BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Türk futbol pastası 1 milyar Lira

Türk futbol pastası 1 milyar Lira

Şike operasyonları futbol ekonomisindeki büyüklüğü gözler önüne serdi. Sadece, 3 büyüklerin pastadan aldığı pay 600 milyon lirayı aştı.



Yaşanan şike operasyonları, dev bir sektör haline gelen futbol ekonomisindeki büyüklüğü de gözler önüne serdi. Türkiye’de futbol ekonomisinin büyüklüğü 500 milyon euroyu, bu ekonominin yakın bir zamanda 1 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor. Dünyada ise futbol ekonomisinin toplam büyüklüğü 150 milyar euroyu buluyor. Bu daTürkiye’nin Gayri Safi Milli Hasılası’nın neredeyse yarısı demek. Ayrıca uluslararası kuruluşlara göre, dünya futbol ekonomisindeki hızlı gelişme, yasal altyapıların ve denetim mekanizmasının da aynı hızla gelişmemesi ve caydırıcı cezaların yetersizliği sebebiyle, yolsuzlukları beraberinde getiriyor. Türkiye’de 2010’da üç büyük futbol kulübünün toplam gelirleri 600 milyon TL’yi geçti. Gelirlerin yüzde 32’sini yayın hakları oluşturuyor. Stadyum gelirleri ise yüzde 31’lik paya sahip. Reklam ve sponsorlukların payı yüzde 22 civarında. Türkiye’de, lisanslı taraftar ürünü satışları yüzde 15’lik paya sahip. Bu sezon toplam gelirler bir önceki sezona göre yüzde 35 artış gösterdi. Türkiye’de, taraftarın çok büyük bir kısmı dört büyükleri destekliyor. Bu kulüplerin piyasa değeri ise 2.7 milyar doları buluyor. Türkiye, Avrupa ülkeleriyle kıyaslandığında, lisanslı ürün satışı ile sponsorluk konusunda yeter bir paya sahip olamıyor. ESAS GELİR YAYINDAN Futbol kulüplerinin en önemli gelir kalemlerinden birisi de naklen yayın gelirleri. Büyük kulüplerinin bütçelerinde bu gelirlerin oranı yüzde 55-60’a kadar çıkıyor. Ancak naklen yayın gelirleri sezonluk olarak oluşan puan sistemine göre belirlendiği için derbi ekonomisinin bu gelirlere direkt olarak katkısı bulunmuyor. Futbol ekonomisinin diğer sektörleri etkileme gücü de yüksek. Uzmanlar futbol ekonomisinin kendisi bir birim gelir oluştururken, diğer sektörlere dokuz birim para akıttığını vurguluyorlar. DERBİ MAÇLAR SÜRÜKLÜYOR Türkiye’deki futbol ekonomisinin yüzde 2.5’i yalnızca derbi maçlarındaki bilet ve taraftar mağazası satışlarından oluşuyor.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT