı belgede, elektrik elektronik sektöründe küçük ev aletleri ile yarı mamullerden ÖTV’nin kaldırılması gibi kolaylıklar sağlanması planlanıyor. Ayrıca, demir ve demir dışı metaller sektörlerinde hammadde ithalinde KKDF’nin (kaynak kullanımını destekleme fonu) kalkmasının yanı sıra mücevherat sektöründe kıymetli taşlara ve madencilikte ihraç ürünü üretiminde kullanılan akaryakıtta ÖTV’nin kaldırılması bekleniyor. DÜNYA TİCARETİ YAVAŞ ARTACAK Stratejide Avrupa Birliği’nin (AB) üçüncü ülkelerle imzaladığı serbest ticaret anlaşmalarında Türkiye’nin taraf olamamasını müzakere konusu yapacağı da yer alıyor. Strateji oluşturulurken dünyadaki genel ekonomik trendin 2023’e kadar şöyle olacağı öngörüldü: “Dünya ticaret artış oranı, geçmiş dönem ortalamasının altında kalacak. Gelişmekte olan ülkelerin payı artacak. Emtia fiyatları ile dolar geçmiş 10 yılda olduğu gibi hızla artmayacak. 2023’TE HANGİ SEKTÖR NE HEDEFLİYOR? İhracat stratejisinde 2023 yılında hangi sektörün ne kadar ihracat yapacağı şu şekilde planlandı. Sektörler İhracat Hedefi (milyar $) Bitkisel Ürünler 37.5 Su ve Hayvancılık 2.4 Ağaç ve Orman Ürünleri 16 Gemicilik 10 Değerli Maden ve Mücevherat 12 Demir Dışı Metal 25 Demir Çelik 55 Tekstil 20 Hazır Giyim ve Konfeksiyon 52 Deri 4.5 Halı 3.5 Otomotiv 75 Kimyevi Maddeler 50 Elektrik ve Elektronik 45 Makine 100 Çimento ve Toprak Ürünleri 7.3 Madencilik 15 Yeni Sektörler 15 2023 TOPLAMI 545.2 YENİ LOKOMOTİF MAKİNE 2023 İhracat Stratejisinde sektörlerin sıralaması da değişiyor. Plana göre ihracatta birinci sırada olan demir-çelik, 3’e düşüyor. İlk sıraya Makine sektörü yerleşiyor. Sektörler - 2008 sıralaması - 2023 sıralaması Makine 7 1 Otomotiv 2 2 Demir Çelik 1 3 Hazır Giyim ve 4 4 Kimyevi Maddeler 3 5 Elektrik ve Elektronik 6 6 Bitkisel Ürünler 5 7 Demir Dışı Metal 9 8 Tekstil 8 9 Ağaç ve Orman Ürünleri 12 10 Madencilik 11 11 Yeni Sektörler - 12 Maden ve Mücevherat 14 13 Gemicilik 13 14 Çimento ve Toprak Ürünleri 10 15 Deri 16 16 Halı 15 17 Su ve Hayvancılık 17 18 3 ŞEHİRDE HEDEF 25 MİLYAR DOLAR Strateji Belgesi’yle 25 milyar doların üzerinde ihracat yapan şehir sayısı ise bugün 1’iken 3’e yükselecek. Bugün 25 milyar doların üzerinde ihracat yapılan ülke yokken, 2023’te 4 ülkenin bu sınırı aşması hedefleniyor. Bir diğer hedef ise KOBİ’ler konusunda konulmuş. KOBİ’lerin 2010 yılında yüzde 33.5 olan toplam ihracat içerisindeki payı yüzde 40’a çıkacak. 2009 yılında dünya ticareti 12 trilyon dolarken bundan yüzde 0.8 pay alan Türkiye, 2023’te ticaret 34 trilyon dolara yükseldiğinde payını yüzde 1.58’e çıkaracak. Ana ticaret alanları olarak bakıldığında ise sanayinin payı 2023’te yüzde 0.5 artışla yüzde 87 olurken, tarımın payı düşerek yüzde 10.2’ye gerileyecek. Madencilik ise yüzde 2.5’ten yüzde 2.8’e çıkacak. Uzay ve havacılık teknolojileri listede İhracat Strateji Belgesi’nde bugün Türkiye’nin ihracatında fazla bir ağırlık gösteremediği 8 sektörün toplam 15?milyar dolarlık hacme?ulaşması hedefleniyor. Uzay-havacılık, savunma sanayi, bilgi ve iletişim teknolojileri, tıbbi hassas optik aletler, hastane ekipmanları, yenilenebilir enerji, çevre teknolojileri ve malzeme teknolojileri 2023’te Türkiye’nin kayda değer ihracat yaptığı sektörleri arasında girecek.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT